Gå til innhold

VST = treigt m.m


Anbefalte innlegg

Spiller selv mitt midikeyboard med en 5 meter lang midikabel inn til pc'en, for så deretter å gå via com-port til en Yamaha lydmodull (ca 2m kabel) Lyden ut av lydmodullen går så via en breakout- boks og tilbake til pc og ut på høytalere.

Her er det ikke snakk om hørbar latency i det hele tatt.

Midi er enkle komanoer, så com port er neppe noen flaskehals.

 

Når jeg derimot spiller inn ei midifil, og så spiller denne fila til audio, da betyr forsinkelsene mellom sporene noe (jeg justerer dette i en wave-editor).

Snakker en om latency, så skal en vite at du oppnår større latency på å ha øret 1 m fra høytaleren, enn du oppnår ved gode lydkort.

Spiller du kirkeorgel oppnår du kanskje en latency på 100-500ms (muligens)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spiller selv mitt midikeyboard med en 5 meter lang midikabel inn til pc'en, for så deretter å gå via com-port til en Yamaha lydmodull (ca 2m kabel) Lyden ut av lydmodullen går så via en breakout- boks og tilbake til pc og ut på høytalere.

Her er det ikke snakk om hørbar latency i det hele tatt.

Midi er enkle komanoer, så com port er neppe noen flaskehals.

 

Når jeg derimot spiller inn ei midifil, og så spiller denne fila til audio, da betyr forsinkelsene mellom sporene noe (jeg justerer dette i en wave-editor).

Snakker en om latency, så skal en vite at du oppnår større latency på å ha øret 1 m fra høytaleren, enn du oppnår ved gode lydkort.

Spiller du kirkeorgel oppnår du kanskje en latency på 100-500ms (muligens)

ok, nå er jeg mer forvirret than ever :)

Har selv noen meter kabel mellom keyboardet og pc, men det er ikke noen moduler elns mellom der.

 

problemet er at når jeg trykker på en tangent på synthen, er det meget merkbar latency på vst-synthene.

 

...noen som har noe tips. Synes det er merkelig at det funker så fint i reason, men ikke i cubase sx

Lenke til kommentar

Har du prøvd de andre driverne som folk her anbefaler? Hvis de ikke fungerer er det jo bare å installere de første driverne tilbake. Hvis det er sant som en sa, at dine drivere ikke har ordentlig asio-støtte, blir latency'en høy uansett hva du prøver å gjøre. Prøv det de andre anbefaler.

 

En ting som er sikkert, er at det ikke har noen ting med kabler å gjøre.

 

Det er også mulig det går an å stille inn latency'en manuelt, gå til egenskaper for lydkortet og let litt rundt

Lenke til kommentar

latency er lav ved moderne lydkort, men den er ofte høyere enn tidsforskjelen når du flytter hodet en meter fra høytalerne. For det første må man legge til litt for reel latency i tillegg til latencyen fra bufferen på lydkortet. Konverterne bidrar med litt latency og det er ca 1ms latency fra midikeyboard.

Det verste med latency er at det ved enkelte tilfeller blir latency jitter, d.v.s noen av midi signalene trigges på beatet noen kanskje 4ms bak og noen 4ms foran,

iogmed at noen med god følelse for time merker 0.5 ms tidsforskjell

så har faktisk dette litt å si på percussive lyder.

Kirkeorgel har stor forsinkelse, men bruken er også deretter.

 

Blei veldig teknisk dette her, viktigste er vel å ha så lav latency som mulig.

Under 10 ms er bra, og lavere dess bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...