gakumon Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Hei!Dette gjelder for min mor, da hun har levert sin Xperia V til reperasjon.Hun leverte inn sin mobil til Telenorbutikken, og sa at ladekontakten var veldig ustabil. Det hun på Telenorbutikken gjorde da, var å pirke inni ladekontakten, hvorfor vet jeg ikke. Kanskje for å prøve å rette opp noe. Dette nevnte min mor til meg, jeg synes var rart at de i butikken driver med dette, men den funka, så jeg tenkte ikke mer over det. Noen dager senere sluttet den helt å funke, og hun leverte den inn igjen. Dette skulle gå på garantien, sa hun i butikken flere ganger, men mamma ville gjerne at hun skulle skrive at hun hadde pirket inne i mobilen. Hun sa dette ikke var noe vits siden det var garantisak....Nå har min mor fått regning på 1500.- pga de hevder at den er blitt ødelagt av lommerusk.... Synes dette virker litt suspekt.Jeg skjønner at dette blir veldig ord mot ord, men er det noe jeg kan stille sterkere med? Lenke til kommentar
Lufthode Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 (endret) Hei! Dette gjelder for min mor, da hun har levert sin Xperia V til reperasjon. Hun leverte inn sin mobil til Telenorbutikken, og sa at ladekontakten var veldig ustabil. Det hun på Telenorbutikken gjorde da, var å pirke inni ladekontakten, hvorfor vet jeg ikke. Kanskje for å prøve å rette opp noe. Dette nevnte min mor til meg, jeg synes var rart at de i butikken driver med dette, men den funka, så jeg tenkte ikke mer over det. Noen dager senere sluttet den helt å funke, og hun leverte den inn igjen. Dette skulle gå på garantien, sa hun i butikken flere ganger, men mamma ville gjerne at hun skulle skrive at hun hadde pirket inne i mobilen. Hun sa dette ikke var noe vits siden det var garantisak.... Nå har min mor fått regning på 1500.- pga de hevder at den er blitt ødelagt av lommerusk.... Synes dette virker litt suspekt. Jeg skjønner at dette blir veldig ord mot ord, men er det noe jeg kan stille sterkere med? Vel, din mor bør gå tilbake til butikken og si at dette ikke er en garantisak, men en reklamasjonssak. Det er en mangel ved produktet om det ikke fungerer slik det er tiltenkt, og en mobiltelefon er laget for å ligge i lommen. Den eneste måten det kan være noe annet enn en mangel er om man bevisst har pirket inni den, (noe ekspeditøren her gjorde) eller om produktet er utstyrt med en egnet gummi-propp for dette hullet og kjøper ikke har brukt denne. Rent teknisk er det en sammenheng mellom støv, kondensfukt og spenning i pluggen som ligger inni der, (kort gjenfortalt ut av egen hukommelse fra tilsvarende reklamasjonssak med Samsung), men siden produktet er produsert på den måten, og en mobil såklart skal tåle bruk/oppbevaring, så blir det produsentens problem. Endret 23. november 2014 av Lufthode Lenke til kommentar
gakumon Skrevet 23. november 2014 Forfatter Del Skrevet 23. november 2014 (endret) Hei! Dette gjelder for min mor, da hun har levert sin Xperia V til reperasjon. Hun leverte inn sin mobil til Telenorbutikken, og sa at ladekontakten var veldig ustabil. Det hun på Telenorbutikken gjorde da, var å pirke inni ladekontakten, hvorfor vet jeg ikke. Kanskje for å prøve å rette opp noe. Dette nevnte min mor til meg, jeg synes var rart at de i butikken driver med dette, men den funka, så jeg tenkte ikke mer over det. Noen dager senere sluttet den helt å funke, og hun leverte den inn igjen. Dette skulle gå på garantien, sa hun i butikken flere ganger, men mamma ville gjerne at hun skulle skrive at hun hadde pirket inne i mobilen. Hun sa dette ikke var noe vits siden det var garantisak.... Nå har min mor fått regning på 1500.- pga de hevder at den er blitt ødelagt av lommerusk.... Synes dette virker litt suspekt. Jeg skjønner at dette blir veldig ord mot ord, men er det noe jeg kan stille sterkere med? Vel, din mor bør gå tilbake til butikken og si at dette ikke er en garantisak, men en reklamasjonssak. Det er en mangel ved produktet om det ikke fungerer slik det er tiltenkt, og en mobiltelefon er laget for å ligge i lommen. Den eneste måten det kan være noe annet enn en mangel er om man bevisst har pirket inni den, (noe ekspeditøren her gjorde) eller om produktet er utstyrt med en egnet gummi-propp for dette hullet og kjøper ikke har brukt denne. Rent teknisk er det en sammenheng mellom støv, kondensfukt og spenning i pluggen som ligger inni der, (kort gjenfortalt ut av egen hukommelse fra tilsvarende reklamasjonssak med Samsung), men siden produktet er produsert på den måten, og en mobil såklart skal tåle bruk/oppbevaring, så blir det produsentens problem. Tusen takk for svar! Synes dette er litt for lett å bare si at det er lommerusk som er feilen.. Husker jeg rett, så er det vel verksted og produsent som må bevise at det er hennes feil? Btw, på denne mobilen, så er det jo beskyttelse over disse inngangene, f.eks lyd og lader. Har dette noe å si? Endret 23. november 2014 av gakumon Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Nå har min mor fått regning på 1500.- pga de hevder at den er blitt ødelagt av lommerusk.... Synes dette virker litt suspekt. (Din mor skal i alle fall ha blitt gjort "uttrykkelig oppmerksom" på at hun kunne måtte dekke kostnader til undersøkelse og evt. reparasjon, jf. forbrukerkjøpsloven § 30. ) Lenke til kommentar
gakumon Skrevet 23. november 2014 Forfatter Del Skrevet 23. november 2014 Nå har min mor fått regning på 1500.- pga de hevder at den er blitt ødelagt av lommerusk.... Synes dette virker litt suspekt. (Din mor skal i alle fall ha blitt gjort "uttrykkelig oppmerksom" på at hun kunne måtte dekke kostnader til undersøkelse og evt. reparasjon, jf. forbrukerkjøpsloven § 30. ) Hun fikk beskjed om at det ville koste 1500.- å reparere, noe hun måtte takke ja til, da hun nesten må ha en tlf.. (vil ikke kjøpe ny, litt vrang sånn ), så hun var klar over kostnaden før de faktisk gjorde det, vil jeg tro. Men det er jo ikke så lett for en å vite hva man har krav på og ikke i slike situasjoner. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Lommerusk? Var det direkte de ordene de brukte? En telefon skal tåle å kunne brukes under normale omgivelser, med mindre man går med treflis i lomma kan jeg ikke helt fatte at de kan nekte garanti/reklamasjon på det grunnlaget. Lenke til kommentar
gakumon Skrevet 23. november 2014 Forfatter Del Skrevet 23. november 2014 Lommerusk? Var det direkte de ordene de brukte? En telefon skal tåle å kunne brukes under normale omgivelser, med mindre man går med treflis i lomma kan jeg ikke helt fatte at de kan nekte garanti/reklamasjon på det grunnlaget. Moren min sa rusk. Jeg spurte om noe litt tydeligere. Da sa hun "lommerusk kanskje?" Jeg skal dit i morgen, og høre. Ville bare få litt argumenter å gå med Synes dette høres så vagt ut, at jeg må jo bare prøve.. Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Nå har min mor fått regning på 1500.- pga de hevder at den er blitt ødelagt av lommerusk.... Synes dette virker litt suspekt. (Din mor skal i alle fall ha blitt gjort "uttrykkelig oppmerksom" på at hun kunne måtte dekke kostnader til undersøkelse og evt. reparasjon, jf. forbrukerkjøpsloven § 30. ) Hun har nok fått et pristilbud som må aksepteres før de starter reparasjonen. Så lenge det ikke er en garanti eller reklamasjonssak så er det tilstrekkelig. Om de imidlertid krever penger for å dekke forundersøkelsen, om hun sier nei takk til pristilbudet, så må hun ha blitt gjort oppmerksom på det ved innlevering. Jeg tror de aller fleste forhandlere i dag har dette beskrevet på reparasjonsseddelen de må skrive under på ved innlevering. Lenke til kommentar
gakumon Skrevet 23. november 2014 Forfatter Del Skrevet 23. november 2014 Nå har min mor fått regning på 1500.- pga de hevder at den er blitt ødelagt av lommerusk.... Synes dette virker litt suspekt. (Din mor skal i alle fall ha blitt gjort "uttrykkelig oppmerksom" på at hun kunne måtte dekke kostnader til undersøkelse og evt. reparasjon, jf. forbrukerkjøpsloven § 30. ) Hun har nok fått et pristilbud som må aksepteres før de starter reparasjonen. Så lenge det ikke er en garanti eller reklamasjonssak så er det tilstrekkelig. Om de imidlertid krever penger for å dekke forundersøkelsen, om hun sier nei takk til pristilbudet, så må hun ha blitt gjort oppmerksom på det ved innlevering. Jeg tror de aller fleste forhandlere i dag har dette beskrevet på reparasjonsseddelen de må skrive under på ved innlevering. Ja, den er jeg enig i! Det har hun nok også fått. Men hvis dette viser seg at er en reklamasjonssak, så håper jeg ikke det går utover at hun har sagt ja til at den skal repareres. Som sagt, det er jo ikke lett å vite hva som dekkes og ikke. Blir spennende å se hva de sier i morgen. Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Ja, den er jeg enig i! Det har hun nok også fått. Men hvis dette viser seg at er en reklamasjonssak, så håper jeg ikke det går utover at hun har sagt ja til at den skal repareres. Som sagt, det er jo ikke lett å vite hva som dekkes og ikke. Blir spennende å se hva de sier i morgen.Hvis du får medhold i at det er en reklamasjonssak, så skal hun verken dekke forundersøkelse eller reparasjon, selvsagt. Lenke til kommentar
gakumon Skrevet 23. november 2014 Forfatter Del Skrevet 23. november 2014 Ja, den er jeg enig i! Det har hun nok også fått. Men hvis dette viser seg at er en reklamasjonssak, så håper jeg ikke det går utover at hun har sagt ja til at den skal repareres. Som sagt, det er jo ikke lett å vite hva som dekkes og ikke. Blir spennende å se hva de sier i morgen.Hvis du får medhold i at det er en reklamasjonssak, så skal hun verken dekke forundersøkelse eller reparasjon, selvsagt. Tusen takk for svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå