daruu Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 (endret) Driver å bygger om litt, å tenkte da også å få dratt opp kabla nett over nesten hele huset. Har en zyxel router som alt er kobla til. Tenkte å kjøpe 3 av de her https://www.komplett.no/tp-link-tl-sg1008d-8-port-gigabit-switch/618112#!tab:info å ha en av de på hvert "hovedpunkt" i huset. Dvs en på kontoret med stasjonær pc, nettverksdisk og skriver. En ved tv med da tv, tuner, xbox og forsterker. Og en siste i tv stue med tv, forsterker, spillemaskiner + evt annet. Legger kat 6 kabel. Jeg håper at feks filmstreaming i full HD ikke er noe problem? Hvor mye krever 4k av nettverket? Er det noe mere/annet jeg burde legge opp/gjøre nå som jeg har åpne vegger? Kommer til å dra noen hdmikabler til strategiske steder å. Tips og innspill er meget velkomne! Endret 24. november 2014 av daruu Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 4k gjennom netflix som eksempel krever ikke mye ofte er det så lite som 25 mbit. Men 4k uten komprimering kan fort ta 108 mbit. Så det er ikke noe problem. Lenke til kommentar
process Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Skal TV være på et separat nettverk? Dvs. er det IPTV? Lenke til kommentar
nikey Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Du må nok segmentere opp nettverket ditt hvis det IPTV, så switch med vlan støtte (managed) Lenke til kommentar
daruu Skrevet 24. november 2014 Forfatter Del Skrevet 24. november 2014 Takk for svar. Nei er ikke iptv, trenger kun nett til nettfunksjoner på tv'n :-) Lenke til kommentar
process Skrevet 25. november 2014 Del Skrevet 25. november 2014 Takk for svar. Nei er ikke iptv, trenger kun nett til nettfunksjoner på tv'n :-) Da virker det som et veldig 'rett fram' oppsett som ikke bør by på problemer , med forbehold om at jeg ikke kjenner til belastningen ved 4k streaming. Ettersom veggene er åpne (fortsatt?) kan det uansett være greit med en ekstra kabel opp til TV punktene slik at du tar høyde for en mulig fremtidig IPTV løsning på eget fysisk nett (uten å måtte benytte VLAN - gøy for de som liker slikt, ikke så gøy for de som ikke gjør det) og eventuelt til en dedikert linje dersom noe streaming ødelegger for andre enheter ved det punktet. Dette blir noe pirkete, et gigabit nett bør håndtere dette greit, men du får selv ta stilling til det Lenke til kommentar
TMB Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 (endret) Når jeg pussa opp la jeg 4 punkter i stua, et på soverommet, et på kjøkkenet og 2 på hvert av de to små kontorene jeg har. Først brukte jeg bare to av de i stua (tur/retur til trådløs router) men så ble de to andre også brukt til blant annet stuepc. Så fikk jeg bruk for den på kjøkkenet (AP) og det på soverommet (WDTV da vi fikk TV der). Poenget er at det alltid er smart å legge opp mange punkter når du først kan trekke skjult og har veggene åpne Endret 26. november 2014 av TMB Lenke til kommentar
daruu Skrevet 3. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2014 Takk igjen for svarene. Har tenkt å bruke slike bokser som det her, i litt forskjellige varianter, om ingen har bedre alternativ? http://www.sagi.no/catalog/product_info.php?products_id=1068 Kan man dra kablene vedsiden av strømkablene? Eller bør det være en viss avstand? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå