Eriksendrul Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Jeg vet litt om hvordan en butikk fungerer, men noen ting jeg også lurer på Der jeg jobber kjøper vi varer og selger og vi beholder alle pengene etter salg av varen. Men åssen funger for eksempel tipping og Rikstotto ? Skal de pengene sendes til norsk tipping og rikstotto ? Tjener en butikk mer penger på og selge mer tipping og rikstotto ? Eller får de X antall kroner i måneden for og ha utsalg av dette ? Finnes det butikker der hvor produsenten stiller ut varer i butikken, Butikken selger det og deler penger med produsenten ? Altså slik at butikken ikke taper noe som helst om varen ikke selger med tanke på at de ikke har kjøpt inn varen ? Og hvor mye koster hylleplaseringer i en dagligvare butikk ? Jeg vet at nye produkter havner på en godt synlig hylleplass og at "Dagligvarer" som for eks melk,mel,sukker,pålegg,toalettpapir og bleier osv ofte er lengst mulig unna utgangen av butikken så du er nødt for og gå gjennom hele butikken for og handle ting du trenger for så og bli "lurt" til og ta med deg ting du ikke trenger, Dette skjer jo oftere om dagligvarer står slik at du må gå gjennom hele butikken for og komme dit. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Dere beholder vel ikke alle pengene etter at dere har solgt en vare? Varer kjøpes inn til en sum, selges for en høyere sum og forskjellen her skal dekke avgifter, kostnader tilknyttet det å drive butikk(lokale, utstyr, ansatte osv), risiko og evnt gevinst. Rikstoto og Tipping er sannsynligvis salg av en annen tjeneste hvor butikken får % av fortjenesten som den butikken generer. Sannsynligvis liten, men butikken ser nok en gevinst i det å ha dette tilbudet og dermed mersalg. Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 24. november 2014 Forfatter Del Skrevet 24. november 2014 Dere beholder vel ikke alle pengene etter at dere har solgt en vare? Varer kjøpes inn til en sum, selges for en høyere sum og forskjellen her skal dekke avgifter, kostnader tilknyttet det å drive butikk(lokale, utstyr, ansatte osv), risiko og evnt gevinst. Rikstoto og Tipping er sannsynligvis salg av en annen tjeneste hvor butikken får % av fortjenesten som den butikken generer. Sannsynligvis liten, men butikken ser nok en gevinst i det å ha dette tilbudet og dermed mersalg. Såvidt jeg vet så beholder vi alle pengene etter salg av en vare men såklart blir jo dette brukt på de tingene du nevner. Jeg trur ikke vi kjøper inn varer i tillegg til og gi produsenten en del av kaka etter at varen er solgt. Lenke til kommentar
RunRookieRun Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Kan komme med litt erfaringer her: Det er lenge siden jeg jobbet i en butikk med tipping/hest, men den gang fikk vi en viss andel av omsetningen. Ja, å selge på akkord kan være vanlig ved nylanseringer og kapitalvarer. Produsentene tilbyr ofte dette om de ønsker å komme inn i en spesiell butikk. GoPro var ekstremt flinke på dette i oppstarten og oppnådde som kjent god suksess med det. Hva det koster med hylleplassering er ikke godt å si. Der har jeg ikke mye innsikt. Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 24. november 2014 Forfatter Del Skrevet 24. november 2014 Kan komme med litt erfaringer her: Det er lenge siden jeg jobbet i en butikk med tipping/hest, men den gang fikk vi en viss andel av omsetningen. Ja, å selge på akkord kan være vanlig ved nylanseringer og kapitalvarer. Produsentene tilbyr ofte dette om de ønsker å komme inn i en spesiell butikk. GoPro var ekstremt flinke på dette i oppstarten og oppnådde som kjent god suksess med det. Hva det koster med hylleplassering er ikke godt å si. Der har jeg ikke mye innsikt. Okay, Så det er fult mulig og komme med et produkt til en passende butikk og spørre om de vil selge dit produkt mot evt og få litt penger for salget ? Jeg har nemlig ting jeg lager selv som jeg kanskje skulle prøve og selge via en butikk som selger samme type ting jeg lager. Bare for og se om det er noe folk evt vil kjøpe. Vanskelig og få solgt det jeg byr på via nettet med tanke på at det er noe man må ta og føle litt på før man velger og kjøpe det Lenke til kommentar
RunRookieRun Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Okay, Så det er fult mulig og komme med et produkt til en passende butikk og spørre om de vil selge dit produkt mot evt og få litt penger for salget ? Jeg har nemlig ting jeg lager selv som jeg kanskje skulle prøve og selge via en butikk som selger samme type ting jeg lager. Bare for og se om det er noe folk evt vil kjøpe. Vanskelig og få solgt det jeg byr på via nettet med tanke på at det er noe man må ta og føle litt på før man velger og kjøpe det Helt mulig. Hadde til stadighet selgere innom som ønsket å få vist frem produktene sine. Et lite tips; Om du går til en butikk for å "selge" kan du som oftest bare glemme det. Om du derimot tilbyr en avtale om at butikken stiller ut produktene og får en andel av kjøpesummen om de selger vil nok flere ihvertfall vurdere det. Lenke til kommentar
toth Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Dere beholder vel ikke alle pengene etter at dere har solgt en vare? Varer kjøpes inn til en sum, selges for en høyere sum og forskjellen her skal dekke avgifter, kostnader tilknyttet det å drive butikk(lokale, utstyr, ansatte osv), risiko og evnt gevinst. Rikstoto og Tipping er sannsynligvis salg av en annen tjeneste hvor butikken får % av fortjenesten som den butikken generer. Sannsynligvis liten, men butikken ser nok en gevinst i det å ha dette tilbudet og dermed mersalg. Såvidt jeg vet så beholder vi alle pengene etter salg av en vare men såklart blir jo dette brukt på de tingene du nevner. Jeg trur ikke vi kjøper inn varer i tillegg til og gi produsenten en del av kaka etter at varen er solgt. Dere betaler ikke provisjon til leverandør, men ditt første innlegg kunne tolkes som "alle pengene som gå i kassa er ren pluss". Ja, dere beholder alle pengene (X), men dere er allerede "i minus" på varen, da dere har kjøpt den for Y. X-Y-overhead++ = faktisk fortjeneste. 1 Lenke til kommentar
toth Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Kan komme med litt erfaringer her: Det er lenge siden jeg jobbet i en butikk med tipping/hest, men den gang fikk vi en viss andel av omsetningen. Ja, å selge på akkord kan være vanlig ved nylanseringer og kapitalvarer. Produsentene tilbyr ofte dette om de ønsker å komme inn i en spesiell butikk. GoPro var ekstremt flinke på dette i oppstarten og oppnådde som kjent god suksess med det. Hva det koster med hylleplassering er ikke godt å si. Der har jeg ikke mye innsikt. Okay, Så det er fult mulig og komme med et produkt til en passende butikk og spørre om de vil selge dit produkt mot evt og få litt penger for salget ? Jeg har nemlig ting jeg lager selv som jeg kanskje skulle prøve og selge via en butikk som selger samme type ting jeg lager. Bare for og se om det er noe folk evt vil kjøpe. Vanskelig og få solgt det jeg byr på via nettet med tanke på at det er noe man må ta og føle litt på før man velger og kjøpe det Spørs veldig på bransje - å få lov å stille ut i en kjedebutikk som er sentralstyrt kan du bare glemme uten å ha en avtale med hovedkontoret, alt skal inn i datasystemene og gjennom sentralbasene før det kommer over dørstokken til en eneste butikk. Er det derimot noe du kan selge i den familieeide isenkramen på hjørnet eller den frittstående hobbybutikken borti gata så har du mye større sjans - da står de fritt til å ta inn hva de vil. Daglig leder på din lokale Rimi, Europris eller Jernia har ikke et kvekk de skulle sagt om hvilket utvalg de har, desverre. 1 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 2. desember 2014 Del Skrevet 2. desember 2014 Et kvekk har h*n, men ikke så mye mer. Mange kjeder opererer med "valgfrie varer" eller "tilvalgsvarer", kall det hva du vil, men da kan daglig leder/butikksjef velge om man vil selge det eller ikke. Utvalget på Kiwi'er i Oslo er ganske annerledes enn på Kiwi'er "på landet". Da jeg jobbet på Kiwi tok vi inn varer som ikke lå inne i systemet og måtte taste inn prisen manuelt og selges som "kolonial". 1 Lenke til kommentar
toth Skrevet 4. desember 2014 Del Skrevet 4. desember 2014 (endret) Da jeg jobbet på Kiwi tok vi inn varer som ikke lå inne i systemet og måtte taste inn prisen manuelt og selges som "kolonial". Og nettopp denne "slå det inn på diverse"-prosedyren er bannlyst av veldig mange kjeder, og enkeltbutikken risikerer faktisk bot(tap av bonus) fra hovedkontoret om de gjør for mye av det i enkelte kjeder. Her er eksempel på hvor strengt og hvor dyrt det kan bli å ikke følge sortimentsregler: http://www.aftenposten.no/okonomi/60-kjopmenn-tapte-bonuskrangel-med-Ica-6790019.html Endret 4. desember 2014 av toth Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 Men åssen funger for eksempel tipping og Rikstotto ? Skal de pengene sendes til norsk tipping og rikstotto ? Tjener en butikk mer penger på og selge mer tipping og rikstotto ? Eller får de X antall kroner i måneden for og ha utsalg av dette ? Norsk Tipping og Rikstoto inngår kommisjonsavtaler med kjeden/butikken, som så opptrer som kommisjonær, se kommisjonsloven av 1916. En kommisjonær får provisjon av salg han gjør av kommittentens varer/tjenester. Denne provisjonen kan være fast (en gitt sum per år), variabel (en gitt sum per salg), eller en kombinasjon av disse to. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå