Gå til innhold

Bråk i strømforsyning

Ooooj

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Coil whine.

RMA eller ha den sånn er alternativene.

Endrer frekvensen seg om du belaster gpu, for eks benchmark?

Den endrer seg ikke så alt for mye under load, men jeg merker det

Og hva er RMA?

Endret av Hårek
Skriver inne i sitatet
Lenke til kommentar

Hvis det er CW da, buzzelyd , så kan du limpistole den delen som lager den eller la den være.

Burde ikke rote formye oppi der, noen av kondensatorene er ladet.

Alternativt iallefall trekk ut kabel og start pc en gang så viftene spinner en runde, så åpne den.

Lenke til kommentar

En bør vel ikke bruke en strømforsyninger som hyler uten man vet årsaken til dette?

Kan vel i verste fall skyldes en fysisk defekt som i ytterste konsekvens kan utgjøre en brannfare.

Har blitt forklart at vanligste årsaken til at slik hyling er "missmatch" mellom strømforsyningen og annen hardware, da normalt skjermkorta.

Ble da fortalt at løsningen på dette er og bytte strømforsyningen, da det nesten alltid løser problemet.

Bytter man skjermkortet er det langt oftere at hylingen ikke forsvinner.

( avsnitt 2, dvs dette avsnittet må sees på 3. hånds info da jeg selv ikke har kunnskaper om dette)

Når man kjøper strømforsyning må man forhøre seg om de godtar retur pga av hyling.

Merk at noen butikker aviser dette kategorisk, mens andre mener det ikke er holbart at kunden må leve med slik hyling, samt at det kan være en "farlig" årsak.

Edit: Du kan jo spør butikken om det er greit om du kjøper en ny strømforsyning nå og får eventuelt refundert / "tilgodelapp" på det beløpet du ga for den defekte om RMA godkjennes av Cooler Master

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Ingen som stiller de viktige spørsmålene her?

*Hvor gammel er strømforsyningen?

*Hvilke komponenter har du i pcen din?

*Kom endringen etter at du har byttet ut noen komponenter?

Strømforsyningen og hele systemet er ca 6 måneder gammelt.

Specs:

- Intel Core i5-4690

- Msi GTX 760 2gb

- HyperX Fury DDR3 8 gb RAM

- Msi Z97 gaming 3

- Cooler Master G650m

- Windows 8.1

Jeg har ikke byttet noen komponenter etter jeg kjøpte den. Jeg merket plutselig at den bråkte mye i forhold til før. Det er ikke sånn buzzelyd, det er mest viftebråk vil jeg si, og av og til høres litt ut som den ikke kjører så godt.

Går det ikke an å bytte viften? Jeg tror det er den som bråker. Den bruker en eller an 2-pin connector, ikke sikker om det går an da.

http://postimg.org/image/ovci9a949/

http://postimg.org/image/qbo0rfc15/

Lenke til kommentar

Hvis du kan bremse og stoppe viften, så får du vite om det er den som lager lyden hvis lyden også stopper.

Det har jeg gjort, det er definitivt strømforsyningen som lager lyden.

Så det du mente å si her var at lyden forsvant da du stoppet viften?

I såfall er jo alt snakk om coil whine et blindspor.

Det er relatvit enkelt å bytte viften. Tror ikke det blir lett å finne en med slik plugg, men det er bare å kjøpe en standard vifte, klippe ledningene, og koble de med scotchlok skjøteklemmer.

Lenke til kommentar

Når jeg stoppet viften forsvant lyden ja. Sikker på at metoden du sier fungerer? Hvor kan jeg finne scotchlok skjøteklemmer? Googlet det, men fant ingenting. Og er det noen spesielle type vifter som egner seg? Tenkte noctua, hørt de er stille og god kvalitet.

Lenke til kommentar

Sukkerbit.

Lodde

Tvinne osv.

Så taper du rundt etterpå og ser at kabel ikke kommer i vifta.

Du får se hvor mange kabler det er i vifta som er der.

Det er to kabler i viften som er der, men finnes det ingen rimelige vifter med sånn 2-pin? Ellers må jeg skaffe meg loddepistol eller noe lignende, ferdig vifte ville vært enklest. Eller finnes det ikke noen 3-pin til 2 pin?

Lenke til kommentar

En vifte som har 3-pin kan brukes. Du trenger bare å koble to ledninger, pluss og minus (er ofte rød og sort eller blå). Den gule ledningen er utgang for å måle hastigheten, den trengs ikke kobles.

Bruk 'sukkerbit' hvis du ikke finner klemmer.

Tvinne er den absolutt dårligste løsningen, anbefales ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...