Jauboi Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 (endret) Er en ting jeg på en måte ikke helt forstår. Altså vi hadde ikke liv før vi ble født. Men hvordan funker hele greia med bevisstheten. At man vet at "Dette er min kropp" Og hvorfor er det slik at man er i den kroppen og født i det landet man bor i. Jeg kunne ha bli født ut i hvilken som helst kropp. Det er bare flaks at jeg ble født her. Er det slik at. Du har den kroppen. Også dør du, og det er alt. Om jeg skal prøve å være objektiv. Er det som en blomst. Den gror og den dør. Og da er det over og ut. På samme måte som at en eggcelle blir befruktet, også lever individet også dør den. Og det er alt på en måte. Det er lett å tenke... men så må jeg spørre. Er det slik at bevissthet simpeltent er utviklet. At jeg har liv. Blir så forvirret å tenke om jeg kunne vært en annen sperm eller eggcelle. Er liksom ikke helt sikker på hvordan hele greia funker. At hvor trådene mine henger mest til hen, i eggcellen eller i spermen. Endret 23. november 2014 av Jauboi Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Når blomsten visner blir den til jord hvor det så vokser opp andre planter, så den tar bare en ny form. For oss med bevissthet er det litt verre.. Altså, det samme skjer jo, men vi mister bevisstheten. Så er det opptil deg om du tror det er det, eller om man får en ny bevissthet i en ny kropp osv.. Det vet man åpenbart ikke, ettersom det er vanskelig å fortelle om etter man er dau. Lenke til kommentar
Jauboi Skrevet 23. november 2014 Forfatter Del Skrevet 23. november 2014 (endret) Når blomsten visner blir den til jord hvor det så vokser opp andre planter, så den tar bare en ny form. For oss med bevissthet er det litt verre.. Altså, det samme skjer jo, men vi mister bevisstheten. Så er det opptil deg om du tror det er det, eller om man får en ny bevissthet i en ny kropp osv.. Det vet man åpenbart ikke, ettersom det er vanskelig å fortelle om etter man er dau. Hehe. Det blir nesten som en inkarnasjon. At man kan bli født på ny. Har vært kult om det har vært sant. Om man skal tenke teoretisk sett om dette stemmer, så er det vel slik at man dør, kroppen, hjernen bare ligger i en grav og borte. Så om man blir født på ny så er man en helt annen person iallfall. Men det enkleste og mest logiske er vel at man lever og dør. Men du ga en interessant tanke. Jeg likte den. Antar vel at svaret er litt ubevist. Bevissthet er liksom den ene tingen som forvirrer meg. Mest fordi det føles mer filosofisk enn vitenskapelig. Men det må på en måte finnes en forklaring for hvorfor, bevisstheten min utviklet i den kroppen. Altså jeg vet hvem jeg er, på samme måte som at andre vet hvem de er. Uansett, likte virkelig den sammenligningen du brukte Endret 23. november 2014 av Jauboi Lenke til kommentar
vidor Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 (endret) Jeg mistenker at jeg har vært en ku i mitt tidligere liv, siden jeg rauter så mye Du stiller spørsmål som mennesket har stilt seg siden vi var i stand til fundere over slikt. Du har jo dem som mener sjelen er udødelig og at vi blir reinkarnert for å perfeksjonere oss og oppleve ulike perspektiver av tilværelsen og at det ikke er tilfeldig hvem man har som foreldre og ellers rundt seg i livet. Er en god del psykologer som mener dette er fantasibasert og et produkt av menneskets meningssøkende natur, og at det som framlegges av bevis for dette er falsifisert eller enten bevisst eller ubevisst selvbedrag. Alle vet jo at de blir lurt når de ser et trylleshow men de fleste liker følelsen av noe magisk som ikke kan forklares der og da. Endret 23. november 2014 av vidor Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Rent vitenskaplig sett så er det ingen beviselige indikasjoner på at man har sjel eller at man er noe mer enn sin kropp. Altså, du er kroppen din, kroppen din er deg. Ditt bevisthet utvikles samtidig med kroppen og formes av dine opplevelser, erfaringer og gener. At du er du er har ingen god forklaring annet enn at en sædcelle og eggcelle smeltet sammen og utvilket seg til noe som har bevisthet. Denne samlingen med celler er ditt "jeg". Hvordan du ble du og jeg ble jeg har ingen, og trenger ingen forklaring, det er rekke mer eller mindre tilfeldigheter. Din bevisthet er veldig kjedelig, vitenskaplig sett og man kommer fort inn på det filosofiske og religiøse om man begynner å snakke om sjel, reinkarnasjon og tilsvarende. vitenskapelig sett blir din bevisthet utviklet samtidig som fosteret og blir borte når du dør. Lenke til kommentar
Jauboi Skrevet 23. november 2014 Forfatter Del Skrevet 23. november 2014 (endret) Rent vitenskaplig sett så er det ingen beviselige indikasjoner på at man har sjel eller at man er noe mer enn sin kropp. Altså, du er kroppen din, kroppen din er deg. Ditt bevisthet utvikles samtidig med kroppen og formes av dine opplevelser, erfaringer og gener. At du er du er har ingen god forklaring annet enn at en sædcelle og eggcelle smeltet sammen og utvilket seg til noe som har bevisthet. Denne samlingen med celler er ditt "jeg". Hvordan du ble du og jeg ble jeg har ingen, og trenger ingen forklaring, det er rekke mer eller mindre tilfeldigheter. vitenskapelig sett blir din bevisthet utviklet samtidig som fosteret og blir borte når du dør. Det var ganske godt forklart. Så om jeg skjønner det riktig utifra et vitenskapelig forståelse 1: Sæden og eggcellen smelter sammen. Du blir utviklet, og etterhvert begynner bevisstheten og virke, og den personen er deg. 2: På samme måte som andre ting som lever. 3: Også dør man, og da er det Game Over for alltid. Siden det kommer nye og nye liv, som er det og det. Jeg leste litt om dette også. Teorier rundt det. Men tror generelt man kanskje ikke kommer nesten lenger enn den enkle forklaringen som virker logisk. Men det er ikke umulig. http://no.wikipedia.org/wiki/Bevissthet#Fysiske_teorier_om_bevissthet http://no.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetiske_teorier_om_bevissthet Endret 23. november 2014 av Jauboi Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Det er mye her i verden som ikke er logisk umulig. Men det betyr ikke at det er tilfellet. Det er ingenting som tyder på at bevisstheten vår skal fortsetter etter at kroppen fungerer. Siden du liker å tenke på dette, så kan du jo tenke litt over følgende: Bevisstheten din endres gjennom livet. Du er ikke den samme personen nå som du var for ti år siden, eller vil være om ti år. Hvis en del av deg skulle gå videre, hvilken utgave av deg skulle dette da være? Vi har en tilbøyelighet til å tenke på sinnet som separat fra kroppen. Dette er nyttig i sosiale sammenhenger, da vi kan tenke oss hvordan folk reagerer på ting uten at vi må ha dem foran oss. Dette betyr ikke at sinnet faktisk er adskilt kroppen, men det er med på å forklare hvorfor vi har så lett for å tenke oss en sjel separat fra kroppen. Den du opplever deg selv som kunne umulig ha oppstått i en annen kropp, fordi du er et resultat av biologiske prosesser i kroppen din. Hva bør man gjøre med påstander som ikke kan bevises eller motbevises? Er de pålitelig og burde tas vare på og respekteres, eller burde de forkastes? Lenke til kommentar
Jauboi Skrevet 23. november 2014 Forfatter Del Skrevet 23. november 2014 (endret) Det er mye her i verden som ikke er logisk umulig. Men det betyr ikke at det er tilfellet. Det er ingenting som tyder på at bevisstheten vår skal fortsetter etter at kroppen fungerer. Siden du liker å tenke på dette, så kan du jo tenke litt over følgende: Bevisstheten din endres gjennom livet. Du er ikke den samme personen nå som du var for ti år siden, eller vil være om ti år. Hvis en del av deg skulle gå videre, hvilken utgave av deg skulle dette da være? Vi har en tilbøyelighet til å tenke på sinnet som separat fra kroppen. Dette er nyttig i sosiale sammenhenger, da vi kan tenke oss hvordan folk reagerer på ting uten at vi må ha dem foran oss. Dette betyr ikke at sinnet faktisk er adskilt kroppen, men det er med på å forklare hvorfor vi har så lett for å tenke oss en sjel separat fra kroppen. Den du opplever deg selv som kunne umulig ha oppstått i en annen kropp, fordi du er et resultat av biologiske prosesser i kroppen din. Hva bør man gjøre med påstander som ikke kan bevises eller motbevises? Er de pålitelig og burde tas vare på og respekteres, eller burde de forkastes? Ja. Det er logiskt. Med tiden forandrer også mentaliteten mer og mer. Så det er mer tegn til en biologisk prosess. Får meg nesten til å tenke på den "Family Guy" kappløpet. Selv om jeg ikke tror at sperm har noe liv på samme måte som vann før det befrukter egget for å skape liv. Selv om jeg lurer på om en sperm kan forandre mer på ditt DNA enn den ene spermen som kanskje ikke befruktet egget. Ja. Man har den tanken at sjel er en separert ting ifra kroppen. Som om den blir satt inn når man blir befruktet. Men det at bevisstheten er utkommet av utvikling, at den er en integrert biologisk del av kroppen høres mye mer logiskt ut. Tja. Kanskje. Jeg ville anbefalt mer studier på det. Om det er sterkt bevis på dette, så kan ideen utifra et vitenskapelig synspunkt funke, og få bevis til å fremheve det mer. Endret 23. november 2014 av Jauboi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå