Gå til innhold

Sony Z3 eller iPhone 6 Plus?

Bjerknez

Anbefalte innlegg

Jeg har eid en iPhone siden første generasjon kom og har i dag iPhone 5S som jeg er veldig fornøyd med. Det bare funker...uansett..HELE tiden. iCloud tar seg av alt av bildedeling og backup og der logger man seg inn EN gang og thats it.

Det skal sies at jeg samtidig har eid en Samsung S3. Dette syntes jeg var en skikkelig nedtur. Mye bloatware (hvis det er det det heter) og batterikapasiteten var mildt sagt elendig. Var fullt oppladet klokken 06:00 om morgenen og når jeg kom hjem fra jobb kl. 16:30 var det kun 20% igjen. iPhone 5S hadde aldri under 50% igjen etter en dag.

Menysystemet synes jeg også var langt mer kronglete enn på iPhone og det hendte ofte jeg måtte restarte den da den frøs, spesielt når jeg så video og spilte spill etc.

MEN... hovedgrunnen til at jeg vurderer Sony Z3 fremfor iPhone er i stor grad prisen, og ikke minst det faktum at den vinner mange tester, samt at den er vanntett etc.

Jeg fikk inntrykk av at Samsung S3 ba meg om å registrere en haug med kontoer under første oppstart og det liker jeg ikke. Jeg vil logge inn på EN konto som fikser alt av synkronisering etc. og thats it. Alle de andre appene vil jeg fjerne.

Jeg er villig til å gi Sony Z3 en sjanse, men er redd for at jeg kommer til å savne iPhon'en. Men iPhone 6 pluss koster jo ca. 2.000,- mer enn Z3. Er det verdt det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil alltid være uvant å gå fra et økosystem til et annet. At du vil møte på utfordringer og frustrasjoner er nesten garantert, da du ikke nødvendigvis vil kunne gjøre som du "alltid har gjort". Kommer du deg igjennom dette, vil du kanskje oppdage at det finnes flere veier til mål og kanskje enda bedre veier :)

Batteriet ville jeg ikke ha bekymret meg for. Der er Sony sine Z-telefoner utrolig gode.

Menysystemet på Samsung sine telefoner er ganske forskjellig fra Sony. Samsung har valgt å gå sine egne veier og forandret ganske mye i forhold til ren Android. Sony sitt skin er mye lettere og i følge min subjektive mening enklere, men her er smaken som baken. Det er og mindre bloatware hos Sony enn Samsung.

Når det gjelder kontoer, så kommer du langt med Google-kontoen din. Da får du tilgang til Gamil, Disk, Maps, Keep, Docs, Play Music osv.. Dersom du vil bruke Dropbox, Facebook osv må du selvasagt opprette disse kontoene også.

Til mitt bruk er det veldig praktisk med vanntett telefon. Har aldri vannskadet noen telefon tidligere, men nå slipper jeg å ofre akkurat dette en tanke (jeg har Z1) om jeg er ute i dårlig vær eller på trening. Prisen er selvsagt et godt argumet, så blir det opp til deg om du tør å prøve Android igjen. At det vil være en overgang i forhold til iPhone er det uansett ingen tvil om.

Lenke til kommentar

Hva Android angår så er det gjerne slik at de ulike leverandørene legger på sine egne "skall" på toppen av Android - for det meste går det på utseende, men iblant er det også endel spesialsydde app`er til mobiltelefon du har kjøpt. Samsung sin variant er vel den som har fått mest kritikk av de alle, men hører at de har roet seg litt i siste versjon. Sony sin android variant har på motsatt side fått rimelig gode tilbakemeldinger.

Dersom du helt og holdent ønsker å slippe leverandørenes egne android versjoner så er det Nexus serien som gjelder. Den er i likhet med apple sine produkter helt ren for ymse tilpasninger, og du får oppdateringer med en gang de er tilgjengelige. Kjøper du Samsung eller Sony så tar det litt tid før du får oppdateringen, da de først må "kvernes" gjennom leverandøren og tilpasses den mobilen du har kjøpt.

Du kan ta en titt på Nexus 6, den skal komme straks men den blir dessverre ikke billig. Men Sony sin Z serie har jevnt over fått veldig gode tilbakemeldinger, kjøpte nettopp Z2 til dama. Alternativt kan du også ta en titt på Nexus 5 - den begynner å bli knallbillig (sett den til rundt 2700,- ?) og er fremdeles en telefon mange android brukere foretrekker når de skal kjøpe nytt idag.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Hvis du bestemmer deg for en Android, IKKE selg iPhone'n din! Selv om jeg foretrekker Android, har jeg så mye erfaring med iPhone at jeg vet at du fort kan ønske deg tilbake til iPhone. Så derfor bør du ha din gamle iPhone som plan B.

Hvis du skal ha en Android, se på HTC M8. Nydelig sak, masse minne og flott skjerm.

Lenke til kommentar

Takker for alle innspill her :)

Jeg er klar over at det for meg blir et "sjansespill" å velge Z3 fremfor iPhone, men i mitt hode er Sony'en det eneste alternativet.

Riktignok veldig lenge siden jeg hadde "HTC Touch HD" men dette er den største søppla jeg har eid noen sinne. Men det har sikkert skjedd ting siden den var ny...?

Lenke til kommentar

Det har skjedd en stor utvikling med Android den siste tiden, og med Android 5.0 rundt hjørnet blir det enda bedre. Med litt velvilje så tror jeg du kommer til å like det du får med Sony Z3. Er veldig fornøyd med min Z3 Compact hittil, spesielt med batteritiden.. den er latterlig bra.

Lenke til kommentar

Jeg var i samme båt som deg og har hatt iPhone siden 3g. Byttet no til Z3 kun pga pris og batteri. Var innom en s3 da den kom men syns det var søppel. No syns jeg android har blitt veldig bra og kan ikke se for meg at jeg kommer til å gå tilbake til iPhone med mindre prisene synker betydelig og de får >2 dager batteri.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Kjenner meg igjen i flere av innleggene her. Det er ikke feil å si at iPhone 6 pluss er mektig dyr. Jeg har ingen planer om å bruke så mye penger på en mobil, selv om jeg synes iPhone er noe av det beste som finnes der ute.

Sony er jeg ikke så stor fan av da sist jeg hadde det (Xperia Z1 Compact) var det så mange påminnelser g varsler om oppdateringer og altmulig dritt at jeg rett og slett be dritlei. Telefonen pep jo i et sett for å si at nå er det kommet en ny versjon av den appen du aldri har brukt. Så om jeg skulle kjøpt meg en Androidtelefon nå ville jeg ikke satset på Sony.

Selv ville jeg ha gått for en av toppmodellene til HTC. Men det er en smakssak det oså. Jeg liker Sense bedre enn det Sony og Samsung legger oppå Android i sine telefoner.

Men som nevnt over her: Ikke selg iPhonen din. Du kommer nesten sikkert til å savne den.

Lenke til kommentar

Jeg var i samme båt som deg og har hatt iPhone siden 3g. Byttet no til Z3 kun pga pris og batteri. Var innom en s3 da den kom men syns det var søppel. No syns jeg android har blitt veldig bra og kan ikke se for meg at jeg kommer til å gå tilbake til iPhone med mindre prisene synker betydelig og de får >2 dager batteri.

Samme har, sittet på iPhone siden 3g, med unntak av et avhopp til Htc One. Dette var en forferdelig opplevelse som jeg holdt ut med i 1 mnd.

Kjøpte en Z2 grunnet batteri og størrelse i sommer og har aldri sett meg tilbake.

Måtte oftere kjøre omstart på iPhone 5S`n min enn jeg gjør med Z2`en.

Batteriet varer i 2 dager, uten problemer.

Den fungerer også "from the box", uten å matte laste ned alt mulig. (Som iPhone) Synes standard appene som er med fungerer utmerket.

Og at den er vanntett er jo heller ingen ulempe ;)

Lenke til kommentar

Kjenner meg igjen i flere av innleggene her. Det er ikke feil å si at iPhone 6 pluss er mektig dyr. Jeg har ingen planer om å bruke så mye penger på en mobil, selv om jeg synes iPhone er noe av det beste som finnes der ute.

Sony er jeg ikke så stor fan av da sist jeg hadde det (Xperia Z1 Compact) var det så mange påminnelser g varsler om oppdateringer og altmulig dritt at jeg rett og slett be dritlei. Telefonen pep jo i et sett for å si at nå er det kommet en ny versjon av den appen du aldri har brukt. Så om jeg skulle kjøpt meg en Androidtelefon nå ville jeg ikke satset på Sony.

Selv ville jeg ha gått for en av toppmodellene til HTC. Men det er en smakssak det oså. Jeg liker Sense bedre enn det Sony og Samsung legger oppå Android i sine telefoner.

Men som nevnt over her: Ikke selg iPhonen din. Du kommer nesten sikkert til å savne den.

Sånne varsler er det jo bare å deaktivere. Jeg har ihvertfall ingen problemer med dette på min Z3 compact. Men man må kanskje fikle mer med innstillinger i Android før man får telefonen satt opp slik man vil ha den. Så om man bare vil at alt skal fungere "ut av boksen" er kanskje iPhone et bedre valg.

Lenke til kommentar

Det er ikke en generisk greie at man burde beholde sin iPhone. Har flere kolleger som har gått over til Android den siste tiden som aldri har sett seg tilbake til iOS verden. Spør du meg, så kommer dette an på innstilling og hvor "åpen" man egentlig er for noe nytt. Begge plattformene har sine plusser og minuser, og dersom du går over til Android og forventer en slags iOS klone så blir du nok skuffet og "irritert" over en del småting som nevnt her.

For min egen del så er det ingen tvil om at Android er det mest komplette OS'et, og jeg opplever det som enkelt å bruke. Det er en gammel myte om at man må være over middels interessert i skreddersøm på menyer, og innstillinger for å ha en positiv opplevelse med Android. Det man kan og kjenner til, synes man som regel er enkelt.

For å ha det nevnt, har hatt iPhone 4 og 5, og flere ulike Android telefoner.

Endret av fflex
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Sånne varsler er det jo bare å deaktivere. Jeg har ihvertfall ingen problemer med dette på min Z3 compact. Men man må kanskje fikle mer med innstillinger i Android før man får telefonen satt opp slik man vil ha den. Så om man bare vil at alt skal fungere "ut av boksen" er kanskje iPhone et bedre valg.

Det er ikke alt man deaktivere faktisk. Holdt på i 3 mnd med hjelp fra dette forumet og det viste seg at masse av disse varslene er ikke mulig å deaktivere.

Lenke til kommentar

Det er ikke alt man deaktivere faktisk. Holdt på i 3 mnd med hjelp fra dette forumet og det viste seg at masse av disse varslene er ikke mulig å deaktivere.

Jeg får aldri varsler om oppdateringer e.l. på Z3 compact, så da er det åpenbart mulig å deaktivere dette. Jeg er ikke noe teknologisk geni heller. Hvis en forhåndsinstallert app er veldig plagsom kan man også deaktivere hele appen.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Det er godt mulig det er annerledes på Z3, men på min Z1 Compact var den nå sånn. Blant annet Sony Update Center kunne ikke deaktiveres.

Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan jeg bestemmer hvilke appen som får bruke datatrafikk og ikke når jeg er i utlandet? Trenger datatrafikk til mail, Chrome osv, men vil gjerne at apper som snapchat blir helt slått av.

På ios var dette lekende lett og kontrollere, men finner rett og slett ikke ut av det på android og føler no jeg har svært lite kontroll på data bruken når jeg er i utlandet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...