Gå til innhold

VST = treigt m.m


Anbefalte innlegg

har et par spørsmål.

 

Når jeg sitter med cubase sx opp mot et midi keyboard får jeg en ekkel latency som virker som har opphav i VST instrumentene. Cubase indikerer at MIDI oppkoblinga i seg selv er rask, og i Reason er det ikke like ille latency, MEN opp mot VST synther er det ekkelt! (Bruker Asio full duplex).

 

også en annen ting.

 

hva er forskjellen på VST og VSTi ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis lydkortet ditt har støtte for asio2, skal dette ikke være noe problem.

Gå til control panelet eller audio options i Cubase bytt dette!! Da skal du se at latency`n forsvinner :)

 

Er ikke helt sikker på forskjellen mellom vst og vsti

men det kan kanskje være noe som:

vst, for alle plugins og effekter etc..

vsti, vst instrumenter

 

 

Nb: Det finnes en tutorial vido for cubase sx, fant den på bitorrent her om dagen.

 

Håper dette hjelper deg da!

Lenke til kommentar

hm.... noe sier meg at jeg kanskje bør satse på nytt lydkort...

 

 

Har jo et Creative SB LIVE! Value. Det er ikke akurat nytt, og ikke så godt egnet til slik.

 

Får bare til å velge asio og asio full duplex.

 

når jeg velger "ikke full duplex", så blir det bare enda verre.

 

Hvis jeg skulle kjøpe meg et nytt lydkort, hvilket vil dere anbefale? er ikke intr. i å bruke alt for mye penger på det.

Lenke til kommentar

Ja, nytt lydkort er nok tingen. Tror SoundBlaster Audigy 2 skal være ok, den har støtte for 24bit opptak og mener å ha hørt at den har støtte for asio2. Men jeg har ikke testet dette selv.

Uansett hvilket lydkort du kjøper sjekk ut om den har støtte for Asio2, det er garantert dette som er problemet ditt. Den første asio standaren har alt for høy latency.

 

Har selv 2stk Marc 8 lydkort(16Inn,16ut,4Midi inn og ut) den spiller av vst instrumenter "glatt". :)

 

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

En annen løsning for å få lavere latency kan være å bytte drivere. Creative sine drivere støtter ikke ASIO, og går derfor via DirectX, som da medfører høy latency. Har selv brukt drivere fra www.kxproject.com, avhengig av resten av maskinen din kan du få latencyen ned i 2-5ms, som vil være ganske respektabelt for det meste.

Lenke til kommentar

hm.. her er det mye intresant å prøve!

 

MEN vil ha en ting klart. Er intr. i at driverene skal fungere like bra i spill / film / musikklytting også. Driver jo ikke BARE med musikk :)

 

...er det noe i veien for at dette ikke går?

eller er jeg helt på vidda når jeg spør om noe sånt?

Lenke til kommentar

Terratec har nettopp sluppet en ny serie billige og VELDIG bra lydkort med støtte for 24/96. Jeg har den forrige versjonen som heter 6fire DMX 24/96, dette kortet fikk fem av fem stjerner mens Soundblaster Audigy Platinum (1) fikk bare tre av fem stjerner fra det engelske bladet Computer Music. (www.computermusic.co.uk) Dette virker nok støtende på noen, men jeg bare gjengir det dem skrev. Og disse nye kortene fra Terratec er enda bedre enn det jeg har. Om du i tillegg legger i en tusing ekstra får du en veldig god frontpanel med alle inn- og utganger. Terratec DMX 6fire hadde da jeg kjøpte det like raske asio-drivere som mange kort i 10000+klassen.

 

Men jeg veit også at Audigy Ex 2 (endelig) har fått støtte for opptak i 24/96, så om du kjøper dette vil dette fungere svært behagelig :)

 

Lykke til.

 

EDIT: skulle bare legge til at du burde titte litt på hjemmesidene til Computer Music EVENTUELT kjøpe et blad i en MIX-kiosk eller storforhandler av utenlandske blader... Det er det beste magasinet jeg har sett med fokus på datamusikk (som navnet vagt antyder :)) På hjemmesidene kan du lese tester av alle produktene også.

Lenke til kommentar
Terratec har nettopp sluppet en ny serie billige og VELDIG bra lydkort med støtte for 24/96.

Joda, det er gode kort. Men hvis du vil ha kvalitet, så gå for M-Audio. Jeg synes Terratecs kort er veldig godt egnet til musikere som ikke trenger å ta opp lyd via lydkortet sitt, men bare skal spille av (dvs. som f.eks bare bruker Reason). Med en gang det er snakk om opptak, trenger du noe mer.

 

Og by the way... nesten alle lydkort (i musiker-klassen) har en latency med kort i 10.000krs prisklassen. Det er ikke driverne som koster... ;)

 

 

 

Og Compter Music er kongen for data-musikk. Ingen tvil om det. Bare ønsker at det var mer snakk om opptak og ikke softsynths...

Lenke til kommentar

yeh!

 

har sett litt på terra-tec kortet de selger på komplett til ca 1600,-. Kan dette være et godt kjøp hvis jeg vil ha et godt all-round kort, men legge mest vekt på musikk?

 

...driter ikke akurat penger, så prisen har mye å si.

 

uansett vil det jo ikke bli med det første, da jeg har just oppgradert pcn. :)

Lenke til kommentar

øhi! fant ut noe oppsiktsvekkende!!!!

 

kompisen jeg lager musikk sammen med testet en GAMMEL roland synth (husker ikke nr.) på sin pc (en del mindre enn min), men forskjellen var at med den synthen koblet vi den rett på joystick porten. På min Yamaha psr 630 (duuh...) er det et "to host" uttak som kobles på COM porten.

 

han har sb live 5.1, men det skal vel ikke ha noe å si da hans kort og mitt kort bruker "samme brikke"? (er det emuk101 den heter?) Han påsto at han opplevde meget lav latency i cubase sx.

 

 

....så kanskje det er tilkoblingen som må byttes ut!

det hadde værtfall gjort susen for meg, da pengene forsvinner raskt for tiden.

 

noen som har noen formeninger om dette?

Lenke til kommentar
Hvis du snakker om dette kortet, så er det et godt kjøp. :)

jepp... det kortet ja.

 

...ser dette kortet har støtte for eax 2.0, men har det støtte for surround? har et 4.1 oppsett jeg gjerne vil bruke.

 

_EDIT_

 

6 Channel (5.1) SoundSystem - Analog and Digital

Uncompromising 24 Bit / 96 kHz Playback and Recording

Front-Module with Phenomenal Connection Facilities

Complete Support for A3D, EAX 1.0 and EAX 2.0 Standard

 

ja... det har det ja... :p

Lenke til kommentar
øhi! fant ut noe oppsiktsvekkende!!!!

 

kompisen jeg lager musikk sammen med testet en GAMMEL roland synth (husker ikke nr.) på sin pc (en del mindre enn min), men forskjellen var at med den synthen koblet vi den rett på joystick porten. På min Yamaha psr 630 (duuh...) er det et "to host" uttak som kobles på COM porten.

 

han har sb live 5.1, men det skal vel ikke ha noe å si da hans kort og mitt kort bruker "samme brikke"? (er det emuk101 den heter?) Han påsto at han opplevde meget lav latency i cubase sx.

 

 

....så kanskje det er tilkoblingen som må byttes ut!

det hadde værtfall gjort susen for meg, da pengene forsvinner raskt for tiden.

 

noen som har noen formeninger om dette?

Hvis han mener lav latency med eksterne synther, så er ikke det så overraskende. Her er det den eksterne synthen som står for all lydprosesseringen. Om du derimot skal bruke VSTi må du ha et kort med gode asio-drivere og lav latency.

Lenke til kommentar
øhi! fant ut noe oppsiktsvekkende!!!!

 

kompisen jeg lager musikk sammen med testet en GAMMEL roland synth (husker ikke nr.) på sin pc (en del mindre enn min), men forskjellen var at med den synthen koblet vi den rett på joystick porten. På min Yamaha psr 630 (duuh...) er det et "to host" uttak som kobles på COM porten.

 

han har sb live 5.1, men det skal vel ikke ha noe å si da hans kort og mitt kort bruker "samme brikke"? (er det emuk101 den heter?) Han påsto at han opplevde meget lav latency i cubase sx.

 

 

....så kanskje det er tilkoblingen som må byttes ut!

det hadde værtfall gjort susen for meg, da pengene forsvinner raskt for tiden.

 

noen som har noen formeninger om dette?

Hvis han mener lav latency med eksterne synther, så er ikke det så overraskende. Her er det den eksterne synthen som står for all lydprosesseringen. Om du derimot skal bruke VSTi må du ha et kort med gode asio-drivere og lav latency.

neinei... lav latency med vst synther. var til han og testa det selv i dag, og det fungerte MYE bedre enn hos meg. Så jeg tror det har noe med tilkoblingen/kabelen min å gjøre.

Lenke til kommentar
øhi! fant ut noe oppsiktsvekkende!!!!

 

kompisen jeg lager musikk sammen med testet en GAMMEL roland synth (husker ikke nr.) på sin pc (en del mindre enn min), men forskjellen var at med den synthen koblet vi den rett på joystick porten. På min Yamaha psr 630 (duuh...) er det et "to host" uttak som kobles på COM porten.

 

han har sb live 5.1, men det skal vel ikke ha noe å si da hans kort og mitt kort bruker "samme brikke"? (er det emuk101 den heter?) Han påsto at han opplevde meget lav latency i cubase sx.

 

 

....så kanskje det er tilkoblingen som må byttes ut!

det hadde værtfall gjort susen for meg, da pengene forsvinner raskt for tiden.

 

noen som har noen formeninger om dette?

Hvis han mener lav latency med eksterne synther, så er ikke det så overraskende. Her er det den eksterne synthen som står for all lydprosesseringen. Om du derimot skal bruke VSTi må du ha et kort med gode asio-drivere og lav latency.

neinei... lav latency med vst synther. var til han og testa det selv i dag, og det fungerte MYE bedre enn hos meg. Så jeg tror det har noe med tilkoblingen/kabelen min å gjøre.

Det har ingenting med oppkoblingen/kabelen å gjøre. Det som betyr noe er:

- Lav latency drivere: ASIO eller WDM

- CPU til å kjøre programmer med den lave latency'en.

 

Han bruker kanskje kX-project driverne?

 

 

 

Er det ikke snakk om VSTi/DXi, så er lav latency fullt mulig på en 386 med SB8... ;)

Lenke til kommentar

Sånn først til de som er i tvil.

VST står for "Virtual Studio Technology".

VSTi = Virtual Studio Technology instrument.

VSTe = Virtual Studio Technology effect

Men kun "VST" er altså en fellesbetegnelse på ALLE typer VST "plugins", både effekter og instrumenter.

 

Cubase serien har en egen ASIO driver som kan benyttes av (endel) lydkort som ikke har egne ASIO drivere. Denne fungerer f.eks. på SB Live! og gir normalt en latency på ca. 5-20ms alt ettersom hvor rask PC man har (er mer enn bare CPU som spiller inn. F.eks. minnehastighet, disker osv osv). I de fleste tilfeller er vel rundt 10ms det mest realistiske. En ASIO driver har ingen påvirkning på spill, da det her er DirectX driverne som benyttes.

 

M-Audio har mange gode kort, men i samme prisklasse som Terratec sine "billig-musikk kort", sånn rundt 1000-2000,- er det lite som skiller de to merkene. Faktisk var Computer Music hakket mer possitive til Terratec DMX 6Fire 24/96 enn til M-Audio Audiophile 24/96 (som er den direkte konkurenten). Men det er SVÆRT lite som skiller kortene.

 

Om et keyboard kobles til PC'en kun via seriell-port (COM port), så tviler jeg ikke et sekund på at dette kan føre til merkbar latency. Seriell porten er treg til tusen, og ikke optimalisert for øverføring av midi informasjon. MIDI porten (som vanligvis kommer forkled som en "game-port" med 15 pins D-Sub) er laget KUN for overføring av midi signaler, og har spesielle drivere som kune tar seg av slike signaler. Derfor har midi-porten i seg selv nær 0 latency. Skal dette derimot gå via en COM-port, og derfor også en form for "oversetter" som gjør at COM-porten forstår disse midi-signalene, så vil denne "oversetteren" også ha en viss latency. Derfor er det klart å anbefalle å koble til synther og annet musikk utstyr via midi-porten.

 

Altså er det mulig latency'en ikke ligger i VST'en men i å få sendt data fra keyboard'et og til VST'en.

 

Kanskje litt rotete skrevet, men jeg tror dere forstår hva jeg mener.

 

SB Live! chip'en heter "Emu 10k1" og er like på alle SB Live! serie kort, uannsett om det heter "Platinum" eller "Value".

Lenke til kommentar

Takk for gode innlegg!!

 

 

ser nok ut som at det er com porten som er den store synderen. Han kjører GAMLE orginaldrivere på live kortet, ikke KX. Han har en del eldre cpu enn meg (men det er dog en pentium 4, men det skal vel ikke ha noe å si?) ellers er pcn hans betraktelig mindre enn min. (min i sign.)

 

skal teste med "vanlig" midi kabel å se hva som skjer da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...