Joachim_F Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Først når du har slitt med HIMEM.SYS, boot-disker og å skifte IRQen på lydkortet vet du hva det er å være hardcore.PODKAST: Slik var det å være PC-gamer på nittitallet Lenke til kommentar
Galen Absalom Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Husker godt tiden da jeg måtte inn i config.sys og autoexec.bat for å redigere slik at jeg fikk frigjort nok base memory til å kjøre spillene. Måtte deaktivere diverse ting, slik at man fikk free base memory over et vist nivå. Forskjellige spill krevde forskjellig ledig minne. Lenke til kommentar
Einar i lia Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 De gamle bukkene har de stiveste hornene. Lenke til kommentar
Timeer Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Windows 3.11 ja. Hvilken gamer på 90 tallet som kaller seg hardcore brukte det systemet? Norton Commander var det eneste i tillegg til dos som ikke spiste opp alt minnet. Windows 3.11 var i så måte selvmord, og ingen gamer med selvrespekt brukte det drittet... det var utelukkende til ikke gaming relaterte oppgaver det... Lenke til kommentar
RadJostein Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Windows 3.11 ja. Hvilken gamer på 90 tallet som kaller seg hardcore brukte det systemet? Norton Commander var det eneste i tillegg til dos som ikke spiste opp alt minnet. Windows 3.11 var i så måte selvmord, og ingen gamer med selvrespekt brukte det drittet... det var utelukkende til ikke gaming relaterte oppgaver det... Episoden handler ikke utelukkende om gaming. Windows 3.11 er bare en del av pratet om å bruke PCer på den tida. Og vi kaller oss ikke hardcore i 100% alvor 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 (endret) DesqView & qemm. Da hver eneste byte "conventional" minne var viktig. Nå til dags kan en jo bare kjøpe mer RAM, dengang måtte en stelle pent med bruken under 640k. "Out of memory"... Endret 24. november 2014 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
fnwilborn Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 OOohh! Shiny! Gleder meg! Selv var jeg konsollgamer(min gamle, trusty NES og GameBoy) inntil 96, så jeg har ikke så mye erfaring med det mest hardcore, men jeg er spent på om dere kommer innom noe jeg har erfaring med. Det vil jeg tro.^_^ Lenke til kommentar
fnwilborn Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Jeg husker jeg brukte Papyrus II for DOS til tekstbehandling på skole-pcen i '94. Jeg hadde vanskelig for å skrive, så jeg fikk låne PCen til jenta i klassen med Downs når hun ikke brukte den. Læreren var klok og så at lille Nikolai elsket datamaskiner. Slik lurte hun meg til å skrive. Skrev ut tekstene på en matriseskriver, og alt foregikk med tastaturkommandoer som var hengt opp på veggen på hullepapir fra tidligere nevnte matriseskriver. 3 Lenke til kommentar
fnwilborn Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Spilte mye kabal og Minesweeper på farfars gamle 3.11-maskin. Minner.^_^ Lenke til kommentar
fnwilborn Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Hver gang dere sier "taktilt", ser jeg for meg Gabe som blir ticklet på brystvortene. Ja, jeg er skadet og jeg skylder på Ctrl-Alt-Del. Lenke til kommentar
Gother-Bit Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Windows 3.11 ja. Hvilken gamer på 90 tallet som kaller seg hardcore brukte det systemet? Norton Commander var det eneste i tillegg til dos som ikke spiste opp alt minnet. Windows 3.11 var i så måte selvmord, og ingen gamer med selvrespekt brukte det drittet... det var utelukkende til ikke gaming relaterte oppgaver det... Hvem har sagt at man ikke kan gjøre begge deler? Jeg kjører fortsatt Windows 3.11 og starter bare på nytt i DOS når jeg skal spille et spill. Netscape går unna så det suser fortsatt, det samme kan jeg ikke si om Internet Explorer som vi har på en moderne PC på jobb. Den er treg som fy. Windows 3.11 er helt supert til min bruk og jeg er fortsatt skeptisk til Windows 95\98. Dessverre ser det ut som jeg blir nødt til å oppgradere mot min vilje snart. Lenke til kommentar
Arcturia Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Ja, det var tider.. men det var jo ikke så lenge siden.. før det var det jo Amigaen og 64en Da var det cartridge, 1541 diskettstasjon og kassettspiller som gjaldt ,8,1 Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Artig episode Ski or die og jones in the fast lane var suverene spill. Jones er fortsatt artig i dag og det kan spilles her http://home.broadpark.no/~kboye/jones/jones.html 3 Lenke til kommentar
Avean Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Commodore 64 tiden var enda verre. Husker jeg ventet over en time i flere år på å laste inn spill fra kassett da de var sent på båndet. Fant ut etter noen år med dette at det faktisk gikk an å spole fram kassetten Der snakker man tålmodighetsprøve. 1 Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 25. november 2014 Del Skrevet 25. november 2014 Herregud, n00bs. Kommandoen "help" listet opp alle tilgjengelige kommandoer i DOS, og /?-switchen listet opp alle mulighetene til en kommando (så "dir /?" listet opp alt du kunne gjøre med dir-kommandoen). De to spillene jeg husker gav meg mest bannskap med autoexec.bat og config.sys var Dune II og Syndicate. Der måtte jeg prøve meg frem ganske lenge for å finne akkurat den rette rekkefølgen å laste inn drivere slik at jeg kunne laste mest mulig inn i high memory og fikk nok base memory til å kjøre selve spillene. Leisure suit Larry var for øvrig det første adventure-spillet jeg spilte, på en gammel IBM XT (jeg mener i hvert fall at det var XTen som hadde én 5.25"-floppydrive og én HD, ATen hadde vel to floppyer). Kopibeskyttelsen bestod vel av et sett med spørsmål du skulle svare på for å bevise at du var voksen (de eneste jeg husker nå er hvem som gav stemmen til Darth Vader, og hvem som sa "I am not a crook"). Lærte etter hvert svarene på de fleste spørsmålene utenat sånn at jeg konsekvent klarte å starte spillet. Lærte bra mye engelsk av det også. Lenke til kommentar
forbjok Skrevet 25. november 2014 Del Skrevet 25. november 2014 Husker den Civilization II boken. Tipper jeg har min liggende et sted enda også. Lenke til kommentar
forbjok Skrevet 25. november 2014 Del Skrevet 25. november 2014 Mener å huske at DOS 5.0 og opp i hvertfall hadde en HELP kommando eller noe sånt, som listet alle batch-kommandoene bl.a. Lenke til kommentar
stavros Skrevet 25. november 2014 Del Skrevet 25. november 2014 Glad jeg er gammel nok til å ha fått med meg den tiden. Satt igrunn mer pris på pcen den gangen. 2 Lenke til kommentar
JoseCuervo Skrevet 25. november 2014 Del Skrevet 25. november 2014 Spillte litt pc spill på 90 tallet. Beneath a Steel Sky, The Legend of Kyrandia, Doom og Bioforge var noen jeg spillte mye. Spillte egentlig mest på Nes og Snes men måtte få med meg internett og da måtte jeg ha pc til det. Etter det har jeg vel spillt en håndfull pc spill tror jeg og synest det er greit. Lenke til kommentar
Ventilator Skrevet 25. november 2014 Del Skrevet 25. november 2014 Husker godt at jeg optimaliserte DOS bedre manuelt, enn med Memmaker osv. Kunne hele skiten fremlengs og baklengs. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå