Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rust på bremseskive

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På bremseskivene foran, har det blitt noe overflaterust på det "ytterste" (skorpen på en pizza) området av bremseskiven.

Dekker bremseklossene HELE overflaten til bremseskiven? I så fall burde det ikke være mulig å få rust på bremseskivene, hvis man bruker bilen jevnlig?

Helt vanlig at de ytre millimeterene og kanten får rust.

Bremseklossene dekker ikke hele skiveven og selvfølgelig ikke kanten på skiven. Du kan få noe overflaterust, der klossene tar tak også, hvis bilen og bremseklossene er lite i bruk. Avhening av hvor mye du bruker bremsene, når du bruker bilen. Noen bruker bremsene unødig mye og andre bruker dem nesten ikke, for kjøring i samme område.

Lenke til kommentar

Her var det to illustrative bilder. På det nederste bildet ser du at bremseklossen kun er i forbindelse med den yttre delen av bremseskivas kontaktflate. Rustkanten brer seg der fra indre del og utover. I forbindelse med PKK tillates det at rustkanten utgjør inntil 25% av kontaktflaten mot bremseklossen.

Lenke til kommentar

Her var det to illustrative bilder. På det nederste bildet ser du at bremseklossen kun er i forbindelse med den yttre delen av bremseskivas kontaktflate. Rustkanten brer seg der fra indre del og utover. I forbindelse med PKK tillates det at rustkanten utgjør inntil 25% av kontaktflaten mot bremseklossen.

Du mener altså at (på det nederste bildet) bremseklossen ikke har kontaktflate med den indre delen av bremseskiven, men kun med den ytre delen? Er bremseklossene feilmontert i dette tilfellet, ettersom det er for lite kontaktflate mot skiva?

"I forbindelse med PKK tillates det at rustkanten utgjør inntil 25% av kontaktflaten mot bremseklossen."

Betyr dette at det nederste bildet hadde bestått PKK, fordi det er tilnærmet 0% rust på den ytre delen av skiva som er i kontakt med klossene? Sagt på en annen måte, indre del av skiva har ikke kontaktflate mot klossene, derfor taes ikke denne delen inn i 25% beregningen av rust på PKK? Kan dette stemme?

Endret av rabbitmonster
Lenke til kommentar

Her tror jeg det er mange verksteder som prøver seg på en spansk en for å tjene noen ekstra kroner på EU-kontrollen.

Jeg hadde tilsvarende øverste illustrasjon på min bil, men fikk to-er av verkstedet. Jeg visste at skivene var forholdsvis nye, og at dette ikke kunne stemme. Ettersom jeg fikser det meste på min bil selv, tok jeg bare av skiven og tok en runde med fint sandpapir langs kanten. Det var knapt noe slitekant fra bremseklossene, så monterte bare skiven og fikk bilen godkjent.

Lenke til kommentar

Her tror jeg det er mange verksteder som prøver seg på en spansk en for å tjene noen ekstra kroner på EU-kontrollen.

Jeg hadde tilsvarende øverste illustrasjon på min bil, men fikk to-er av verkstedet. Jeg visste at skivene var forholdsvis nye, og at dette ikke kunne stemme. Ettersom jeg fikser det meste på min bil selv, tok jeg bare av skiven og tok en runde med fint sandpapir langs kanten. Det var knapt noe slitekant fra bremseklossene, så monterte bare skiven og fikk bilen godkjent.

På det nederste bildet er det kun rundt 50% kontaktflate mot bremseklossen, mens på det øverste bildet er det bortimot 100% kontakt. Det tillates ned til 75% kontakt (25% rust).

Det du skal være obs på er at det veldig ofte er verre på innsiden enn på utsiden av bremseskiva, så det du enkelt kan se behøver ikke være hele sannheten. Dog skal sies at om både innsiden og utsiden av bremseskiva (bedømmes separat) ser ut som på det øverste bildet og det likevel underkjennes på PKK bør du umiddelbart dra til nærmeste trafikkstasjon og klage. Det er forøvrig riktig prosedyre om du er uenig i noen del av bedømmingen ved PKK.

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...