aras2 Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Er feminisme i Norge selektive i deres kamp om likestilling der slagordet er at det ikke er noe forskjell hos menn og kvinner i deres evner? Vi har sett kvotering i selskapsstyrer med kravet for at minst 40% av styremedlemmene må være kvinner, kvitering i politikk, noen utvalgte universitets studiene. Men jeg kan ikke se at feministene kjemper for å få kvinner i mer fysisk krevende yrker som søppel"menn", murer, snekkere, veilegger osv. Det er mye bygging som foregår her i Trondheim for tiden, og med unntak av å se ei dame ikledd vernedrakt tok noen notater før jeg aldri så henne igjen (det bygges rett ovenfor der jeg bor) kan jeg ikke huske å ha sett ei dame i denne rollen. Hva med verneplikt, bør ikke det også være obligatorisk for kvinner? Bør det være forskjell i opptakskravene for yrker som brannmann, politi, militærtjeneste, og lignende? Hvor er feministene i disse sakene? Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Er feminisme i Norge selektive i deres kamp om likestilling der slagordet er at det ikke er noe forskjell hos menn og kvinner i deres evner? Vi har sett kvotering i selskapsstyrer med kravet for at minst 40% av styremedlemmene må være kvinner, kvitering i politikk, noen utvalgte universitets studiene. Men jeg kan ikke se at feministene kjemper for å få kvinner i mer fysisk krevende yrker som søppel"menn", murer, snekkere, veilegger osv. Det er mye bygging som foregår her i Trondheim for tiden, og med unntak av å se ei dame ikledd vernedrakt tok noen notater før jeg aldri så henne igjen (det bygges rett ovenfor der jeg bor) kan jeg ikke huske å ha sett ei dame i denne rollen. Hva med verneplikt, bør ikke det også være obligatorisk for kvinner? Bør det være forskjell i opptakskravene for yrker som brannmann, politi, militærtjeneste, og lignende? Hvor er feministene i disse sakene? Nå har det vel blitt full verneplikt på tvers av kjønn så vidt jeg vet. Hvorfor skal opptakskravene være forskjellig? I yrke X kreves kompetanse Y. Dersom man ikke har kompetanse Y, bør man ikke ha yrke X. Det er likegyldig om man er kvinne eller mann da. Nå er vel kanskje generelt menn mer fysisk sterke enn kvinner, og kvinner er generelt mer skoleflinke og bedre til multitasking. Men jeg kan tenke meg en hel drøss med kvinnfolk som er både sterkere og mer intelligente enn meg. Vi er alle forskjellige, ikke bare av kjønn. Så det å regulere forskjellige opptakskrav for samme jobben mener jeg blir feil. Man skal ikke diskrimineres og få avslag på en jobb på grunn av kjønn. Men man skal heller ikke få tildelt en jobb på grunn av kjønn bare for at en kvote skal oppfylles. Er dog selvfølgelig klar over at prosessen er mer kompleks enn som så, og at det sikkert ligger igjen litt gamle kulturer i enkelte fag/yrker. Men jeg vil ikke påstå at dersom man har 50/50 kjønnsfordeling i et bestemt yrke så er kompetansen optimal av den grunn alene. 1 Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Feministene er da ikke for likestilling. Feministene er populister som venstresiden i Norsk politikk. De fokuserer kun på fordeler for kvinner. De negative sidene vil de selvsagt ikke høre om. Det merkelige med feminister og sosialister. Er at de aksepterer at kvinner skal behandles som annenrangs borger her i samfunnet. Som funksjonshemmede og utviklingshemmede. Mulig de ikke forstår bedre. 3 Lenke til kommentar
Jauboi Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Jeg sverger, jeg kopierte ikke navnet på den tråden. Jeg skrev den nylig uten å vite om denne. Men ja jeg tror det. De virker mindre kritiske iforhold til plasser der det trengs mest. Lenke til kommentar
aras2 Skrevet 23. november 2014 Forfatter Del Skrevet 23. november 2014 Er feminisme i Norge selektive i deres kamp om likestilling der slagordet er at det ikke er noe forskjell hos menn og kvinner i deres evner? Vi har sett kvotering i selskapsstyrer med kravet for at minst 40% av styremedlemmene må være kvinner, kvitering i politikk, noen utvalgte universitets studiene. Men jeg kan ikke se at feministene kjemper for å få kvinner i mer fysisk krevende yrker som søppel"menn", murer, snekkere, veilegger osv. Det er mye bygging som foregår her i Trondheim for tiden, og med unntak av å se ei dame ikledd vernedrakt tok noen notater før jeg aldri så henne igjen (det bygges rett ovenfor der jeg bor) kan jeg ikke huske å ha sett ei dame i denne rollen. Hva med verneplikt, bør ikke det også være obligatorisk for kvinner? Bør det være forskjell i opptakskravene for yrker som brannmann, politi, militærtjeneste, og lignende? Hvor er feministene i disse sakene? Nå har det vel blitt full verneplikt på tvers av kjønn så vidt jeg vet. Hvorfor skal opptakskravene være forskjellig? I yrke X kreves kompetanse Y. Dersom man ikke har kompetanse Y, bør man ikke ha yrke X. Det er likegyldig om man er kvinne eller mann da. Nå er vel kanskje generelt menn mer fysisk sterke enn kvinner, og kvinner er generelt mer skoleflinke og bedre til multitasking. Men jeg kan tenke meg en hel drøss med kvinnfolk som er både sterkere og mer intelligente enn meg. Vi er alle forskjellige, ikke bare av kjønn. Så det å regulere forskjellige opptakskrav for samme jobben mener jeg blir feil. Man skal ikke diskrimineres og få avslag på en jobb på grunn av kjønn. Men man skal heller ikke få tildelt en jobb på grunn av kjønn bare for at en kvote skal oppfylles. Er dog selvfølgelig klar over at prosessen er mer kompleks enn som så, og at det sikkert ligger igjen litt gamle kulturer i enkelte fag/yrker. Men jeg vil ikke påstå at dersom man har 50/50 kjønnsfordeling i et bestemt yrke så er kompetansen optimal av den grunn alene. Takk for god svar! Du har rett, det er blitt satt tjenestekrav for både kvinner og menn (som hadde gått meg hus forbi), men likevel er det forskjellige krav som stilles kvinner og menn for samme opptaket, noe som er relevant tema i dette innlegget: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/forsvaret/vi-skaper-et-b-lag-med-kvinner-i-forsvaret/a/10124414/ mulig jeg ikke skrev klart nok, men jeg deler samme syn som deg i diskusjon om kvotering og særbehandling ved opptak til en viss stilling, nemlig at det ikke burde eksistere noe slik særbehandling. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Er feminisme i Norge selektive i deres kamp om likestilling der slagordet er at det ikke er noe forskjell hos menn og kvinner i deres evner? Vi har sett kvotering i selskapsstyrer med kravet for at minst 40% av styremedlemmene må være kvinner, kvitering i politikk, noen utvalgte universitets studiene. Men jeg kan ikke se at feministene kjemper for å få kvinner i mer fysisk krevende yrker som søppel"menn", murer, snekkere, veilegger osv. Det er mye bygging som foregår her i Trondheim for tiden, og med unntak av å se ei dame ikledd vernedrakt tok noen notater før jeg aldri så henne igjen (det bygges rett ovenfor der jeg bor) kan jeg ikke huske å ha sett ei dame i denne rollen. Hva med verneplikt, bør ikke det også være obligatorisk for kvinner? Bør det være forskjell i opptakskravene for yrker som brannmann, politi, militærtjeneste, og lignende? Hvor er feministene i disse sakene? Nå har det vel blitt full verneplikt på tvers av kjønn så vidt jeg vet. Hvorfor skal opptakskravene være forskjellig? I yrke X kreves kompetanse Y. Dersom man ikke har kompetanse Y, bør man ikke ha yrke X. Det er likegyldig om man er kvinne eller mann da. Nå er vel kanskje generelt menn mer fysisk sterke enn kvinner, og kvinner er generelt mer skoleflinke og bedre til multitasking. Men jeg kan tenke meg en hel drøss med kvinnfolk som er både sterkere og mer intelligente enn meg. Vi er alle forskjellige, ikke bare av kjønn. Så det å regulere forskjellige opptakskrav for samme jobben mener jeg blir feil. Man skal ikke diskrimineres og få avslag på en jobb på grunn av kjønn. Men man skal heller ikke få tildelt en jobb på grunn av kjønn bare for at en kvote skal oppfylles. Er dog selvfølgelig klar over at prosessen er mer kompleks enn som så, og at det sikkert ligger igjen litt gamle kulturer i enkelte fag/yrker. Men jeg vil ikke påstå at dersom man har 50/50 kjønnsfordeling i et bestemt yrke så er kompetansen optimal av den grunn alene. Takk for god svar! Du har rett, det er blitt satt tjenestekrav for både kvinner og menn (som hadde gått meg hus forbi), men likevel er det forskjellige krav som stilles kvinner og menn for samme opptaket, noe som er relevant tema i dette innlegget: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/forsvaret/vi-skaper-et-b-lag-med-kvinner-i-forsvaret/a/10124414/ mulig jeg ikke skrev klart nok, men jeg deler samme syn som deg i diskusjon om kvotering og særbehandling ved opptak til en viss stilling, nemlig at det ikke burde eksistere noe slik særbehandling. Da hadde jeg i hvert fall fått med meg såpass hehe.. Ja, jeg vet ikke hvordan opptaket er for menn kontra kvinner, men hvis det er slik så vil jeg si meg enig i det løytnanten i artikkelen sier. Skal man være soldat, så må man oppfylle visse soldat-kriterier. Det er likegyldig om man er mann eller kvinne i den sammenheng. Hele verneplikten er, slik jeg ser det, egentlig bare tull, og det å tvinge alle gjennom samme greia er for meg ikke logisk. Tror forsvaret ville vært bedre tjent med større satsing på de som faktisk har lyst til å være soldat enn å bruke opp masse ressurser på en hel haug som ikke har lyst. Men, det blir en avsporing og en helt annen diskusjon igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå