Gå til innhold

beste måten å spare og investere?

Rubenevo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et forsiktig fond med gjennomsnittlig årlig avkastning på 5-10%?

Det kan være interresant, har konto i Skandiabanken, de har muligheter for investering i aksjer og fond, men er det ikke sånn at man taper på kurtasje da?

Hvilke fond er å anbefale, og hvordan bør jeg komme frem til hvem jeg skal investere i?

Lenke til kommentar

Jeg er en slapp ung mann som også liker og spare men jeg er også flink til og bruke penger så jeg oprettet en høyrentekonto i min bank som jeg ikke har tilgang til med kort,mobil eller nettbank. Jeg må ned i banken for og få tilgang til disse pengene og jeg har også lagd en avtale med banken om at skal jeg bruke de pengene der så må jeg komme ned minimum 10 dager før den dagen jeg evt har tenkt og få pengene slik at jeg alltid tenker meg om 2-4 ganger før jeg tar i bruk sparepenger. og frem til nå har jeg ikke giddi og gjort det xD

Lenke til kommentar

Du er 18 år. Skaff deg eller fortsett og spar på BSU konto du. Og sett av resten på høyrekonto i banken din. når du overstiger 25000 i året for bsu sparing.

Med forbehold om at du har inntekt som gjør at du faktisk skatter noe så er dette den riktige løsningen. Om du ikke betaler skatt, ikke spar i BSU.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

men er det ikke sånn at man taper på kurtasje da?

Skandiabanken tar ikke avgift ved kjøp og salg av fond. De fondene du har tilgang til gjennom Skandiabanken er enten fond uten slike avgifter eller fond hvor det er inngått avtale om at de som tegner og innløser via Skandiabanken slipper disse avgiftene.

Lenke til kommentar

her fant jeg en liste med fond på skandiabanken:

https://secure.msse.se/SKANDIA/vips/sno/no/quickrank?categorize=True

Er veldig interresert i den type sparing, siden jeg ser det kan være en grei ekstrainntekt ved siden av jobb og skole :)

Sparing i fond er et dårlig forslag til ekstrainntekt under studier. I utgangspunktet skal du ikke kjøpe fondsandeler hvis det er noen slags form for sjans for at du kan trenge pengene de neste 5-10 årene. Du kan gjerne starte en spareavtale og sette inn en hundrelapp eller to i måneden i et globalt indeksfond. Men du kan ikke forvente at totalbeløpet av det du sparer og får i avkastning derfra skal kunne bidra merkbart til økonomien din før om 10-15 år.

Noen ytterst få klarer over lang tid å tjene penger på trading, altså kortsiktig kjøp og salg av aksjer i ulike former fra dag til dag eller uke til uke. Du kan prøve det, men de fleste taper penger på slik aktivitet.

Endret av selters
  • Liker 1
Lenke til kommentar

her fant jeg en liste med fond på skandiabanken:

https://secure.msse.se/SKANDIA/vips/sno/no/quickrank?categorize=True

Er veldig interresert i den type sparing, siden jeg ser det kan være en grei ekstrainntekt ved siden av jobb og skole :)

Sparing i fond er et dårlig forslag til ekstrainntekt under studier. I utgangspunktet skal du ikke kjøpe fondsandeler hvis det er noen slags form for sjans for at du kan trenge pengene de neste 5-10 årene. Du kan gjerne starte en spareavtale og sette inn en hundrelapp eller to i måneden i et globalt indeksfond. Men du kan ikke forvente at totalbeløpet av det du sparer og får i avkastning derfra skal kunne bidra merkbart til økonomien din før om 10-15 år.

Noen ytterst få klarer over lang tid å tjene penger på trading, altså kortsiktig kjøp og salg av aksjer i ulike former fra dag til dag eller uke til uke. Du kan prøve det, men de fleste taper penger på slik aktivitet.

Nu vel, ser man på topp 20 "vanlige" fond i norge, har de gjerne en snittavkastning på 8-10% hvert år - denne avkastningen kan man jo velge å cashe ut årlig, og således blir det en OK slump.

Eksempelvis: https://www.nordnet.no/mux/web/fonder/nordnetTopp30.html

Dog gjelder selvsagt mitt forrige innlegg, man kan ikke investere i fond i den tro at man er garantert gevinst, og bør aldri investere noe man ikke har råd til å potensielt tape(ref 2008), selv om risikoen er lav.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Mine planer for studier er i militæret, så da blir det ingen særlige utgifter for min del på den fronten. Tenker det kunne vært lurt å ha et sted penger bir spart uten at jeg kan ta dem ut med en gang, men om noen år, gjerne det med avkastning (som evt kan taes ut hvert år)

Lenke til kommentar

Personlig tror jeg du undervurderer risikoen og overvurderer avkastningen i aksjemarkedet fremover. Når det er sagt, så kan jeg ta feil. Du gjør det du mener er riktig for deg.

Det finnes jo fond som investerer i obligasjoner og andre ting en aksjer, om man er nervøs for aksjemarkedet og frykter et nytt 2008,

Lenke til kommentar

Skal du begynne å spare i fond, begynn sparingen via en nettmegler som Nordnet eller Netfonds, og ikke direkte igjennom en bank. Da får du mye flere muligheter. Du må huske at rådigverene i banken bare er opptatt av å selge deg alt mulig, og ikke direkte opptatt at du tar de riktige valgene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...