Gå til innhold

Den gmle IP telfon adaptret virket ok , men vi fik tilsend en som ikke vil virker

sinnaelgen

Anbefalte innlegg

jeg lete etter en pasene kategori å plassere innlegget under og endt til slut her.

det hel begynte for ca 10 år siden da vi hjemme gikk over til IP telefon.

( hjemmetelefonen er altså en IP telefon).

vi brukte de samme telefonene som før , men denne gangen gjennom et adapter som var tilkoblet datalinjen.

Adapteret var av merket Tilgin.

Det har fungert hele tiden

Bare noen få år etter sluttet tele2 med hjemmetelefoner og nextgentel overtok

For noen år siden koplet jeg på en trådløs ruter mellom pc og telefonadapter uten at det skapte noen problemer og senere brukte jeg ruteren til får trådløs tilgang til skriveren

I fjor overtok selskapet Telio nextgentel og i år for noen måneder siden fikk vi en telefon om at de hadde overtatt fasttelefonabonnementet.

Det endte med at vi fik en annen adapter av merket Obihai

Da begynte trøblet

Først bytte jeg ut Tilgin adapteret med Obihai adapteret

Det førte til Internett gikk trengt og at den trådløse telefonen pep i tide og utide

Det naturlige var da å anta at den pep fordi batteriene var utslitte og den ble derfor byttet ut med en annen trådløs telefon , uten at det hjalp.

i tillegg sliter vi med at telefonsamtaler blir avbrutt etter en stund

Koblingsvein var slik den hadde vær hele tiden :

altibox sentral ► Telefon adapter ► ruter ► Pc

adapter og sentral er plassert i kjelleren mens ruter og pc er i 2 etasje på soverommet mit

kundeservise forslå at man skulle sette adapteret i brigde-modus , og så kutte strømmen i 10 minutter uten at det gjorde noen forskjell

siden jeg har en ruter med 2 utganger ( den ene er ledig ) forslå jeg at man heller skulle bruke den til å dele datalinjen slik at adapteret ikke forstyrret Internett tilgangen til pcen

(kundeservise forslo bare å bytte om plassering av adapter og ruter )

Dette med føret da at man måtte bruke en nettverskabel fra ruteren i 2 etasje til 1 etasje ( eventuelt til kjelleren )

kabelen som er merket cat 5e er nok ca 20 meter .

lysen på adateret virker å være i orden men man får ikke normal summetone i telfonen

forsøker jeg med med en kortere kabel merket cat 5 ) , av den blå type som følger med nettverks-utstyr så får jeg frem normal summetone.

koblingen er da slik :

altibox sentral ► ruter ► adapter

pc

Dette fungerer altså bare med en kort kabel

så nå er jeg lit i viltrede om jeg

1- skal forsøke med en annen nettverks kabel ( må kjøpe en )

2- flytte telefon adaptret på soverommet og så kjøpe en ekstra lang telefonkabel

3 - flytte ruteren til kjelleren , med den risikoen at den får dårlig dekning

4- anskaffe meg en svitch til ( jeg har en fra før bruk for dele forbindelsen til 2 tv dekodere ) for dele datalinjen mellom ruter og telefon adapter

hva er forskjellen på cat 5 og cat 5e ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...