EasyAce Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 (endret) Hei folkens!Jeg har nå kommet til et punkt der det blir nødvendig å oppgradere min gamle Intel Core 2 Duo CPU, som har holdt det gående i en altfor lang periode. Kan sammenlignes med gode gamle Opportunity som fortsatt rusler på Mars.Sist gang bygget jeg min egen pc av delvis av min brors gamle deler. I mellomtiden har jeg oppgradert med nytt kabinett og ny power supply. Med ny CPU må jeg også ha nytt hovedkort, grafikkort, minne og kjølevifte. Fint om noen kan kommentere noen obvious utfordringer eller muligens også forbedringer til følgende oppsett: http://pcpartpicker.com/p/Ng9hGX Endret 24. november 2014 av EasyAce 1 Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Bruksområde er greit å vite. Lenke til kommentar
tommynecro Skrevet 25. november 2014 Del Skrevet 25. november 2014 Er vel litt overkill med en så stor PSU. Lenke til kommentar
EasyAce Skrevet 25. november 2014 Forfatter Del Skrevet 25. november 2014 Bruksområde er greit å vite. Bruksområde er nok ikke spesifikt mot noe. Blir noe amatør videoredigering, sentral stasjon for medie som bilder og video - dvs der jeg lagrer og organiserer bilder og album som vi kan se på andre devices i huset, samt en del gaming. Lenke til kommentar
EasyAce Skrevet 25. november 2014 Forfatter Del Skrevet 25. november 2014 Er vel litt overkill med en så stor PSU. Mja, PSU'en har jeg allerede. Kjøpte kraftig for å ikke falle bak en gang i fremtiden. Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 25. november 2014 Del Skrevet 25. november 2014 Du må ha rambrikker i partall. 2 eller 4, pga dual channel minne. Du kan fint spare penger på PSU uten at det vil gå utover bygget. En KvalitetsPSU på 500w vil fint gjøre jobben så lenge du skal ha bare ett skjermkort og ikke overklokke nevneverdig. Lenke til kommentar
EasyAce Skrevet 25. november 2014 Forfatter Del Skrevet 25. november 2014 Du må ha rambrikker i partall. 2 eller 4, pga dual channel minne. Du kan fint spare penger på PSU uten at det vil gå utover bygget. En KvalitetsPSU på 500w vil fint gjøre jobben så lenge du skal ha bare ett skjermkort og ikke overklokke nevneverdig. Supert at du nevner! Prøvde nemlig å finne ut hvorfor jeg skulle velge 1x8 vs 2x4 vs 4x2 og skjønte ærlig talt ikke helt hvorfor jeg skulle ha delt opp. Tanken er at jeg begynner med 8 nå så får jeg heller kjøpe på en. Hvordan vet jeg hvilke jeg bør velge? Sånn jeg forstod på deg nå burde jeg velge 2x4gb fremfor 1x8gb, men hvordan ser jeg dette? På hovedkortet? Lenke til kommentar
tommynecro Skrevet 25. november 2014 Del Skrevet 25. november 2014 Du må ha rambrikker i partall. 2 eller 4, pga dual channel minne. Du kan fint spare penger på PSU uten at det vil gå utover bygget. En KvalitetsPSU på 500w vil fint gjøre jobben så lenge du skal ha bare ett skjermkort og ikke overklokke nevneverdig. Supert at du nevner! Prøvde nemlig å finne ut hvorfor jeg skulle velge 1x8 vs 2x4 vs 4x2 og skjønte ærlig talt ikke helt hvorfor jeg skulle ha delt opp. Tanken er at jeg begynner med 8 nå så får jeg heller kjøpe på en. Hvordan vet jeg hvilke jeg bør velge? Sånn jeg forstod på deg nå burde jeg velge 2x4gb fremfor 1x8gb, men hvordan ser jeg dette? På hovedkortet? Du ser det ved at det står på produktet 2x4 gb. F.eks: https://www.komplett.no/crucial-ddr3-ballistix-elite-1866mhz-8gb/744210 Lenke til kommentar
EasyAce Skrevet 25. november 2014 Forfatter Del Skrevet 25. november 2014 Du må ha rambrikker i partall. 2 eller 4, pga dual channel minne. Du kan fint spare penger på PSU uten at det vil gå utover bygget. En KvalitetsPSU på 500w vil fint gjøre jobben så lenge du skal ha bare ett skjermkort og ikke overklokke nevneverdig. Supert at du nevner! Prøvde nemlig å finne ut hvorfor jeg skulle velge 1x8 vs 2x4 vs 4x2 og skjønte ærlig talt ikke helt hvorfor jeg skulle ha delt opp. Tanken er at jeg begynner med 8 nå så får jeg heller kjøpe på en. Hvordan vet jeg hvilke jeg bør velge? Sånn jeg forstod på deg nå burde jeg velge 2x4gb fremfor 1x8gb, men hvordan ser jeg dette? På hovedkortet? Du ser det ved at det står på produktet 2x4 gb. F.eks: https://www.komplett.no/crucial-ddr3-ballistix-elite-1866mhz-8gb/744210 Hehe, jeg formulerte meg nok feil. Jeg vet hvordan jeg finner ut om en ram brikke er 1x8gb eller 2x4gb, men hvordan finner jeg ut hvem av de jeg bør velge? Yter den ene bedre enn den andre til en viss type hovedkort osv? Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 25. november 2014 Del Skrevet 25. november 2014 Du har valgt en AX Psu som du har allerede kjøpt, den er kvalitet! så ikke noe problem, dyr men kvalitet. Ville enten tatt I7 4790K eller i5 4690K, 16gb 2400Mhz Cl10/11. Define R5 eller H440 kommer ann på hva du liker, og et 970 kort fra Gigabyte (har storebror 980 g1 selv, elsker kortet) kort fortalt da jeg er på skole^^ Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 25. november 2014 Del Skrevet 25. november 2014 Veldig god PSU du har kjøpt deg! Her har du gjort et godt valg!! Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 25. november 2014 Del Skrevet 25. november 2014 Hehe, jeg formulerte meg nok feil. Jeg vet hvordan jeg finner ut om en ram brikke er 1x8gb eller 2x4gb, men hvordan finner jeg ut hvem av de jeg bør velge? Yter den ene bedre enn den andre til en viss type hovedkort osv? Alle hovedkort idag kjører minst dual channel RAM, det vil si at det er 2 kanaler som RAMen kan utnytte. Dobbelt så mange kanaler betyr dobbel ytelse. Selv sitter jeg på en plattform som har quad channel, så det betyr at jeg har 4 kanaler til RAMen, og likeså 4 rambrikker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå