AnonymDiskusjon Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Jeg jobber i en liten bedrift, og har havnet i en situasjon hvor jeg føler meg mobbet på av daglig leder. Dette har pågått i vel et år nå, og foregår ved at jeg blir fratatt arbeidsoppgaver og ansvar, usynliggjort, hengt ut i plenum, og får flere indikasjoner på at jeg blir baksnakket. I ett konkret eksempel ble prosjektplanen for et prosjekt jeg hadde (de facto) ansvar for endret dramatisk slik at gjennomføringstiden ble mye kortere, uten at jeg ble konferert, eller i det hele tatt fikk beskjed om at det hadde skjedd. Prosjektet måtte forlates lenge før det var ferdig fordi jeg måtte over på andre arbeidsoppgaver, og det ble i det følgende sterkt antydet på et allmøte at jeg var årsaken til at prosjektet havarerte. Jeg opplever også at jeg er i ferd med å gradvis erstattes av andre i et stort prosjekt hvor jeg dokumenterbart har spesielt god kompetanse og erfaring. I tillegg blir jeg utsatt for små subtile stikk som at navnet har blitt flyttet lengst ned på navnelisten i resepsjonen, og diverse negative kommentarer som jeg oppfatter som åpenbart rettet mot meg, men som allikevel er vanskelig å "ta" noen for. Dette har over tid gnagd på meg rent psykisk, og jeg begynner å merke plager som søvnløsnet og konsentrasjonsvansker. Jeg har vurdert muligheten for å slutte, men vil av forskjellige grunner unngå dette i det lengste. Jeg har fått satt opp en medarbeidersamtale med min nærmeste leder hvor jeg planlegger å ta opp disse problemene, men tviler sterkt på at bedriften har noen rutiner for håndtering av slike saker. Hvordan bør jeg legge frem denne saken? Hva kan jeg kreve at bedriften gjør for å rette opp i dette? Hva gjør jeg hvis klagen blir ignorert? Anonymous poster hash: 6cf05...7f8 Anonymous poster hash: 6cf05...7f8 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Det er nok lurt å ta kontakt med fagforeningen. Lenke til kommentar
grenness Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 (endret) Ja, om du ikke er organisert så er nok det lurt. Men jeg ville først og fremst tatt kontakt med hr-ansvarlig og hatt en konfidensiell samtale med ham/henne. Kanskje det hjelper bare å snakke ut, eller så kan han/hun bli med i en samtale med deg og din sjef. Endret 23. november 2014 av grenness Lenke til kommentar
vidor Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 (endret) Det kan ofte være verdt å finne annet arbeid enn å konfrontere maktsyke sjefer som er defensivt aggressive. Du heller bare bensin på bålet og gjør det verre for deg selv. Legg heller inn innsatsen din hos en psykolog og finn en jobb du trives i. Det virker som det er en større bedrift du jobber i, og da er det gjerne HR-folk du kan ta opp ting med. En mulighet er å flytte på seg internt i bedriften og unngå folk du ikke går overens med. Endret 23. november 2014 av vidor Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 (endret) Du har antakelig sett denne allerede, men: http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78225 (fra Arbeidstilsynet om mobbing og trakassering på arbeidsplassen) Du bør føre en logg over hendelser du oppfatter som mobbing/trakassering. Du bør også snakke med en lege om helseproblemene. Endret 23. november 2014 av Ståle Nordlie Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Ta opp medarbeidersamtalen i alle fall Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå