Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Elektro fagprøve 2014

Anbefalte innlegg

Hello :). skal opp til fagprøve denna uken. Så har jeg ikke så veldig mye praktisk erfaring med 400 volt, 3 fase og generelt oppkobling av tavler. Fikk lite mulighet til det igjennom firma fordi de ville ha meg på anlegg eller andre service oppdrag.

Har ikke vært igjennom alt i praksis med bedrift som sagt, så sliter litt med noen deler av oppgaven. Har lagt med 2 bilder av oppgaven så hadde satt stor pris på vist noen kunne hjelpe meg litt :)

-dimmensjoneringen av en 3 fase 10kw varmevifte?

-Noen spesielt jeg burde være obs på når det kommer til utjevningsforbindelser? Jording av bru? tak armaturer? dreieretningsmotor?

-hvordan dimmensjonerer jeg inntakskabel fra skapet utenfor bygget til strømtavlen? har sett i montørhåndboken men blir veldig fort usikker siden jeg har lite erfaring med 400volt.

-Hvordan velger man kvadrat på ringjord i forhold til at det skal være 40A inntak?

-Svar gjerne på de andre oppgavene vist du har mulighet, hjelper meg enda mer i å være sikker =)

post-367522-0-13263800-1416748005_thumb.jpg

post-367522-0-75888200-1416748104_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du er bedre tjent med å opparbeide forståelse om faget du skal ha kompetanse i, i motsetning til å be om svar.

Det er mye likheter mellom IT og TN nett, men for eksempel ved dimensjonering så er det forskjeller. Anbefaler deg å ta en ekstra titt på Ohms lov, eller snarere formelen for effekt. Hvis du ser for deg en 3-fas kurs på 10 kW på 230 V, og deretter ser for deg samme effekt på et 400 V nett. Hva skjer da med strømmen?

Og i forbindelse med den praktiske utførelsen av spesielt inntak og sikringsskap generelt, så ville jeg stille spørsmålstegn ved opplæringen din bedrift og opplæringskontor har gitt deg. Dersom du føler deg helt grønn på emnet så er noe galt, da dette er en garantert oppgave på fagprøven. Det er både bedriften, opplæringskontoret, og ditt eget ansvar å passe på utdanningen din.

Lenke til kommentar

Tror du er bedre tjent med å opparbeide forståelse om faget du skal ha kompetanse i, i motsetning til å be om svar.

Det er mye likheter mellom IT og TN nett, men for eksempel ved dimensjonering så er det forskjeller. Anbefaler deg å ta en ekstra titt på Ohms lov, eller snarere formelen for effekt. Hvis du ser for deg en 3-fas kurs på 10 kW på 230 V, og deretter ser for deg samme effekt på et 400 V nett. Hva skjer da med strømmen?

Og i forbindelse med den praktiske utførelsen av spesielt inntak og sikringsskap generelt, så ville jeg stille spørsmålstegn ved opplæringen din bedrift og opplæringskontor har gitt deg. Dersom du føler deg helt grønn på emnet så er noe galt, da dette er en garantert oppgave på fagprøven. Det er både bedriften, opplæringskontoret, og ditt eget ansvar å passe på utdanningen din.

Takk for svar. har jo en viss form for forståelse, men er bare det jeg husker fra skolen om akkurat dette emne. Jeg har på hvert lærlingsmøte tatt opp i bedriften ting jeg ikke har vært igjennom. som for eksempel kobling av et helt sikringsskap, noe jeg ikke fikk gjøre på grunn av at de ville ha meg andre plasser. Når det kommer til opplærlingskontoret har de aldri tatt noe kontakt med meg i løpet av opplæringstiden. har sendt dem mail om ting jeg ikke har fått gådt igjennom i praksis/firma. Har koblet enkelt sikringer i 230 volt skap, men ikke i 400 volt. Er dessverre slik at bedriften prioriterer produksjon og tid og ikke min lærlingutdannelsen først. Men du har rett i at jeg har ansvar selv for utdannelsen. Spør på nett for å få litt hjelp, noe som ikke er et problem i forhold til det jeg har skjønt hvordan denne oppgaven kan utføres. Jeg skal jo lese meg opp til slutten av uken, så vil jo vise seg når sensor stiller meg spørsmål om jeg faktisk forstår det jeg har gjort :)

Lenke til kommentar

Jada, var heller ikke ment som et angrep på deg da jeg nevnte at du også har ansvar. Dersom du har tatt opp dette jevnlig og bedriften ikke har hørt så ville jeg kanskje vurdert å klage dersom du ikke føler deg trygg på ting. De har plikt i forhold til at din utdannelse skal være god nok.

Vet ikke hvilket fylke du holder til i, men jeg hadde med Elfob å gjøre (Buskerud). De var i hvert fall veldig påpasselig, og er fortsatt, med tanke på oppfølging av utdannelsen til lærlingene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er vel litt enig i at det er forholdsvis seint å lære seg den grunnleggende teorien mens man er oppe til fagprøve. På den annen side så bør man vel heller ikke gi opp før man har prøvd.

Synes fagprøven ser veldig fin ut, selv om den kanskje inneholder en liten formell feil (?) Dreieretningvenderen sorterer vel kanskje under NEK EN 60204-1:2006 og ikke under NEK 400:2010 (??!!)

Ellers så mener jeg vel at det blit "feil" om andre går i gang med å løse oppgavene til fagprøven, men at det kanskje går ann å hinte litt når den som har oppgaven først legger ut sine egne forslag. (???!)

Oppgaveteksten mangler jo ellers en del "nøkkelopplysninger" for gjennomføring av en "full dimensjonering". Det behøves mer en bare opplysningen om at det dreier seg om et TN fordelingssystem.

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...