Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tilkalt på jobb på en fridag

Sushifire

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg hadde fått innvilget to feriedager og var godt i gang med den ene når sjefen ringte for at jeg måtte tilbake på jobb.

Min jobb er innenfor support og vi er to som har samme området. Han andre hadde blitt syk og de mente at minst en av oss måtte være tilstedet.

Jeg stilte opp selvfølgelig, men jeg har tenkt litt på det i ettertid.

Finnes det noe lover og regler rundt det å 'avlyse' en innvilget fridag samme dag?

Takker på forhånd for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har skjedd meg også noen ganger, bryr meg ikke særlig hvis jeg ikke er ute på noe spesielt.

Usikker på hvordan lovene er rundt dette, kunne jo tatt en spansk å sagt du var på hyttetur eller noe :)

Skulle ha fri hele romjula engang da jeg ble tilkalt å måtte jobbe alikevel, hardt var det å sovne 5 på morgenen å stå opp 8 igjen :)

Litt info: http://adekvat.no/ukens-tips/2012/kan-sjefen-beordre-deg-paa-jobb-i-ferien/

• Liker 1
Lenke til kommentar

At det blir litt mer stress for de som er på jobb og litt dårligere service for kundene er ikke god nok grunn til å kalle noen tilbake fra ferie. Det kjipe med sånne situasjoner er at det gjerne er de samvittighetsfulle som får svi, fordi de svarer på oppringingen fra sjefen.

Endret av Isbilen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

I utganspunktet så er det arbeidsgivers problem at det berre er ansatt to personar som kan gjere denne jobben. At det då skjærer seg når den ene har ferieavvikling og den andre blir sjuk er ein risiko som arbeidsgiver må ha vært klar over. Hadde behovet for å alltid ha ein kompetent person på dette området til ei kvar tid våre stort nok til å trekke tilbake ferie så er det stort nok til å iverksette ei vaktordning for dei som jobber med support.

Det er verdt å merke seg at det vil være ein forskjell på om du blir beordra til å møte på jobb, eller om du blir spurt om du kan avbryte ferien.

Etter ferieloven så er hovedregelen at (godkjent) ferie berre trekkast tilbake dersom det oppstår uforutsette hendelser (at ein ansatt blir sjuk er ikkje ei uforutsett hendelse). Eller at det vil føre til vesentlige driftsproblemer dersom endringa i ferien ikkje blir gjort.

Om den godkjente ferien blir trekkt tilbake så vil du ha rett til å få dekka eventuelle meirutgifter, som f.eks utgifter fordi du må kanselere flybillettar, eller at du må ta ferien på eit tidspunkt der hotellprisane er høgare.

Feieloven omtaler ikkje påbegynt ferie.

Eg hadde forventa at arbeidsgiver tilbyr ein fornuftig kompensasjon for den ulempen som du har blitt påført ved å avbryte ferien, samt premiere at du har vært lojal nok til å stille opp for arbeidsgiver.

Lenke til kommentar

Som linken her oppe sier kan beordring til å jobbe i ferien kun benyttes ved nødrett. Men jeg tror de fleste vil svare ja for å redde sjefen ut av en kjip klemme, enten mot avtalt overtidstillegg eller mot lønn i himmelen og pluss i boka til sjefen. Sistnevnte kan være nyttig, men kan også innby til utnytting. Vær oppmerksom på om sjefen blir takknemmelig eller tar det som en selvfølge. Sjefens reaksjon er viktig input for hvor medgjørlig du bør være i neste lignende situasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så er det store spørsmålet om han ble spurt 'kan du komme på jobb' eller om det ble sagt 'DU MÅ KOMME PÅ JOBB NO MATHER WHAT' ganske relevant. Det er lov å spørr, du har vell forsåvidt også lov til å si nei.

Uansett så får du nok feriedagen din tilbake, det er vertfall slik jeg praktiserer det ovenfor mine ansatte, og dem tar også avgjørelsen selv, for ordensskyld.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...