Gå til innhold

Samsungs UHD-skjermer vil gi silkemyke spillopplevelser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

Er FreeSync et program man kan laste ned eller kommer det bakt inn i driverne til skjermkortene?

Det er ikke noe man bare kan laste ned, skjerm og kort må støtte det.

Så hvis skjerm og kort støtter det, så kan jeg laste det ned?

Tror det er implementert i driverne. Altså på samme måte som at du må ikke laste ned v-sync ;)
Lenke til kommentar

For å være spesifikk: VESA standard display port 1.2a og 1.3, samt kommende VESA display port standarder støtter freesync. Kun skjermer som følger denne standarden, i kombinasjon med skjermkort som utnytter standarden er freesync kompatible.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For å klare litt opp

En skjerm støtter Adaptive-sync (ikke Adaptive V-sync som er en nVidia teknologi), som er en DisplayPort standard (finnes i DP 1.2a og nyere, i tillegg hvert i eDP noen år).

Det dette gjør er å tillate at det kan sendes signal via DisplayPort som aktivt endrer på oppdateringsfrekvensen til skjermen. Altså den mottar egentlig signaler "her er bilde, tegn det opp!" og så venter den på neste før den gjør noe, i motsetning til dagens skjermer som alltid tegner opp (f.eks.) 60 bilder i sekundet, og bruker bare samme bilde på nytt om det ikke er kommet inn nye, samtidig som skjermen da hopper over bilder om de kommer for fort, og kan ende opp med å tegne halvparten av et bilde og halvparten av et annet når de kommer litt skjevt

 

Freesync er AMD sin implementasjon av teknologien for å sende disse signalene i sine skjermkort og i driveren

 

 

For å ta det i bruk må man altså ha en skjerm som støtter Adaptive-sync standarden. Et skjermkort som har implementert støtte for det og så må det jo være på plass i driveren. AMD sier selv at driveren for dette vil slippes ut når de første skjermene kommer på markedet.

Det er helt åpent for andre produsenter å implementere sin måte å benytte seg av Adaptive-sync funksjonaliteten ettersom Adaptive-sync er en åpen standard som man helt gratis kan ta i bruk selv. Forhåpentligvis fungerer dette såpass bra at vi ser nVidia legge inn støtte for det og dermed er kvitt dyre og properitære G-sync

Lenke til kommentar

Hvis FreeSync "kommer" mars neste år, blir det "bare" 1 år og tre måneder etter Nvidia? (G-Sync var vel tilgjengelig rundt januar 2014, lansert oktober 2013).

 

Så hvis skjerm og kort støtter det, så kan jeg laste det ned?

Har du skjermkort med støtte, skjerm med støtte og ny nok driver så bare aktiverer du dette i driveren på samme måte som du aktiverer AA, AF, V-Sync, osv.

 

Freesync er AMD sin implementasjon av teknologien for å sende disse signalene i sine skjermkort og i driveren

 

For å ta det i bruk må man altså ha en skjerm som støtter Adaptive-sync standarden. Et skjermkort som har implementert støtte for det og så må det jo være på plass i driveren. AMD sier selv at driveren for dette vil slippes ut når de første skjermene kommer på markedet.

Det er helt åpent for andre produsenter å implementere sin måte å benytte seg av Adaptive-sync funksjonaliteten ettersom Adaptive-sync er en åpen standard som man helt gratis kan ta i bruk selv. Forhåpentligvis fungerer dette såpass bra at vi ser nVidia legge inn støtte for det og dermed er kvitt dyre og properitære G-sync

G-Sync er en implementasjon av Adaptive Sync på lik linje med FreeSync. Den største forskjellen er at G-Sync fungerer uten DP 1.2a/1.3. Begge vil kreve det samme maskinvaremessig i skjermen, og kostnaden således det samme for kunden. Folk klarer aldri å bestemme seg for om "Free"-Sync er gratis eller åpent, og snur på flisa etter som det passer seg.
Lenke til kommentar

(...)

G-Sync er en implementasjon av Adaptive Sync på lik linje med FreeSync. Den største forskjellen er at G-Sync fungerer uten DP 1.2a/1.3. Begge vil kreve det samme maskinvaremessig i skjermen, og kostnaden således det samme for kunden. Folk klarer aldri å bestemme seg for om "Free"-Sync er gratis eller åpent, og snur på flisa etter som det passer seg.

 

Det er vel ikke helt riktig. A-sync er vel en opsjon for DP 1.2a, så produsenten må velge selv om han vil ha det med. Om han velger å ha det med bruker den skjermens egen maskinvare, mens G-sync krever egen maskinvare fra nVidia noe som kan føre til prisforskjeller, men vi får vente å se.

A-sync er en DP-standard, og freesync er eller skal bli en åpen standard og således gratis, men det er jo ikke gratis å implementere.

Jeg synes forøvrig det er synd at man ender opp med 2 løsninger for oss som kjøper skjermer. Kan virke som det er mulig for nVidia å åpne for å bruke A-sync skjermer, mens AMD ikke kan ta i bruk G-sync skjermer så er vel ikke vanskelig å velge hvilken løsning man håper slår ann forutsatt at det faktisk fungerer som forventet. Og det er vel den store morroa, la oss se en løsning med Freesync som er i salg først og ta alle AMD vs nVidia etterpå, inntil da er det bare ett alternativ tilgjengelig og selv det i ett veldig lite utvalg.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke helt riktig. A-sync er vel en opsjon for DP 1.2a, så produsenten må velge selv om han vil ha det med. Om han velger å ha det med bruker den skjermens egen maskinvare, mens G-sync krever egen maskinvare fra nVidia noe som kan føre til prisforskjeller, men vi får vente å se.

Alle former for Adaptive Sync vil trenge samme maskinvare i skjermen for å drive panelet, enten produktet markedsføres som G-Sync eller FreeSync. Forskjellen er at da G-Sync kom hadde ikke markedets driverkretser denne funksjonaliteten innebygd, så Nvidia laget en FPGA-brikke som var rask å utvikle og kunne tilpasses for dette formålet. I disse dager kommer det nok ut nye generasjoner av driverbrikker som har dette med, som igjen vil være med på drive prisen ned.

 

A-sync er en DP-standard, og freesync er eller skal bli en åpen standard og således gratis, men det er jo ikke gratis å implementere.

FreeSync er ingen standard, det er Adaptive Sync som er standarden. At AMD har puttet "Free" inn i navnet er intet annet enn et markedsføringstriks. AMD kommer over et år etter Nvidia og kopierer implementasjonen som er greit nok, men problemet er at de prøver å fremheve sitt produkt som "åpent" og/eller "gratis" når ingen av delene er tilfelle. Selvsagt kommer FreeSync-produkter til å bli billigere ved lansering enn det G-Sync-produkter var, men det er en direkte konsekvens av konkurransen, men har derimot ingenting å gjøre med "free" i Freesync. Den som kommer inn som konkurrent i et etablert marked vil alltid prise seg i forhold til markedet. Så vil Nvidia justere prisene sine, og leken er i gang. Dette er elementær kunnskap om markedsøkonomien.

 

Jeg synes forøvrig det er synd at man ender opp med 2 løsninger for oss som kjøper skjermer. Kan virke som det er mulig for nVidia å åpne for å bruke A-sync skjermer, mens AMD ikke kan ta i bruk G-sync skjermer så er vel ikke vanskelig å velge hvilken løsning man håper slår ann forutsatt at det faktisk fungerer som forventet. Og det er vel den store morroa, la oss se en løsning med Freesync som er i salg først og ta alle AMD vs nVidia etterpå, inntil da er det bare ett alternativ tilgjengelig og selv det i ett veldig lite utvalg.

Forskjellen er at Nvidia baserte sin G-Sync på et tidlig utkast av DP-standarden, så der kan være små avvik fra den endelige standarden. Data som overføres til monitoren er akkurat den samme, og den som ønsker kan fint legge inn støtte for begge implementasjoner i firmware (Nvidia bruker trolig et ikkestandardisert flagg i DP-protokollen). Før eller siden vil også Nvidia oppdatere G-Sync-implementasjonen, og det vil skje med introduksjon av DP 1.3-støtte. Så vi får trolig en perode hvor skjermprodusenter velger å støtte den ene eller andre før noen støtter alt.
Lenke til kommentar

AMD sin freesync er en adaptasjon som støtter den ÅPNE standarden adaptive sync, i motsetning til Gsync, som IKKE støtter adaptive sync. Alle skjermer som støtter riktig dp-standard vil støtte freesync-kort, de vil ikke støtte g-sync kort. Dette er ikke en konkurranse-ting, det er to forskjellige implementasjoner, i motsetning til hva du prøver å gi inntrykk av.

 

AtW

Lenke til kommentar

G-Sync er i likhet med FreeSync implementasjoner av Adaptiv Sync som er en del av DP-standarden. DP 1.3 har vært under utforming i lang tid, og både AMD og Nvidia har vært klart over at Adaptiv Sync skulle komme. Nvidia valgte å fremskynde introduseringen med å lansere G-Sync basert på den uferdige spesifikasjonen. Konsekvensen av dette er at teknologien har blitt fremskyndet omtrent 1.5 år og har allerede nå blitt utprøvet, slik at den kan bli allment tilgjengelig og rimelig raskere. Alle forbrukere skal være glad for at teknologien kommer før og blir billigere, og det er nettopp det som er hensikten med konkurranse.

 

 

Alle skjermer som støtter riktig dp-standard vil støtte freesync-kort

Hvordan vet jeg om min skjerm støtter FreeSync?

 

For det første er ingen slike skjermer på markedet ennå, og er forventet i mars neste år.

I tillegg er FreeSync en premium-egenskap, så du kan være sikker på at produktet er merket med det.

 

Men det blir neppe noen automatikk mellom DP-støtte og FreeSync-støtte. Egenskapen vil neppe bli veldig utbredt med det første, og det er heller ikke slik at alle HDMI-skjermer og -TVer støtter alt i HDMI-spesifikasjonen.

Lenke til kommentar

(...)

 

 

Alle skjermer som støtter riktig dp-standard vil støtte freesync-kort

Hvordan vet jeg om min skjerm støtter FreeSync?

 

For det første er ingen slike skjermer på markedet ennå, og er forventet i mars neste år.

I tillegg er FreeSync en premium-egenskap, så du kan være sikker på at produktet er merket med det.

 

(...)

 

http://www.fudzilla.com/home/item/36389-benq-and-viewsonic-feesync-monitors-in-time-for-holidays

 

kanskje vi har muligheter litt før mars.

Lenke til kommentar

Det er enkelte her som blander kortene. FreeSync er ikke en standard, men en implementasjon av Adaptive Sync som er standarden. FreeSync er ingen "friere" standard, for det er ingen standard, men en implementasjon (AMD kaller det et "prosjekt"). Og hvordan skal denne blir fri da liksom? Har AMD gitt ut kildekoden til Catalyst under GPL noe sted?

For den som ikke vet forskjellen på en standard og en implementasjon, la meg ta et par eksempler: OpenGL og OpenCL. Både Nvidia, AMD og Intel implementerer dette i sine proprietære drivere, sammen med mange andre protokoller og standarder, alt fra DHCP, VESA VBE, EDID, vindussystemspesifikke protokoller, og mye mye mer. Mye av dette er åpne standarder, men det gjør søren meg ikke implementasjonen åpen.

Enkelte aner bare ikke hva de snakker om. :nei:

Lenke til kommentar

Freesync er friere fordi det er en implementasjon av standarden som støtter alle skjermer som støtter standarden, g-sync er ingen implementasjon av adaptive sync standarden, fordi skjermer som støtter adaptive sync ikke automatisk vil støtte det med et g-sync-kort. G-sync følger ikke standarden i det hele tatt.

 

Du tåkelegger med vilje den store forskjellen mellom freesync og gsync, og later som det ikke er noen praktiske, eller forsåvidt etiske forskjeller mellom de, det er det.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

G-Sync er basert på utkast av standarden og bruker samme teknologi.

 

Det må bli slutt på disse tullete partiske holdningene. Folk må utvise skepsis til hva enhver PR-avdeling påskryter seg, og ikke svelge alt rått enten det er snakk om "Free"-Sync eller Mantle som AMD påstår er åpent, men det hevder de også om DirectX som alle vet er alt annet enn åpent. Nvidia skal ha all ros for å fremskynde denne nye teknologien, ikke AMD som kommer diltende etter. Dette er hykleri av verste sort.

Lenke til kommentar

G-Sync er basert på utkast av standarden og bruker samme teknologi.

 

Det må bli slutt på disse tullete partiske holdningene. Folk må utvise skepsis til hva enhver PR-avdeling påskryter seg, og ikke svelge alt rått enten det er snakk om "Free"-Sync eller Mantle som AMD påstår er åpent, men det hevder de også om DirectX som alle vet er alt annet enn åpent. Nvidia skal ha all ros for å fremskynde denne nye teknologien, ikke AMD som kommer diltende etter. Dette er hykleri av verste sort.

 

At noen "baserer seg" på en standard og lager en proprietær variant er ikke det samme som en implementasjon av standarden, g-sync har ikke implementert standarden.

 

Takk det samme, den som er mest partisk her er du, AMD har den beste løsningen på denne fronten, noe man skulle tro var ganske åpenbart om man så på dette med et fnugg av objektivitet, å støtte standarden er billigere, bedre, og låser ikke folk til en produsent.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...