Gå til innhold

Feilaktig informasjon. Produktet stemte ikke med beskrivelsen ( Røykeskap )

Anbefalte innlegg

Min far var og kjøpte seg et Bradley digital smoker, 6 rister Røykeskap.

Da vi pakket det ut og målte det var det 10 cm kortere en hva det står i beskrivelsen. det var heller ikke like bredt.

På nettsiden står det at skapet er 1070x510x460 MM stort. Da vi målte skapet utenpå var det ikke mer en 95-96 cm høyt og ca 46 cm bredt. Altså 950-960 MM og 460 MM bredt.

Dette skapet koster jo over 5.000 kroner og far vil gjerne ha det han betalte for men vi skjønner at vi ikke får tak i noe skap som passer disse målene med tanke på at dette var den største modellen. Så han vil beholde skapet uansett men han har jo kjøpt det nettopp fordi det var den største modellen med tanke på hva han skal bruke det til.

Hva kan han gjøre i dette tilfellet ?

Ingen av disse målene passet

Størrelse: 1070 x 510 x 460 mm.

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) reklamasjon

Såvidt jeg skjønner er den da cirka 10% lavere enn oppgitt.

Da er spørsmålet om det er en vesentlig mangel.

Jeg vil kanskje tro det er det, så du burde ha full anledning til å reklamere. Selger får neppe gjort noe med skapet for å gjøre det høyere, så da må han kompensere på pris eller gi deg pengene tilbake.

2) angre

Du har kjøpt på nettet, om dere fikk angrerettskjema så har dere 2 ukers fri angrerett (fra dere mottar varen) hvor dere kan annulere kjøpet og få tilbake pengene (fikk dere ikke skjema så er det vel 3 måneder - men sjekk dette opp)

Ta kontakt med butikken og si at dere ikke er fornøyd med at skapet er 10% lavere enn oppgitt i annonsen, og hør med dem om de vil ha tilbake et brukt skap i henhold til angreretten eller om dere kan komme til en minnelig ordning, kanskje de har andre varer som dere kunne fått som plaster på såret?

Lenke til kommentar

Jeg ville dobbeltsjekket målene, og kanskje prøvd å sjekke volum-målet som er oppgitt også. Utvendige mål er jo ikke så viktige som faktisk plass inni skapet. Kanskje han har forbedret produktet, slik at det tar mindre plass, men fortsatt er like stort innvendig?

Hvis det fortsatt er feil, så kan du kreve et passelig prisavslag, eller eventuelt heve kjøpet (sistnevnte gitt at feilen er vesentlig).

Hvis en benytter angrerett, er en selv ansvarlig for porto begge veier. I dette tilfellet er vel det noe dyrt?

Lenke til kommentar

1) reklamasjon

Såvidt jeg skjønner er den da cirka 10% lavere enn oppgitt.

Da er spørsmålet om det er en vesentlig mangel.

Jeg vil kanskje tro det er det, så du burde ha full anledning til å reklamere. Selger får neppe gjort noe med skapet for å gjøre det høyere, så da må han kompensere på pris eller gi deg pengene tilbake.

2) angre

Du har kjøpt på nettet, om dere fikk angrerettskjema så har dere 2 ukers fri angrerett (fra dere mottar varen) hvor dere kan annulere kjøpet og få tilbake pengene (fikk dere ikke skjema så er det vel 3 måneder - men sjekk dette opp)

Ta kontakt med butikken og si at dere ikke er fornøyd med at skapet er 10% lavere enn oppgitt i annonsen, og hør med dem om de vil ha tilbake et brukt skap i henhold til angreretten eller om dere kan komme til en minnelig ordning, kanskje de har andre varer som dere kunne fått som plaster på såret?

Vi er jo ute etter en slags form for plaster på såret. Han skal beholde skapet med tanke på at det er uansett det største han får tak i av denne typen men igjen så er det mye penger i bildet og skapet ble kjøpt utelukkende pga at det var den største modellen de hadde. Jeg har sendt en mail til butikken og forklart situasjonen og har spurt dem hva de har tenkt og gjøre med saken.

For det finnes vell noen regler mot slik jeg kan direkte vise til om de nekter for dette ?

For jeg er nesten sikker på at de har målt produktet med emballasjen på men det er ikke spesifisert på nettsiden.

Lenke til kommentar

Innvendig er skapet

48,5 Cm høyt

39 Cm bredt

28,5 Cm Dypt ( altså fra skapdøren og inn til "veggen" )

Dette er litt "Ca" måling men det er ikke mer en kanskje 1 cm større eller mindre på hver av målene.

Åssen kan jeg regne volum fra det ?

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

Uten å være for skråsikker vil jeg tippe forhandleren har gjort en ærlig feil i å forveksle brutto- og nettomål? dvs at de har fått oppgitt mål av leverandøren med og uten emballasje, også har de gjengitt netto(m/emballasje) på hjemmesiden som om det var bruttomålene.

Lenke til kommentar

Innvendig er skapet

48,5 Cm høyt

39 Cm bredt

Dette er litt "Ca" måling men det er ikke mer en kanskje 1 cm større eller mindre på hver av målene.

HxBxD = volum3

48,5x39x28,5cm=53.907,15cm3 = cirka 54 liter

(håper jeg, blir vel kjapt arrestert om jeg har regnet feil!)

Lenke til kommentar

Innvendig er skapet

48,5 Cm høyt

39 Cm bredt

HxBxD = volum3

48,5x39x28,5cm=53.907,15cm3 = cirka 54 liter

(håper jeg, blir vel kjapt arrestert om jeg har regnet feil!)

Det var det jeg kom frem til også og det er jo ikke akkurat 108 liter som det står på butikksiden

Lenke til kommentar

Er markedsverdien på skapet lavere på grunn av at de ytre målene er andre enn oppgitt? Hvis nei har du ikke krav på prisavslag, selv om feil oppgitte mål utvilsomt er en mangel - det er et klart avvik fra mangelen. Du kan ha hevingsrett dersom skapet blir vesentlig mindre verd for deg. Det kan for eksempel være fordi skapet ikke lengre passer inn slik det skal der du hadde planlagt å plassere det. Men små forskjeller i ytre mål har sjeldent den effekten. Du vil uansett oppnå ca. samme resultat ved å benytte deg av angrerett om du har det, men da kan du måtte betale frakt. Men heving hjelper deg jo ikke stort, og du har verken lidt et tap som kan gi erstatning eller fått noe som har en lavere verdi enn det du kjøpte (hvis vi kun ser på de utvendige målene).

Men altså, at innvending volum skal være halvparten så stort som opppgitt slår meg som absurd. Er du sikker på at du har fått rett modell overhodet? Og at du har målt og regnet riktig? For hvis de målingene stemmer så bør du kunne argumentere med nærmere 50% prisavslag (du kan bare røyke halvparten så mye), eller i alle fall prisavslag ned til tilsvarende et skap som har oppgitt volum på 54 liter.

Lenke til kommentar

Er markedsverdien på skapet lavere på grunn av at de ytre målene er andre enn oppgitt?

Det virker som en naturlig antakelse.

Hvis nei har du ikke krav på prisavslag, ...

Tja, vi har jo fkjl. § 31(2) : "Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren." Så helt utelukket er det ikke, avhengig av hvordan man tolker "særlige grunner".

Du kan ha hevingsrett dersom skapet blir vesentlig mindre verd for deg.

Mer presist har han hevingsrett hvis mangelen ikke er "uvesentlig", jf fkjl. § 32. (Og det høres det ikke ut som den er.)

Men heving hjelper deg jo ikke stort, ...

Det kan være et godt forhandlingskort. "Hvis jeg ikke får et prisavslag på [rimelig beløp] så hever jeg kjøpet." Gitt at en heving vil medføre ekstra bry, fraktutgifter, tapt fortjeneste og sur kunde tror jeg [rimelig beløp] kan være ganske stort før selger foretrekker heving.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da vi pakket det ut og målte det var det 10 cm kortere en hva det står i beskrivelsen. det var heller ikke like bredt.

På nettsiden står det at skapet er 1070x510x460 MM stort.

I følge nettsiden står det at det er så stort med innpakning. Dere pakket det ut? Er "innpakning" et begrep vi tolker forskjellig her?

Lenke til kommentar

Det kan se ut til at de har endret dette, den 18. oktober sto det nemlig bare oppgitt de målene som TS skriver: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:iwWWATemvYUJ:smartfritid.mamutweb.com/Shop/Product/Bradley-digital-smoker-6-rister/401658+&cd=2&hl=en&ct=clnk&gl=no

Tipper trådstarter har reklamert, og de har innsett at de dret seg ut. Passe amatørmessig feil, gitt.

TS: Hvordan endte dette?

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

På nettsiden står det at skapet er 1070x510x460 MM stort.

I følge nettsiden står det at det er så stort med innpakning. Dere pakket det ut? Er "innpakning" et begrep vi tolker forskjellig her?

De endret nettsiden etter at jeg tok kontakt med dem om dette.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...