CaNaBiS Skrevet 31. oktober 2003 Del Skrevet 31. oktober 2003 Nå som vi er inne på ledning motstand.. Er det ikke slik at alle kjøper "Gull kabler"/Monster kabler, fordi dette leder veldig godt? Men Sølv leder vell bedre enn gull? (Mere motstand i gull altså.) ? Eller er jeg heilt på bær tur? Mvh, Canabizzen Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 31. oktober 2003 Del Skrevet 31. oktober 2003 litt drøyt å ta med dette vel: L = (0.75*2.7)0.0175 = 115,71428571428571428571428571429 meter *grin* 115.7 hadde vel holdt? Ja det finnes vel en regel som sier noe om at en ikke skal ha fler desimaler i svaret enn i det minste en har inn.. Tror det var det vi lærte på vgs? Og du tror selvfølgelig jeg ville ha skrevet dette på en eksamen og at jeg med ingenørutdannelse ikke er istad til å foreta en enkel avrunding ? Kopierte resultatet fra calc.exe og limte inn her. Dere kan jo prøve å se litt av humoren i det hvis dere evner Anbefaler at dere holder dere holder dere til topic neste gang. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 31. oktober 2003 Del Skrevet 31. oktober 2003 Nå som vi er inne på ledning motstand.. Er det ikke slik at alle kjøper "Gull kabler"/Monster kabler, fordi dette leder veldig godt? Men Sølv leder vell bedre enn gull? (Mere motstand i gull altså.) ? Eller er jeg heilt på bær tur? Mvh, Canabizzen Nå brukes gull helst på kontakter, fordi gull ikke korroderer og gir dermed gir god kontakt. Sølv leder bedre enn gull ja, men sølv får et oksidsjikt hvis det blir utsatt for lutft. Nå er det slik at oksid leder ikke strøm, men metall gjør. Derfor bruk av gull på kontakter. Nå er det ikke slik at de dyre signalkablene alltid leder spesielt godt.. ellers hadde de vært av rent sølv alle sammen. De audiofile er mer opptatt av hva selve ledermaterialet er laget av og isolasjonen. De kan vistnok høre forskjeller på kabler som ikke er målbart med noe instrument.. Nå skal ikke jeg terge på meg audiofile folk, men jeg har da lov å være skeptisk når noen av dem smører inn isolasjonen til kablene med olje og urin?! for at den beste "klangen" skal opptre :-D Lenke til kommentar
Olle P Skrevet 3. november 2003 Del Skrevet 3. november 2003 ehhh, hvilken benevning er resistiviteten oppgitt i? Får ikke 0,0175 til å stemme hverken med (ohm)meter eller millimeter!?Det är mikro-ohm-meter.Ren koppar har en resistivitet på 16,7 nano-ohm-meter och silver 15,9. /Olle Lenke til kommentar
SoW Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 R=(p*l)/a R= motstand P= resistivitet A= tverrsnitt L= lengde Husk å tenke på om det er toleder og slikt, da må du gange med 2! : Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå