Gå til innhold

Norges økonomiske vekst

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fantastisk økonomisk vekst. Uten Olje hadde vi spesialisert oss på andre felt. Mye mer fokus på fiske og skipsindustri og trolig på teknologi. Hadde hatt mye lavere lønnsnivå og større konkurransevne. Kanskje hadde vi ikke kastet penger etter unge mennesker som ikke gidder å jobbe, samt færre arbeidsinnvandrere grunnet lavere lønnsnivå. Færre hadde nok hatt mulighet til å utdanne seg innen ballettvitenskap.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fantastisk økonomisk vekst. Uten Olje hadde vi spesialisert oss på andre felt. Mye mer fokus på fiske og skipsindustri og trolig på teknologi. Hadde hatt mye lavere lønnsnivå og større konkurransevne. Kanskje hadde vi ikke kastet penger etter unge mennesker som ikke gidder å jobbe, samt færre arbeidsinnvandrere grunnet lavere lønnsnivå. Færre hadde nok hatt mulighet til å utdanne seg innen ballettvitenskap.

Hva med "Personlig trener"- og "bartender"-utdanning på Bali?

;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skipsindustrien er vel nært knyttet opp mot oljen... Vi hadde nok hatt mer teknologi- og industrijobber som alle andre land har. Vi hadde reist til Sverige for å jobbe som bananskrellere.

Lenke til kommentar

I følge Victor Norman er det stort sett oljen og gunstige vekslingskurser (mao. flaks) som skiller norsk og svensk vekst de siste 50 årene.

Hvis dette stemmer kan vi konkludere med at Norge hadde hatt sterk økonomisk vekst uten oljen, men mindre enn det vi har hatt, og at Norge ville vært blant verdens rikeste land uten oljen, men ikke like rike som vi er.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, da får det sortere under "populistiske oneliners for å få trøtte studenter til å følge med". Han vet jo at flinke studenter uansett vil skjønne mer etter hvert, mens de andre er det ikke håp for uansett.

En kollega av Norman, fra samme institusjon, sier: Forsvinner oljeindustrien, blir det som svartedauden.

Flink med onliners, disse samfunnsøkonomene. Men å få to av dem til å enes er ikke lett. Det forteller kanskje noe om fagets vitenskapelighet?

En annen samfunnsøkonom, Ådne Cappelen, forskningsdirektør i SSB, har uttalt noe nærmest motsatt av Norman:

En vanlig måte å sammenligne levestandard på, er å måle BNP pr. innbygger. Norge tok igjen Sverige i løpet av 80-tallet.

Selv uten oljen er Norge om lag like rikt som USA, og langt rikere enn Sverige.

Så spørs det hva man har puttet inn i regnestykket, da.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

Igjen, jeg finner det underholdende hvor mange konklusjoner du klarer å dra ut fra svært lite.

Jeg ser ikke hvordan det Cappelen sier er det motsatte av Norman. Cappelen sier at uten oljen ville Norge vært rikere enn Sverige. Norman sier at uten oljen og uten gunstige vekslingskurser i forhold til viktige handelspartnere så ville vi vært omtrent likt med svenskene. Ettersom vekslingskursene har gitt et (stort) positivt bidrag for Norge betyr det at Norman sier det samme som Cappelen: uten oljen ville vi vært rikere enn Sverige, men ikke like rike som i dag.

Eventuelt kan det være du forstod uttalelsen min om at vi har vært på høyde med Sverige i over 150 år som Normans, og at det ikke stemmer overens med Cappelens utsagn om at vi tok igjen Sveriges BNP per capita på 80-tallet.

Dette har jeg ikke fra Norman, men det ville ikke (og er ikke) en motsetning her. Etter 1830 (kanskje tidligere også, jeg har ikke tilgang til pålitelig data fra tidligere tidspunkt) har Norge og Sverige gått forbi hverandre flere ganger.

Hvis jeg husker riktig gikk Sverige f.eks. forbi Norge på starten av 1900-tallet. Det er mulig at Sverige beholdt 'ledelsen' helt frem til 80-tallet, at de har krysset flere ganger etter dette, eller at Cappelen rett og slett tar feil - jeg var ikke kjent med denne uttalelsen før innlegget ditt.

Til slutt vil jeg påpeke at samfunnsøkonomi er et rimelig bredt fagfelt. At noen samfunnsøkonomer, gjerne med ulike spesialiteter, ikke alltid er enige om alt virker på meg som et noe tynt grunnlag for å så tvil om fagets vitenskapelighet. I alle fall om man hjelper godt til med å konstruere disse uenighetene i eget hode.

Lenke til kommentar

Oljen ble ikke noen stor inntektskilde for Norge før sent på 70-tallet. Ennå har ingen nevnt hva som drev norsk økonomi kraftig fremover fra 1900 til ca 1975. Det var tungindustri som gruvedrift, smelteverk og kunstgjødsel. Alle disse ble muliggjort av Norsk Hydros satsing på vannkraft. I dag har vi en bred flora av teknologibedrifter som til sammen skaffer oss mer inntekter enn en oljeindustrien. Disse teknologibaserte bedriftene sorteres ofte i en rekke mindre kategorier sånn at de fremstår som mange små. Samlet utgjør de mye mer enn det folk flest er klar over. Norge vil leve godt uten olje. Kanskje ennå bedre enn i dag siden mindre olje vil øke konkurranseevnen på andre områder og tvinge både folk, bedrifter og det offentlige til å jobbe mer effektivt. Fortsetter vi å hvile oss på oljerikdommen så blir vi ennå latere og ennå mindre produktive.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Oljen ble ikke noen stor inntektskilde for Norge før sent på 70-tallet. Ennå har ingen nevnt hva som drev norsk økonomi kraftig fremover fra 1900 til ca 1975. Det var tungindustri som gruvedrift, smelteverk og kunstgjødsel. Alle disse ble muliggjort av Norsk Hydros satsing på vannkraft. I dag har vi en bred flora av teknologibedrifter som til sammen skaffer oss mer inntekter enn en oljeindustrien.

Ja og uten oljen ville vi fortsatt ha stått i gruvene og på smelteverkene og på kunstgjødselfabrikken. Vi hadde ikke hatt muligheten til å sitte på ræva ved en kontorpult og jobbet i teknologibedrifter.

Men over til noe mer faktabasert synsing. I følge http://www.kapital500.no/ så må du langt ned på listen for å finne en teknologibedrift som ikke har oljebransjen som hovedkunde. Det er nettopp det mange glemmer er at uten oljen og oljepengene så vil alle disse store og små selskapene ha mye mindre å gjøre på.

De store teknologiselskapene på listen er alle tungt inne i oljeindustrien.

14 Aker

15 Subsea7

17 National Oilwell Varco

35 Kongsberg

48 Aibel

Sorterer du på "IKT" så får du kun Visma, Opera og en rekke teleselskaper.

Jeg tror også at vi vil klare oss fint uten olje, men det blir en voldsom omstilling når den tid kommer, fordi oljen drypper på alle og en hver av oss uten at vi er klar over det.

Endret av mofomofo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oljen ble ikke noen stor inntektskilde for Norge før sent på 70-tallet. Ennå har ingen nevnt hva som drev norsk økonomi kraftig fremover fra 1900 til ca 1975. Det var tungindustri som gruvedrift, smelteverk og kunstgjødsel. Alle disse ble muliggjort av Norsk Hydros satsing på vannkraft. I dag har vi en bred flora av teknologibedrifter som til sammen skaffer oss mer inntekter enn en oljeindustrien. Disse teknologibaserte bedriftene sorteres ofte i en rekke mindre kategorier sånn at de fremstår som mange små. Samlet utgjør de mye mer enn det folk flest er klar over. Norge vil leve godt uten olje. Kanskje ennå bedre enn i dag siden mindre olje vil øke konkurranseevnen på andre områder og tvinge både folk, bedrifter og det offentlige til å jobbe mer effektivt. Fortsetter vi å hvile oss på oljerikdommen så blir vi ennå latere og ennå mindre produktive.

For ikke å snakke om på 1800-tallet; en av verdens største skipsnasjoner, samt fiske og treverk. Oljen var selvsagt en megabonus for Norge, men 'vi' har ikke vært noen sinke i forhold til resten av Vesten på veldig lenge

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Fortsetter vi å hvile oss på oljerikdommen så blir vi ennå latere og ennå mindre produktive.

Dette er en evig tilbakevendende påstand, som jeg ikke får det minste ut av. Vi har gått på jobb så lenge jeg kan huske det, og vi ser like slitne ut når vi vender hjem, men da skal ingen hvile, for nå skal den utearbeidende mor og far ut å leke pt med barneprosjektene sine, slik at disse blir fiks ferdig striglede små mønsterborgere som igjen skal jobbe ræva av seg for å holde the norwegian dream alive, når de vokse seg til

Mulig du hviler deg, men ikke meg nei .. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...