Helm Skrevet 25. november 2014 Del Skrevet 25. november 2014 ASUS G750JM-T4104H 17,3" bakbelyst LED Intel i7-4710HQ Nvidia GTX 860M 2GB 8MB RAM 1TB HDD (2,5" 7200 RPM) 802.11ac og Bluetooth 4.0 Windows 8.1 Home Edition OEM Denne PC-en selges på tilbud i en lokal butikk for kr 10.000. Ordinær pris er 11.000. Tilbudet gikk egentlig ut sist helg, men butikken har forlenget det ut dagen i dag (25.11.14). Er ti tusen kroner for denne et godt kjøp eller bare helt OK? Kanskje selv 11000 er rimelig? Harmonerer kombinasjonen av CPU og GPU? Hva er maskinens sterke og svake punkt (om noen)? Jeg vil vurdere å sette inn en SSD (det er plass for det), men jeg vet ikke hvordan det fungerer å flytte en OEM-versjon av Windows til en annen disk uten videre. Jeg skal bruke den til blandet bruk, inkludert noe spilling. Men bruken har naturligvis ikke noen innvirkning på hva maskinen er verdt fra et objektivt ståsted. Takker for svar. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 25. november 2014 Del Skrevet 25. november 2014 Maskinen mangler SSD, ellers er det en grei maskin. Ellers ville jeg nok ha handlet maskin med 900 serie GPU, da den bruker mindre strøm og er vesentlig mere kraft i. 1 Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 25. november 2014 Del Skrevet 25. november 2014 Ikke spesielt billig. Det er mye å velge mellom i den prisklassen: https://www.komplett.no/asus-g771jm-173-full-hd-matt/824969 https://www.komplett.no/acer-aspire-nitro-vn7-591g-156-fhd-ips/822577 https://www.komplett.no/acer-aspire-nitro-vn7-791g-173-fhd-ips/822583 1 Lenke til kommentar
Helm Skrevet 25. november 2014 Forfatter Del Skrevet 25. november 2014 Her er maskinen. Jeg ser at i7-4710HQ er en av de "dårligste" i Haswell i7-serien. Den har også bare HD Graphics 4600. Hvis man går opp bare to hakk til i7-4750HQ så får man Iris Pro Graphics 5200. Maskinen har jo også et GTX 860M så jeg vet ikke hvor mye nytte jeg vil ha av forbedret Intel-grafikk. På gamle enkle spill så vil kanskje det bety at HD Graphics 4600 er utilstrekkelig mens Iris Pro Graphics 5200 kan kjøre spillet glatt. GTX 860M yter nok, men det er klart at et nyere kort som bruker mindre strøm er interessant. Jeg har inntrykk av at CPU og HDD er maskinens svakeste punkt. Men den har tross alt SATA 6 Gb/s som er dobbelt så mye som mange andre lignende PC-er. Takk for linker til Komplett, skal også sjekke ut Multicom. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 25. november 2014 Del Skrevet 25. november 2014 (endret) Her er den billigste maskinen fra ASUS med GTX 970. Koster litt mer, men nå vet jeg ikke hva du hadde planer med å bruke i utgangspunktet. Ellers har jo Multicom også egne maskiner med GTX 970 som er litt billigere igjen, men også uten OS og SSD som jeg kan se. Endret 25. november 2014 av xClaymanx 1 Lenke til kommentar
**dp** Skrevet 25. november 2014 Del Skrevet 25. november 2014 ASUS G750JM-T4104H 17,3" bakbelyst LED Intel i7-4710HQ Nvidia GTX 860M 2GB 8MB RAM 1TB HDD (2,5" 7200 RPM) 802.11ac og Bluetooth 4.0 Windows 8.1 Home Edition OEM Denne PC-en selges på tilbud i en lokal butikk for kr 10.000. Ordinær pris er 11.000. Tilbudet gikk egentlig ut sist helg, men butikken har forlenget det ut dagen i dag (25.11.14). Er ti tusen kroner for denne et godt kjøp eller bare helt OK? Kanskje selv 11000 er rimelig? Harmonerer kombinasjonen av CPU og GPU? Hva er maskinens sterke og svake punkt (om noen)? Jeg vil vurdere å sette inn en SSD (det er plass for det), men jeg vet ikke hvordan det fungerer å flytte en OEM-versjon av Windows til en annen disk uten videre. Jeg skal bruke den til blandet bruk, inkludert noe spilling. Men bruken har naturligvis ikke noen innvirkning på hva maskinen er verdt fra et objektivt ståsted. Takker for svar. G750JZ med 256GB SSD og 8GB minne samt GTX880 skjermkort går for 12995,- i Oslo. Vesentlig bedre kjøp spør du meg! 1 Lenke til kommentar
The mystical forest Skrevet 25. november 2014 Del Skrevet 25. november 2014 (endret) Ikke noe spesielt bra nei... ville heller sett på de Omnithunder viser til. Også har du jo Asus g551 serien . Asus g751 serien vil jeg si er vesentlig bedre enn g750 serien Endret 25. november 2014 av ScaryTIGerEye 1 Lenke til kommentar
Helm Skrevet 25. november 2014 Forfatter Del Skrevet 25. november 2014 Jeg har funnet ut at det er vanskelig å finne bærbare med bedre enn i7-4710HQ, de finnes men det er ikke mange å velge mellom. Jeg har valgt å ikke kjøpe den maskinen i åpningsinnlegget. Jeg skal se om jeg kan endre trådtittelen til å omfange flere enn kun den konkrete modellen. Her er noen andre alternativer: ASUS ROG G751 17,3" LED full HD CPU: i7-4860HQ GPU: GTX 980M, 4GB RAM: 16GB DDR3L SDRAM Lager: 512GB SSD og 1TB HDD 4 x USB 3.0 Pris: 19 495 kr ASUS ROG G750JZ 17,3" LED full HD CPU: i7 2,4 GHz (prosessornummer ikke oppgitt!) GPU: GTX 880M, 4GB RAM: 16GB SO-DIMM DDR3 1600 MHz (32GB mulig) Lager: 256GB SSD og 1TB 5400 RPM 4 x USB 3.0 Pris: 14 999 kr Her er en fin sak, ASUS ROG G751JY direkte på Asus sine sider, men såvidt jeg kan se har de ikke egen nettbutikk. Alienware 17 (AMD Radeon) 17,3" WLED FHD CPU: i7-4910MQ klokket til 4,1 GHz GPU: AMD Radeon R9 M290X 4GB (hvilket Nvidia-kort tilsvarer dette?) RAM: 16 GB tokanals DDR3L 1600 MHz Lager: 256 TB mSATA SSD-oppstartsstasjon + 1 GB SATA, 5400 o/min, 6 Gb/s Pris: 18 200 kr Alienware 17 (Nvidia) 17,3" WLED FHD CPU: i7-4910MQ klokket til 4,1 GHz GPU: GTX 860M 2GB RAM: 16 GB tokanals DDR3L 1600 MHz Lager: 256 TB mSATA SSD-oppstartsstasjon + 1 GB SATA, 5400 o/min, 6 Gb/s NV Pris: 17 600 kr De tar seg godt betalt, både Dustinhome og Dell! Lenke til kommentar
N O R E G Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 Du får r9 m290x fra multicom for rundt 10k Lenke til kommentar
Xmir Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 Jeg har G750JM selv (kjøpte i august for 9000), så jeg vil ikke si at det er noe godt tilbud. Hadde jeg vært deg så hadde jeg heller ventet litt og kjøpt G751 pga IPS-panel. Jeg blir småsprø av den dårlige vertikale innsynsvinkelen. Ellers, så vurderte jeg som andre ofte foreslår, multicom sine. Fikk prøvd begge fysisk og ble solgt på asusmaskinen. Solid og bra kjølesystem (siden dama ofte sitter i samme rom, eller at jeg ikke alltid bruker øreklokker, så er det godt at maskinen ikke hører ut som en boeing 747 ved takeoff; faktisk er den svært støysvak. 1 Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 Ville ha styrt unna Alienware maskinene. Har du kikket på alternativer med GTX 970M? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 Alienware 13 med FHD-panel og Graphics Amplifier koster kr 11 500, kjøp og monter en 512GB SSD for 1500 kr, og du får en gaming-laptop som kan oppgraderes i 2015-2017 med et betydelig kraftigere skjermkort enn 880M. At Alienware 13 også har over 5 timer batterilevetid betyr at den også fungerer i skole-, jobb-, og studiebruk. Nå er det kanskje ikke hva trådstarteren ser etter, men Alienware 13 er sannsynligvis den mest fremtidssikre gaminglaptopen jeg har sett noen gang takket være Graphics Amplifier. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 Alienware 13 med FHD-panel og Graphics Amplifier koster kr 11 500, kjøp og monter en 512GB SSD for 1500 kr, og du får en gaming-laptop som kan oppgraderes i 2015-2017 med et betydelig kraftigere skjermkort enn 880M. At Alienware 13 også har over 5 timer batterilevetid betyr at den også fungerer i skole-, jobb-, og studiebruk. Nå er det kanskje ikke hva trådstarteren ser etter, men Alienware 13 er sannsynligvis den mest fremtidssikre gaminglaptopen jeg har sett noen gang takket være Graphics Amplifier. Er vel få som greier å overleve det sosiale stigma av å eie Alienware. Tror heller jeg vil komme ut av skapet enn å dra frem en slik blant vennene mine. Lenke til kommentar
Helm Skrevet 26. november 2014 Forfatter Del Skrevet 26. november 2014 (endret) Jeg har G750JM selv (kjøpte i august for 9000), så jeg vil ikke si at det er noe godt tilbud. Hadde jeg vært deg så hadde jeg heller ventet litt og kjøpt G751 pga IPS-panel. Jeg blir småsprø av den dårlige vertikale innsynsvinkelen. Ellers, så vurderte jeg som andre ofte foreslår, multicom sine. Fikk prøvd begge fysisk og ble solgt på asusmaskinen. Solid og bra kjølesystem (siden dama ofte sitter i samme rom, eller at jeg ikke alltid bruker øreklokker, så er det godt at maskinen ikke hører ut som en boeing 747 ved takeoff; faktisk er den svært støysvak.Det står ikke noe om skjermene på Asus er av TN-typen eller annet. Skal jeg da gå ut fra at det er TN? Jeg har ikke problem med TN-panel på 14 tommer, men TN er kanskje mindre egnet på en 17-tommer. Det jeg liker best med Asus er effektiv kjøling, byggekvalitet og design. Asus ROG er kanskje de vakreste bærbare jeg har sett. Ville ha styrt unna Alienware maskinene. Har du kikket på alternativer med GTX 970M?Det er ikke så mange som leverer med GTX 970M ennå, men det er noen. Desverre har jeg ikke funnet noen som i tillegg til å ha nyeste generasjon grafikk også har prioritert CPU. Jeg vil ha en passe sprek CPU også. (Dette diskuterer jeg i "i7-4710HQ, bedre enn jeg tror?".) Unntaket er Alienware 17 som jeg også vurderer, men jeg sitter med det inntrykk av at Alienware er dyrere enn hva innmaten skulle tilsi. Endret 26. november 2014 av Helm Hammerhand Lenke til kommentar
Helm Skrevet 26. november 2014 Forfatter Del Skrevet 26. november 2014 Alienware 13 med FHD-panel og Graphics Amplifier koster kr 11 500, kjøp og monter en 512GB SSD for 1500 kr, og du får en gaming-laptop som kan oppgraderes i 2015-2017 med et betydelig kraftigere skjermkort enn 880M. At Alienware 13 også har over 5 timer batterilevetid betyr at den også fungerer i skole-, jobb-, og studiebruk. Nå er det kanskje ikke hva trådstarteren ser etter, men Alienware 13 er sannsynligvis den mest fremtidssikre gaminglaptopen jeg har sett noen gang takket være Graphics Amplifier. Jeg så på siden du linket til, men jeg forstår ikke hva Graphics Amplifier egentlig gjør. Alienware 13 er for liten, jeg vil ha 17 tommers skjerm. Maskinen skal ikke flyttes daglig så den kan gjerne være stor og tung. Jeg vil ha god spillytelse men den behøver ikke ha det aller beste grafikkortet. Trenger heller ikke sli/cfx. Jeg mistenker Alienware å være litt som Apple, Apple tar som kjent vanvittig mye betalt for oppgraderinger. Er vel få som greier å overleve det sosiale stigma av å eie Alienware. Tror heller jeg vil komme ut av skapet enn å dra frem en slik blant vennene mine.Hva er galt med Alienware laptops? De er litt fancy kanskje, men langt fra noen juletrær. Det er mulig Alienware desktops ser verre ut. MSI ville jeg aldri hatt, de har altfor høy blingfaktor. Lenke til kommentar
The mystical forest Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 Virker som du er ganske kravstor på CPU og GPU kraft , vurdert å kjøpe en stasjonær? Da får du mye mer kraft enn du vil få i en bærbar, og til en billigere pris Og siden du sier du ikke kommer til å flytte så mye på den, høres dette ut som et bra valg 1 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 Jeg så på siden du linket til, men jeg forstår ikke hva Graphics Amplifier egentlig gjør. Alienware 13 er for liten, jeg vil ha 17 tommers skjerm. Maskinen skal ikke flyttes daglig så den kan gjerne være stor og tung. Jeg vil ha god spillytelse men den behøver ikke ha det aller beste grafikkortet. Trenger heller ikke sli/cfx. Jeg mistenker Alienware å være litt som Apple, Apple tar som kjent vanvittig mye betalt for oppgraderinger. Graphics Amplifier er en ekstra boks du kan sette et desktop-skjermkort inni, dette betyr i praksis at Alienware 13 kan levere spillytelse langt nærmere en desktop-maskin enn noen annen laptop på markedet i dag. GTX 980M har svakere grafikkytelse enn GTX 970, og 980M er langt nærmere sitt desktop-motstykke enn 680M og 780M noengang var. GTX 970 koster forresten rett over 3000 kr mot 7500 kr for et 980M! Det er faktisk så mye du betaler for game på laptop ja, og det ekskluderer det faktum at det er bare Alienware- og Multicom-laptoper som kan oppgraderes med skjermkortet. CPU trenger du ikke oppgradere i nærheten av like ofte som skjermkort, derfor er Graphics Amplifier et genialt påfunn fra Alienware sin side, det kan nesten forventes at en Alienware 13 vil kunne kjøre nye spill med høye grafikkinnstillinger i 2018 så lenge du oppgraderer skjermkortet. Er det rart jeg er entusiastisk her? Angående oppgraderinger av innmat, så tar Alienware ekstra betalt for det, men det er ingenting som hindrer deg fra å kjøpe og sette inn en 512GB SSD på egenhånd, og oppgradering av skjerm til 1920x1080 koster bare 300 kr på denne modellen. Eneste negative med Alienware 13 er at den ikke kan konfigureres med en i7-prosessor, om den hadde hatt en firekjerner hadde du kunne forventet over 5 år levetid fra den så lenge den ikke ble mishandlet. Men ettersom du skal ha maskinen stående samme sted hele tida, så hadde jeg kanskje heller vurdert en stasjonær PC i et mITX-kabinett som Bitfenix Prodigy (25 cm x 36 cm x 40 cm.) 1 Lenke til kommentar
Helm Skrevet 26. november 2014 Forfatter Del Skrevet 26. november 2014 Du får r9 m290x fra multicom for rundt 10kDet er hva AMD kaller sine nyeste kort? Jeg har ikke noe forhold til AMD så vet ikke hvilken klasse det er i. Konkurrerer R9 M290X med Nvidias 9-serie? Virker som du er ganske kravstor på CPU og GPU kraft , vurdert å kjøpe en stasjonær? Da får du mye mer kraft enn du vil få i en bærbar, og til en billigere pris Og siden du sier du ikke kommer til å flytte så mye på den, høres dette ut som et bra valg Jeg skal bygge stasjonær og den blir uten budsjett! Men først må jeg bli så god i armene at jeg tåler å spille mye. Nå skal jeg bare ha en laptop til å arbeide på, lett spilling men som også takler litt mer avansert spilling. Dette er grunnen til at jeg ikke ser på bærbare som er helt ekstreme. Jeg klarer meg sikker med en bærbar til kr 8000 men jeg blir bare så fristet av de som er et par hakk bedre. Graphics Amplifier er en ekstra boks du kan sette et desktop-skjermkort inni, dette betyr i praksis at Alienware 13 kan levere spillytelse langt nærmere en desktop-maskin enn noen annen laptop på markedet i dag. GTX 980M har svakere grafikkytelse enn GTX 970, og 980M er langt nærmere sitt desktop-motstykke enn 680M og 780M noengang var. GTX 970 koster forresten rett over 3000 kr mot 7500 kr for et 980M! Det er faktisk så mye du betaler for game på laptop ja, og det ekskluderer det faktum at det er bare Alienware- og Multicom-laptoper som kan oppgraderes med skjermkortet. CPU trenger du ikke oppgradere i nærheten av like ofte som skjermkort, derfor er Graphics Amplifier et genialt påfunn fra Alienware sin side, det kan nesten forventes at en Alienware 13 vil kunne kjøre nye spill med høye grafikkinnstillinger i 2018 så lenge du oppgraderer skjermkortet. Er det rart jeg er entusiastisk her? Det er genialt! Det høres ut som en dockingstasjon rett og slett. Men det er neppe særlig mobilt... Men Graphics Amplifier fungerer vel ikke bare med Alienware 13? Jeg synes forresten at 13 tommer er veldig smått. Nesten som å bruke en telefon! men det er ingenting som hindrer deg fra å kjøpe og sette inn en 512GB SSD på egenhånd,Dersom du har Windows med OEM-lisens, er det trøblete å flytte det til en annen disk? Det går vel, men jeg husker å ha hørt om folk som måtte kontakte Microsoft. Men ettersom du skal ha maskinen stående samme sted hele tida, så hadde jeg kanskje heller vurdert en stasjonær PC i et mITX-kabinett som Bitfenix Prodigy (25 cm x 36 cm x 40 cm.)Det er viktig at den er flyttbar nok til å bære med seg av og til. Men takk for tipset. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 Graphics Amplifier fungerer foreløpig kun med Alienware 13 http://www.zdnet.com/alienware-graphics-amplifier-lets-you-add-desktop-graphics-card-to-gaming-laptops-7000035140/ Lenke til kommentar
The mystical forest Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 Til ditt formål ville jeg kjøpt Acer V5 Nitro, mer enn nok kraft til å spille de nyeste spillene. Bare ikke på ultra da, men det vil du jo få en stasjonær til . 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå