Gå til innhold

[Løst] Spørsmål ang veiarbeid

Woltox

Anbefalte innlegg

Halloen, i Sarpsborg sentrum driver de nå med å ordne med lyskryssene, i den sammenheng har de senket hastigheten til 30km og markert med smalere vei.

Men idag morges når jeg kjørte til jobb (reinet og var mørkt ute) kjørte jeg nedi et hull, hørte da et kraftig dunk.

Mitt spørsmål er da; Hvem har skylden hvis det skulle skjedd noe når jeg kjørte ned i det hullet? Og er det ikke krav på skilting/markering at det er hull midt i veibanen?

Takker for evt tilbakemeldinger =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vegmyndigheitene kan i enkelte tilfeller være erstatningspliktige for skader som oppstår pga dårlig vedlikehold, men då må du kunne vise til at nokon har handla uaktsomt.

Normalt sett så definerer ein vegen som noke som er stilt til trafikantens disposisjon slik den til ein kvar tid foreligger.

Så hovedregelen er at du må kjøyre på ein slik måte at du kan oppdage og unngå slike type hindringar.

Skal nokon ha ansvaret så må du som sagt vise til at ein har gjort noke uaktsomt, som f.eks å ignorere tidligare meldingar om problemet.

Men du kan uansett klage, det verste som skjer er at du får avslag. I beste fall får du dekt dine utgifter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Såg du ikke hullet?

Du kan vel kjøre etter forholdene.

Og forholdene var at det var hull i veien.

Store i ord men liten på jord... tipper ingen av dere hadde sett ett slikt hull under forholdene TS beskriver.

Jeg mener ihvertfall at arbeiderne har ett ansvar å ikke forlate veien slik at den kan forårsake skade på kjøretøy under normal kjøring.

Lenke til kommentar

Eg har sett mange hull, både i tilsvarende forhold og i andre forhold. Men kjører eg inn i ett område med veiarbeid så er ikke hull så veldig unaturlig og da bør en også være oppmerksom på nettopp dette. Og ser man ikke veien og forholdene så må man ned i hastighet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kjører også daglig i gjennom dette krysset, og hullene i dette krysset var ikke enkle å oppdage i morgentimene i dag. I hvert fall ikke med den nedbøren som har vært her i løpet av gårsdagen, natten og første del av dagen i dag, for da var det mye vann i veibanen som skjuler disse hullene.

Jeg hadde tydeligvis flaks som ungikk dem......

Om hullene er rapportert inn og registrert hos Statens Vegvesen i dette tilfellet, og de ikke har blitt reparert/tettet så har du krav på å få erstattet skader under normale forhold av dem.

Men så lenge det er veiarbeid der så er jeg ikke helt sikker på hvilke regler som gjelder.

Ta kontakt med Statens Vegvesen, de sitter på svarene her.

Vil vel nesten tro at dette legger de rett over på under-entreprenøren de har gitt dette oppdraget til, men det er jo i grunnen bare spekulasjoner fra min side.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...