Kimlorentz Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Jeg driver å prøve å lese en del av en data som kommer fra en GPS enhet via Arduino DUE. Jeg har koblet pcen til Arduino DUE og leser da data fra Serial. Jeg har koblet en GPS enhet til Serial1. GPS enheten sender RMC, GGA og GSA men jeg vil kun printe RMC til pcen. Her er koden jeg prøvde men fikk bare feil. String nmearaw = ""; // her lagres GPS data void setup() { Serial.begin(9600); // til PC Serial1.begin(9600); // fra GPS } void loop() { while (Serial1.available() > 0) { char c = Serial1.read(); nmearaw += c; } if (strstr(nmearaw, "$GPRMC")) { // found RMC Serial.println(nmearaw); nmearaw = ""; } } Her er feil koden jeg fikk: Arduino: 1.5.8 (Windows 8), Board: "Arduino Due (Programming Port)" sketch_nov23b.ino: In function 'void loop()': sketch_nov23b.ino:19:29: error: cannot convert 'String' to 'const char*' for argument '1' to 'char* strstr(const char*, const char*)' Error compiling. This report would have more information with "Show verbose output during compilation" enabled in File > Preferences. Lenke til kommentar
sevs Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 (endret) Du har i alle fall tre "{" og fire "}". Edit: Ser du har "{" på slutten av en linje. Endret 23. november 2014 av sevs Lenke til kommentar
Kimlorentz Skrevet 23. november 2014 Forfatter Del Skrevet 23. november 2014 Har like mange { som }, den på slutten av setningen har ikke noe å si. Den klager ikke på det Lenke til kommentar
Glutar Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 strstr() tar 'char const*' som parametere. Du prøver å sende inn av typen 'String', det går ikke. Hvorfor bare ikke gjøre: if (nmearaw == "$GPRMS") { // found RMC Serial.println(nmearaw); nmearaw = "";} Lenke til kommentar
Kimlorentz Skrevet 24. november 2014 Forfatter Del Skrevet 24. november 2014 ah tenkte ikke på det. får teste når jeg kommer hjem. Lenke til kommentar
Kimlorentz Skrevet 25. november 2014 Forfatter Del Skrevet 25. november 2014 Den fungerte ikke hmm Lenke til kommentar
Glutar Skrevet 25. november 2014 Del Skrevet 25. november 2014 Hvilken kompileringsfeil får du nå da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå