geekfreak Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Jeg har byttet noen lysbrytere. På de kommer det bare en ledning inn til bryteren (svart/brun kabel) som har vært enkle å bytte. Den siste lysbryteren har en kabel fra koblingsboks til lysbryter og en kabel fra lysbryter videre til lyset (svart og brun kabel på begge ledningene). Jeg lurte da på hvilken type bryter som passer og om det er samme prinsipp her? Svarte kabler i L og brune kabler i pil/trekant? Lenke til kommentar
TMB Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Bilder hadde vært fint. Siden kabelen kommer fra en koblingsboks regner jeg med at N er skjøtet igjennom bryteren? Husk at du ikke har lov til å gjøre dette selv uansett Lenke til kommentar
geekfreak Skrevet 23. november 2014 Forfatter Del Skrevet 23. november 2014 (endret) Bilder skal du få med det gode kameraet mitt Rettelse: kablene er svart leder og blå nøytral. Endret 23. november 2014 av geekfreak Lenke til kommentar
TMB Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Det der er en 2-polet bryter, altså må du ha en ny 2-polet (den med L og "trekant" er vanlig 1-polet). 1 Lenke til kommentar
geekfreak Skrevet 23. november 2014 Forfatter Del Skrevet 23. november 2014 Ok. Koblingen blir da slik: Kabel fra koblingsboks til lysbryter: svart på L og blå på N Kabel fra lysbryter til lys: svart på L og blå på pil? Lenke til kommentar
TMB Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Hvis du må spørre om noe så enkelt så tror jeg du skal overlate denne typen arbeid til en autorisert installatør... 1 Lenke til kommentar
geekfreak Skrevet 23. november 2014 Forfatter Del Skrevet 23. november 2014 Takk for svar! Alt må læres, selv for deg Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Det er ikke så mye snakk om kunnskap som det er snakk om ansvar. Det å skru til en avisolert ledning i en klemme er en helt enkel greie. Men dersom det kommer frem at du har jobbet på eget elektrisk anlegg uten fagbrev så kan det fort bli trøbbel dersom noe skulle skje. Dette ser ut til å være såpass gammelt at en samsvarserklæring/reklamasjonstid blir nok ikke ugyldig, men kan fortsatt bli noe forsikringskrangling. Men igjen, dette er jo kun dersom noe skulle skje, samt at det kommer frem at du har gjort ting på egenhånd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå