Civilix Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Kom over en artikkel hvor det var snakk om at Blanc hadde blitt nektet arbeidsvisum i storbritania grunnet innholdet i foredragene sine. http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Omstridt-sjekkeguru-nektes-visum--7797564.html Siden alt som blir nektet sagt ett eller annet sted er av interesse for meg måtte jeg finne ut hva han sier som de ikke vil at jeg skal høre. Så slo opp youtube for å se først om det var noen intervju, og CNN var på ballen: Det var ganske så ensidig, så det fikk meg intressert i å se hva forsvar han egentlig hadde for seg selv da han ikke ble gitt mye rom til å forklare seg hos CNN. Så jeg fant en video i hans forsvar: Og etter å ha sett det kunne jeg ganske klart se at det var mulig å ta både negative og positve ting ut i fra det han produserer, så nå følte jeg at jeg måtte se alt i kontekst. Jeg fant ut at han hadde lagt ut noen hele kurs på nett, og det å se hva han lærer bort gir jo godt grunnlag for å å gjøre opp en mening. Og det første minuttet av videoen ga meg fort en mistanke om at dette var ikke mye å høre på, men så forstod jeg plutselig hvor han ville, og videre utover i video ser jeg at dette er jo faktisk en beskjed som mange menn trenger å høre. Denne videoen er forsåvidt 1 år gammel, og allerede her forklarer han det meste fra CNN intervjuet før alt dette skjedde. Etter å ha sett hele videoen satt jeg igjen med bare ett spørsmål, hvorfor ville noen nekte dette budskapet å bli formidlet til menn som trenger det? Det hele nesten feilaktig beskrives som PUA-kurs, innholdet er virkelig om å styrke deg selv og ditt selvbilde. Jeg skal ikke si at all PUA er positivt, men hvordan man kan komme fram til at hva denne mannen lærer bort ikke er nyttig kan jeg ikke helt forstå? Og det provoserer meg virkelig at land man skulle tro var siviliserte går så langt som å nekte innholdet, spesielt med tanke på at det er mange menn som kunne fått masse nytte av å høre dette. At problemet eksisterer kan vi jo se godt ut i fra tråder i denne kategorien. Men jeg er åpen for å høre andres tanker rundt dette også, så noen som er uenige eller enige gi ord fra dere. Lenke til kommentar
Slai Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Det hele nesten feilaktig beskrives som PUA-kurs, innholdet er virkelig om å styrke deg selv og ditt selvbilde. Det er jo basically det hele PUA greia går ut på, så vil si det helt riktig beskrives som "PUA-kurs". Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 24. november 2014 Forfatter Del Skrevet 24. november 2014 Det hele nesten feilaktig beskrives som PUA-kurs, innholdet er virkelig om å styrke deg selv og ditt selvbilde. Det er jo basically det hele PUA greia går ut på, så vil si det helt riktig beskrives som "PUA-kurs". nå skal jeg være første til å innrømme at jeg kjenner lite til PUA, men hvis det var alt det handlet om hvorfor har de fått så dårlig rykte? Lenke til kommentar
Slai Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Fordi det er ingen kriterier som må møtes før noen kan skrive bok og holde seminar, og da får du her og der ganske mye som bare er manipulerende kjønnsdiskriminerende svada, og såklart at det markedsføres med "how to bang tons of bitches with these easy tricks" for å huke tak i folk, når realiteten ville vært "how to spend a lot of time pushing your comfort zones, modify your personality, getting more self confidence over time, and a bunch more things that may or may not work for you depending on your level of commitment". Dårlig rykte kommer av dårlig marketing og misforståelser, samt et par råtne epler her og der. Vil jeg tro. 4 Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Nå skal jeg ikke påta meg noen særlig kunnskap på området. Men slik jeg har fått det med meg fra media (les: fjesboka) så er ikke problemet mesteparten av budskapet hans, som sikkert er nyttig. Problemet er de delene av budskapet som oppmuntrer til lettere fysisk vold mot kvinner. Da er det fullstendig irrelevant hva resten av budskapet er. 2 Lenke til kommentar
Slai Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Imlekk: da vil jeg anta at neste steg er å faktisk se om det er en mistolking av budskapet eller om det ER budskapet. Jeg vet ikke selv, men jeg forestiller meg at det er en mistolking. Det er som regel det. Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 @Slai: Enig i at det er neste steg. Litt usikker på om det er en mistolkning. Det jeg har fått med meg så involverer det å ta kvelertak på kvinner, eller å føre hodet deres mot skrittet. Jeg kan se for meg at begge disse tingene kan tenkes at formidler dominans og selvtillit (og, uhm, muligens et par andre ting), noe jeg mener å vite at er gjennomgående tema i PUA-miljøene. 2 Lenke til kommentar
Slai Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 (endret) Kontekst er såklart viktig. De snakker mye om "kalibrering" såvidt jeg husker fra PUA styret. Mao at en ting er positivt i visse situasjoner og langt i fra positivt i andre situasjoner. Ta for eksempel dirty talk. Ikke så kult når du starter en samtale på venterommet på psykisk helse klinikken med å kalle ei jente for hore, men helt på plass i senga med ei som liker slikt. For å sette det på spissen. Uten at jeg har brydd meg om å se nærmere på hva blanc sier. Endret 24. november 2014 av Slai Lenke til kommentar
Licht Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 (endret) Så overraskende at Civilix appliserer sin helt særegne form for kildekritikk også her. Foruten å være en enormt creepy dude, så er Julien Blanc i helt feil ende av PUA-greien, siden hans variant av å lære menn selvtillit er å i stedet lære dem at kvinner ikke egentlig er personer, og at det bare er å ta for seg.Vold, trusler og "mild tvang" står på dagsorden, sammen med 1800-tallsrasisme som at "asiatiske kvinner er naturlig submissive" (og har følgelig ikke like mye i mot å bli voldtatt som de irriterende, vestlige kvinnene): http://www.buzzfeed.com/markdistefano/take-down-blanc Resultatet er selvsagt at hoteller og konferansesentre som skjønner sitt eget beste ikke vil la ham holde foredragene sine hos dem, fordi det sender et litt uheldig signal til halve befolkningen.Før noen begynner å mase om at dette er tatt ut av kontekst eller feilrepresentert: Dette kommer rett fra hans egne youtube-videoer, en mer rettferdig kontekst finnes vel ikke. For folk som ikke gidder å klikke på linkene, så kan Real Social Dynamics og Julien Blanc oppsummeres med et bilde han selv har laget og postet på sin egen twitter, under tittelen "How to make her stay": Endret 24. november 2014 av Zealuu 4 Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Men skal man nekte folk tilgang til et land på grunn av deres meninger? Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Det er, så vidt meg bekjent, ingen menneskerett å få visum hvor enn en vil; suverene stater står fritt til selv å velge hvem de vil utstede visum til (innenfor rammene av eventuelle internasjonale avtaler de har gått med på), på det grunnlag de vil. Etter å ha satt meg inn i dette i ca. 15 minutter fremstår denne Julien Blanc for meg som å være selve bunnslammet i den menneskelige septiktank, men hvorvidt det kan rettferdiggjøres å nekte ham visum kan vel for så vidt diskuteres. 3 Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Er ikke særlig fan av hele den PUA-kulturen og slikt selv, men fyren har så vidt jeg vet ikke blitt tatt for noen lovbrudd. Å nekte innpass til flere land på grunn av hans meninger er litt merkelig syns jeg. Lenke til kommentar
Pinng Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Jeg har sett litt av det ene foredraget hans og konkluderer med følgende. Overflatisk sjarm og gode intellektuelle evner Fravær av vrangforestillinger og andre tegn på irrasjonell tenkning Fravær av nervøsitet eller psyko-nevrotiske tegn Upålitelig Løgnaktig og falsk Mangler anger- og skamfølelse Mangelfullt motivert antisosial atferd Dårlig dømmekraft, og manglende evne til å lære av erfaring Patologisk egosentrisitet og manglende evne til kjærlighet Flatt og tynt følelsesliv Manglende innsikt Lite responsiv i mellommenneskelige relasjoner Underlig og frastøtende oppførsel, både edru og i beruset tilstand Gjennomfører sjelden trusler om selvmord Upersonlig seksualliv Manglende livsplanlegging I løpet av en halvtime fyller han de fleste atferdsmessige symptomene for å kunne diagnostiseres som psykopat. Dette prøver han attpåtil å lære bort til andre menn som er ekstra mottakelig på grunn av dårlig selvbilde. Likevel bør han ikke nektes arbeidsvisum til et land. Han bør kritiseres, men ikke straffes. 3 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 (endret) Er ikke særlig fan av hele den PUA-kulturen og slikt selv, men fyren har så vidt jeg vet ikke blitt tatt for noen lovbrudd. Å nekte innpass til flere land på grunn av hans meninger er litt merkelig syns jeg. Det er vel ikke meningene i seg selv som er problemet. Jeg antar at det er ulovlig å oppfordre til psykiske og fysiske overgrep også i Storbritannia. Og når formålet med reisen er nettopp det, er det ikke urimelig å nekte ham å gjennomføre det. Legg også merke til at han ikke utestenges fra landet for all framtid, men nektes arbeidsvisum. Endret 24. november 2014 av Zarac 2 Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Forsåvidt et godt poeng, Zarac. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Jeg skjønner ikke at noen i sitt rette sinn prioriterer å bannlyse han fremfor kriminelle. Han gjør ikke noe kriminelt og jeg vil heller ikke påstå han gjør noe galt. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 24. november 2014 Forfatter Del Skrevet 24. november 2014 Så overraskende at Civilix appliserer sin helt særegne form for kildekritikk også her. Foruten å være en enormt creepy dude, så er Julien Blanc i helt feil ende av PUA-greien, siden hans variant av å lære menn selvtillit er å i stedet lære dem at kvinner ikke egentlig er personer, og at det bare er å ta for seg.Vold, trusler og "mild tvang" står på dagsorden, sammen med 1800-tallsrasisme som at "asiatiske kvinner er naturlig submissive" (og har følgelig ikke like mye i mot å bli voldtatt som de irriterende, vestlige kvinnene): http://www.buzzfeed.com/markdistefano/take-down-blanc Resultatet er selvsagt at hoteller og konferansesentre som skjønner sitt eget beste ikke vil la ham holde foredragene sine hos dem, fordi det sender et litt uheldig signal til halve befolkningen. Før noen begynner å mase om at dette er tatt ut av kontekst eller feilrepresentert: Dette kommer rett fra hans egne youtube-videoer, en mer rettferdig kontekst finnes vel ikke. For folk som ikke gidder å klikke på linkene, så kan Real Social Dynamics og Julien Blanc oppsummeres med et bilde han selv har laget og postet på sin egen twitter, under tittelen "How to make her stay": Jeg bentyyer den form for kildekritikk som fungerer godt for meg ja, og det går vandligvis ut på å finne kilder Du sier at han lærer at kvinner ikke er mennesker, jeg ser at han ordrett sier i sine kurs at kvinner er mennesker og må behandles slik. Du sier at vold, trusler og mild tvang står på dagsordren, jeg ser at han ordrett sier i sine kurs at nei betyr nei, hvis hun virker ukomfortabel ta et steg tilbake, ikke fortsett etter at noe ikke fungerer. At han snakker om japanske kvinner og særegenheter med de når man snakker til ett publikum av japanske menn finner jeg veldig lite overaskende... For øvrig har jeg ikke noe problemer med at hoteller og andre private firma begrenser hans innhold, men dette er snakk om sensur fra staten sin side. Noe som er noe ganske så annerledes. At personer med samme tankesett som Pinng her faktisk har maktposisjoner er skremmende. Det er vel ikke meningene i seg selv som er problemet. Jeg antar at det er ulovlig å oppfordre til psykiske og fysiske overgrep også i Storbritannia. Og når formålet med reisen er nettopp det, er det ikke urimelig å nekte ham å gjennomføre det. Legg også merke til at han ikke utestenges fra landet for all framtid, men nektes arbeidsvisum. Kan du vise meg til hvor det oppfordres til psykiske og fysiske overgrep? Mitt problem er at ingen så langt har kunne vise til dette, alt som presenteres fra motstandere er forhåndsdømming eller innhold som ikke engang brukes i kursene. Lenke til kommentar
Pinng Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 At personer med samme tankesett som Pinng her faktisk har maktposisjoner er skremmende. Kan du utdype den påstanden? At personer har maktposisjoner er skremmende i seg selv. 1 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 24. november 2014 Forfatter Del Skrevet 24. november 2014 At personer med samme tankesett som Pinng her faktisk har maktposisjoner er skremmende. Kan du utdype den påstanden? At personer har maktposisjoner er skremmende i seg selv. Posten din hvor du fordømmer han, slik jeg ser det er det samme type forhåndsdømming som må ha skjedd da han ble nektet arbeidsvisum. Jeg benekter ikke at det muligens er grunnlag for slike påstander, men de fleste som legger de frem gjør det på en måte som er langt fra tilfredsstillende. Lenke til kommentar
Licht Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 "Særegenhetene" han beskriver er hentet rett fra håndboken for etnisk fetisjering, som på sjarmerende vis blander alt det beste fra vestlig orientalisme, hverdagsrasisme og klassisk sexisme. Fornuftige mennesker løper i motsatt retning når folk lufter denne typen "meninger" i full offentlighet. Publikumet hans var ikke japanske menn, men hvite menn som ville "plukke opp" japanske kvinner, og Blanc instruerte dem ganske tydelig om at de institusjonelle privilegiene deres ville la dem misbruke kvinner av andre etnisiter med minimal risiko. Altså kjenner han til de sosiokulturelle faktorene og mekanismene bak rasisme, og hvordan de slår ut i praksis, men han velger å bruke den innsikten til... Dette. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå