Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Feil på eksamen - trekk i poeng?

Anbefalte innlegg

Hei!

Hadde eksamen i 1P idag, og stusset over en oppgave. Der var en av oppgavene:

a) Hva kjennetegner et annuitetslån?
Hva kjennetegner et serielån?
Siv tar opp et annuitetslån på 2 000 000 kroner. Solveig tar opp et serielån på
2 000 000 kroner. Begge får samme rentesats, og de skal betale ned lånene over like lang tid.
b) Hvorfor må Solveig totalt betale mer tilbake til banken enn Siv?
c) Hvorfor kan det for noen være gunstig å velge et annuitetslån framfor et serielån?
------
Jeg trodde at annuitetslån var lånet hvor man betaler mye i begynnelsen, mens serielån hadde like stort beløp hver termin. Ut ifra oppgaveteksten (se oppgave B) så skjønte jeg at det var omvendt.
Nå ser jeg at det ligger en retta utgave ut på matematikk.net. Det skal selvfølgelig være:
"b) Hvorfor må Siv totalt betale mer tilbake til banken enn Solveig?"
Jeg svarte forsåvidt helt "riktig" på de oppgavene, men bytta om på serielån og annuitetslån fordi jeg visste at det lånet hvor man har like store betalinger hver termin er noe dyrere enn det andre.
Vil jeg få 0 poeng her? Vil sensor se bort fra oppgaven? Vil jeg få rett/delvis rett?
Vingler mellom to karakterer, og denne oppgaven kommer til å avgjøre det. Noen som har erfaringer?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde også privatisteksamen, men feilen ble ikke opplyst om over høytalerannlegget i Stavanger. Får prøve å klage hvis jeg blir vippet ned. Er litt surt, men egentlig noe jeg burde være stålsikker på selv...

EDIT: Zash: Man får ikke tilbake en rettet eksamen, kun en karakter.

Endret av Glasscola2
Lenke til kommentar

Hei!

Hadde eksamen i 1P idag, og stusset over en oppgave. Der var en av oppgavene:

a) Hva kjennetegner et annuitetslån?
Hva kjennetegner et serielån?
Siv tar opp et annuitetslån på 2 000 000 kroner. Solveig tar opp et serielån på
2 000 000 kroner. Begge får samme rentesats, og de skal betale ned lånene over like lang tid.
b) Hvorfor må Solveig totalt betale mer tilbake til banken enn Siv?
c) Hvorfor kan det for noen være gunstig å velge et annuitetslån framfor et serielån?
------
Jeg trodde at annuitetslån var lånet hvor man betaler mye i begynnelsen, mens serielån hadde like stort beløp hver termin. Ut ifra oppgaveteksten (se oppgave B) så skjønte jeg at det var omvendt.

Ja, du trodde i utgangspunktet feil.

Men hvordan skjønte du at det var omvendt ut fra oppgave b) som jo er feil?

Katastrofe for de oppgaveansvarlige dette. Ingen kompetente har lest korrektur, tydeligvis.

Tror de må annullere hele oppgaven, siden noen kan ha bli lurt til feil konklusjon i a) ut fra feilen i b)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...