Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Windows Server 2012 Essentials R2 - FTP backup

pstub

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har en selvbygget server hjemme med alt av musikk, bilder, filmer og dokumenter på, kjører Windows Server 2012 Essentials R2. Filer jeg selvfølgelig ikke vil miste! Bruker Stablebit Drivepool der jeg har sørget for at de viktigste mappene speiles på forskjellige fysiske harddisker for å redde meg ved eventuell disk-crash.

Dog vil jeg ha en bra løsning for ekstern backup. Idag har jeg en ekstern harddisk liggende på jobben med de viktigste filene, men de oppdaterer jeg jo max en gang per måned. Føler ikke det er noen god løsning, selv om den selvfølgelig er bedre enn ingen løsning!

Har en NAS stående, som jeg gjerne skulle satt nede hos svigermor (vi har begge fiber med 100Mbit båndbredde). Ønsketenkningen er å få til en setup der serveren tar backup/synkroniserer over FTP til NAS'en hos svigermor. Er det noen som har noe bra forslag til en enkel (og helst billig) løsning på dette? Burde jo være mulig å få til, men jeg har ikke klart å finne noe... :-(

Tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken NAS har du ?

Dersom den f.eks. støtter rsync er du godt på vei til et backupsystem.

http://www.rsync.net/resources/howto/windows_rsync.html

Det der ser jo lovende ut, om min NAS har støtte for det, men jeg tviler litt på det... Hvordan finner jeg ut om den har det? Det er en Seagate Business Storage 8TB (2-bay)

http://www.seagate.com/external-hard-drives/network-storage/business/business-storage-2-bay-nas/

Lenke til kommentar

Bruk de programmene til backup som følger med serveren.

Kan du forklare dette litt bedre? Har ingen erfaring av Server 2012 og alle funksjonene enda... Har tidligere brukt Windows Home Server, og det er jo en hel del enklere....

WS2012 Essentials er ikke stort annerledes en WHS2011.

Er det max 4TB backup? Samme som Whs2011? Med standard backup programmet...

Lenke til kommentar

Hei, og takk for all hjelp så langt! Skal prøve å sette meg litt inn i rsync!

Det er jo egentlig ikke "vanlig backup" jeg vil kjøre til NAS'en, men FTP synkronisering av mapper/filer. Skal ikke være i noe særegent backup-fil format. Og da er det vel kanskje bedre med rsync enn det som er integrert i Server Essentials?

Lenke til kommentar

Hvis du slår den på og logger deg inn, vil du kunne bla litt i menyene og se hvilke muligheter som åpner seg :wee:

I følge spek:

http://www.hye.co.il/mediaFiles/12122013165735@Business%20_Storage_TechSpecs-130605.pdf

så støtter den rsync og den har også egen software for backup.

Ja NAS'en har egen software for backup, men det er jo backup via lokalt nettverk, og ikke via FTP (tror jeg i hvert fall).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...