HobbyGesel Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 (endret) Hei Har frem til fredag hatt et par 20 år gamle Åsnes fjellski med 3/4 stålkanter. Går vanligvis ca. en tur i uka når været tillater det. Nå har de gamle skiene mine blitt stjålet fra boden og jeg skal gå til innkjøp av nye ski. Det jeg har sett på er Åsnes Gamme 180cm med BC Magnum manuell-bindinger og Crispi Stetind støvler (evt. Alfa Quest, får god pris på disse). Hvordan vil disse skiene passe for en som meg? Jeg er en 170cm kort, halvfeit fyr som frem til nå ikke har vært på mye langturer men det ligger i kortene at det skal bli mer fremover. Dog, bruker litt pulk og stor ryggsekk. Det er hovedsaklig turer i Jotunheimen og Dovre som blir gjort. Har kjøpt meg telt og ny sovepose og har lyst til å bruke mer tid i naturen. Derfor vil jeg legge såpass i nye ski, men er det er greit "oppsett"? Eller er det noe annet dere vil anbefale? Endret 24. november 2014 av HobbyGesel Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Åsnes fjellski er vel et flott valg også i dag. Tenker du å gå utenfor løypene, renne på skare og bære tung sekk så er det helt klart fjellski med stålkanter som er tingen. Siden du veier litt og siden du planlegger å bruke sekk så bør du passe på å få litt stive ski som har godt med spenn. Smøre-ski med 1/2-feller er nok det beste, men om du er litt makelig anlagt ig ikke superivrig etter å få maks fart i unnabakkene så kan du gå for smørefrie ski. Dem fungerer fint på de fleste føretypene, men vil bremse litt på farten i unnabakkene, særlig når du renner med tung sekk på ryggen. Uerfarne skiløpere pleier å sette pris på at farten blir litt redusert. Pass på å få sko og bindingssystem av BC-type eller kraftigere. Lenke til kommentar
HobbyGesel Skrevet 24. november 2014 Forfatter Del Skrevet 24. november 2014 Gamme-skiene har fellelås for kortfeller. Regner med at det blir ca. 20% oppkjørte spor, resten blir en kombo av skare, løssnø og generell åpent terreng. Lenke til kommentar
HobbyGesel Skrevet 25. november 2014 Forfatter Del Skrevet 25. november 2014 Ingen andre som har forslag? Har blitt invitert med på tur til helga så blir nødt til å kjøpe i morgen eller torsdag. Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 se http://www.vpg.no/Avdelinger/Ski/Skipakker/Fjellski/%C3%85snes-Amundsen-m-fellel%C3%A5s-fjellskipakke150842-p0000096078 Lenke til kommentar
HobbyGesel Skrevet 10. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2014 (endret) Endte opp med Gamme 190cm, BC magnum, Crispi Stetind samt Swix staver. Fikk det til den nette sum av 5000,- som bør være en OK pris mtp at villedende pris er 8400 Har testa de et par turer i Jotunheimen og de er helt fantastiske sammenlignet med de gamle skiene mine. Fikk for første gang også prøvd kortfeller. Et lite spørsmål: Bør jeg bruke glider i tillegg til kortfellene eller har det liten til ingen hensikt? Aldri gått med feller før så litt usikker på om det skal smøres i tillegg. Endret 10. desember 2014 av HobbyGesel Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 18. desember 2014 Del Skrevet 18. desember 2014 Endte opp med Gamme 190cm, BC magnum, Crispi Stetind samt Swix staver. Fikk det til den nette sum av 5000,- som bør være en OK pris mtp at villedende pris er 8400 Har testa de et par turer i Jotunheimen og de er helt fantastiske sammenlignet med de gamle skiene mine. Fikk for første gang også prøvd kortfeller. Et lite spørsmål: Bør jeg bruke glider i tillegg til kortfellene eller har det liten til ingen hensikt? Aldri gått med feller før så litt usikker på om det skal smøres i tillegg. Så bra. Høres ut som en fin pakke du har fått deg. Siden du har fått deg ski med kortfellesystemet, så regner jeg med at dem ikke er av den smørefri varianten. Faktisk litt usikker på om det er noe lurt å smøre så mye i smøresonen (midt under skien) da mye smurning muligens kommer i konflikt med klebelimet på fellene. Men i glidesonene (forran og bak) kan du sikkert legge på litt vox dersom det trengs. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå