S1mon Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Hei. Kort og enkelt spørsmål. Hvis jeg utdanner meg som, la oss si doktor, her i Norge. Vil jeg da ha mulighet til å jobbe som doktor i USA? Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Doktor i hva da? Akademia er generelt noe som åpner dører, men hvor enkelt det er å få en forskerstilling i USA vil i stor grad avhenge av fagfelt og publiseringer. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Kort svar; ja. Men det litt lengre svaret er at for helsepersonell så er det litt spesielt då det ikkje er nok å berre være kvalifisert, du må også bli godkjent til å praktisere medisin i det landet du vil jobbe i (autorisasjon). Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Det er mulig å få jobb i USA som nordmann ja. AtW Lenke til kommentar
S1mon Skrevet 24. november 2014 Forfatter Del Skrevet 24. november 2014 Jeg mener om du har utdanning i Norge, er den like mye "godkjent" som en utdanning i USA, hvis du skal jobbe i USA? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Jeg mener om du har utdanning i Norge, er den like mye "godkjent" som en utdanning i USA, hvis du skal jobbe i USA? Spørs på utdannelsen, noen krever noen ekstra kurs/eksamener som må bestås, men generelt, ja. AtW Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Forskjellige land har forskjellige ordningar for utlendingar som kjem til landet for å jobbe. Enkelte ting er av heilt praktiske ting som at vedkommande må gjennom ein språktest, andre ting kan være av meir politisk art som f.eks. favoritiserer dei som har utdanna seg i det aktuelle landet foran utlendingar. Om ein annerkjenner utdanning frå andre land vil også i stor grad være avhengig kva avtaleverk som landa har inngått. Innanfor EØS området så er det f.eks inngått avtaler på kursing og utdanning som gjer at ein kan fritt bevege seg mellom landa. (Det er dette som gjer at du f.eks. kan veksle inn eit polsk førarkort til eit norsk førarkort dersom du som nordmann har tatt sertifikatet i polen). I tillegg er det vanlig at dei øvrige landa utanfor EØS har liknande ordningar dersom utdanningssystemet er godt nok. Lenke til kommentar
( ) Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 I denne sammenheng vil jeg referere til det paret som eide (eier ?) Red Admiral, en seilbåt som de seilte jorden rundt. De to studerte til leger (det heter faktisk IKKE doktor) i Skottland, spesifikt fordi en britisk utdannelse ville gjøre det enklere for de å kunne få jobber forskjellige steder i verden... Ingen kommentar hvorvidt du bør gjøre det samme - det spørsmålet må du selv finne ut av. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Jeg mener om du har utdanning i Norge, er den like mye "godkjent" som en utdanning i USA, hvis du skal jobbe i USA? Ja og nei. De fleste arbeidsgiverne her I USA har lite erfaring med det norske utdannelse systemet. Søker du en high tech job så blir det lettere. Den beste måten å bo I USA kan være å jobbe på et amerikansk firma I Norge først. Generellt så må du ha kvalifikasjoner som er vanskelig å finne I USA, det kan være et PhD eller spesielle utdannelse eller erfaring. Jeg jobber selv med mange europeiske forskere. Alle jobbet på firmaet I Europa først unntatt et par som ble utdannet I USA: Mer enn 50 present av de som søker doktorgraden I USA I vitenskapelig fag er utlendinger. Nye lover som Obama foreslår gjør det lettere for dem å jobbe I USA: Lenke til kommentar
DRGOOD Skrevet 25. november 2014 Del Skrevet 25. november 2014 Er rimelig sikker på at utdannelser ved NTNU blir godt mottatt i USA. Jobbmarkedet i USA derimot er for øyeblikket elendig, mange ferdigutdannede amerikanere med både lege - og ingeniørutdanning som sliter med å få jobb. I Norge spaserer du ut fra eksamen til arbeidsplassen din. Med andre ord er ikke USA det mest gunstige stedet å søke jobb uansett utdannelse for øyeblikket, da skal du være eksepsjonelt god i tillegg til å snakke perfekt engelsk. 1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 25. november 2014 Del Skrevet 25. november 2014 Er rimelig sikker på at utdannelser ved NTNU blir godt mottatt i USA. Jobbmarkedet i USA derimot er for øyeblikket elendig, mange ferdigutdannede amerikanere med både lege - og ingeniørutdanning som sliter med å få jobb. I Norge spaserer du ut fra eksamen til arbeidsplassen din. Med andre ord er ikke USA det mest gunstige stedet å søke jobb uansett utdannelse for øyeblikket, da skal du være eksepsjonelt god i tillegg til å snakke perfekt engelsk. Konkurrerer du med en kandidat fra et velkjent amerikansk universitet kontra en fra NTNU som meget få amerikanske arbeidsgivere kjenner så blir arbeidsgiver mer intersannt i kandidat fra et sted han kjenner Arbeidsledighet blant ingeniører med gode karakterer er meget lavt. Utdanne du deg i USA og få en "internship" får di nesten garantert jobb. Olje industrien i USA vokser kraftig akkurat nå. Snart produserer USA mer olje enn Saudi Arabis Lenke til kommentar
DRGOOD Skrevet 27. november 2014 Del Skrevet 27. november 2014 Er rimelig sikker på at utdannelser ved NTNU blir godt mottatt i USA. Jobbmarkedet i USA derimot er for øyeblikket elendig, mange ferdigutdannede amerikanere med både lege - og ingeniørutdanning som sliter med å få jobb. I Norge spaserer du ut fra eksamen til arbeidsplassen din. Med andre ord er ikke USA det mest gunstige stedet å søke jobb uansett utdannelse for øyeblikket, da skal du være eksepsjonelt god i tillegg til å snakke perfekt engelsk. Konkurrerer du med en kandidat fra et velkjent amerikansk universitet kontra en fra NTNU som meget få amerikanske arbeidsgivere kjenner så blir arbeidsgiver mer intersannt i kandidat fra et sted han kjenner Arbeidsledighet blant ingeniører med gode karakterer er meget lavt. Utdanne du deg i USA og få en "internship" får di nesten garantert jobb. Olje industrien i USA vokser kraftig akkurat nå. Snart produserer USA mer olje enn Saudi Arabis Det jeg mente er at utdannelsen er godkjent, ikke at den prioriteres over noe annet. Spørsmålet var jo om han hadde mulighet til å benytte seg av en norsk legeutdannelse i USA, og svaret er ja. NTNU har et ganske akseptabelt rykte internasjonalt og ligger garantert på "listen" over aksepterte utdanningsinstitusjoner. Nå snakket ikke jeg bare om ingeniører med gode karakterer og "internship" jeg snakker om at etterspørselen på det amerikanske jobbmarkedet, spesielt blandt ingeniører ikke er i nærheten av det samme som i Norge. I Norge kan du karre deg gjennom ingeniørutdannelsen og få jobbtilbud kastet etter deg, jobbmarkedet i USA er veldig tøft for øyeblikket, selv for ingeniører. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå