Gå til innhold

Den nye plastpose-avgiften i praksis, og hva mener du om den?


*F*

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"poser er ikke miljøfarlige i det hele tatt"? Er du klar over hvor mange tonn plast som ligger å flyter som en stor øy i stillehavet? Nok til å dekke norges areal flere ganger. Og det dreper hundretusenvis av dyr....

Men kommer dette tiltaket til å hjelpe miljøet? Kommer folk til å ta med poser de allerede har kjøpt ned til butikkene hver gang de skal ha noe? Jeg tror at det blir som før. Jeg har prøvd hardt å faktisk ta med plastposene ned på butikken jeg hadde fra før av. Men jeg glemmer det absolutt hele tiden. Dette kommer nok ikke til å forandre seg. Kan man ikke resirkulere plast da? Hva med å gjøre det samme med poser som med flasker? Altså at man får en krone per plastpose man kaster inn i en automat. Dette ville jo oppmuntret svært mange til å kaste alle plastposene de har til overs, i disse. De ville da tjent penger på det, i det minste fått tilbake det regjeringen nå tar i avgift på posene.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

"poser er ikke miljøfarlige i det hele tatt"? Er du klar over hvor mange tonn plast som ligger å flyter som en stor øy i stillehavet? Nok til å dekke norges areal flere ganger. Og det dreper hundretusenvis av dyr....

Men kommer dette tiltaket til å hjelpe miljøet? Kommer folk til å ta med poser de allerede har kjøpt ned til butikkene hver gang de skal ha noe? Jeg tror at det blir som før. Jeg har prøvd hardt å faktisk ta med plastposene ned på butikken jeg hadde fra før av. Men jeg glemmer det absolutt hele tiden. Dette kommer nok ikke til å forandre seg. Kan man ikke resirkulere plast da? Hva med å gjøre det samme med poser som med flasker? Altså at man får en krone per plastpose man kaster inn i en automat. Dette ville jo oppmuntret svært mange til å kaste alle plastposene de har til overs, i disse. De ville da tjent penger på det, i det minste fått tilbake det regjeringen nå tar i avgift på posene.

 

Det hørtes ut som en god ide. Akkurat som man gjør med panteflasker. Det som heller blir vanskelig er å kunne få lagt opp til noe lignende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Får vi et fullgodt alternativ til butikkposer i søppelbøtta er jeg helt for. Avgiften burde kanskje vært langt høyere, jeg tenker fem kroner for en plastpose ikke ville vært urimelig. Det viktigste burde være å få folk til å slutte å kjøpe pose hver gang de handler, men slik det er nå får jeg inntrykk av at dette er ment å være innbringende for staten.

Det finnes også mennesker som sliter med økonomien og må prøve å spare på alle ulike plan, da er 5kr for en plastpose litt mye, hvis de allikevel trenger den til å kaste i restavfall. Derimot kan de jo ta i bruk poser som man kan kjøpe på biltema eller lignende. Med mindre det kommer avgifter på disse også, men slik jeg har forstått det er det bare avgifter på plastposer fra handel av andre ting og ikke som egen vare.

Lenke til kommentar

Får vi et fullgodt alternativ til butikkposer i søppelbøtta er jeg helt for. Avgiften burde kanskje vært langt høyere, jeg tenker fem kroner for en plastpose ikke ville vært urimelig. Det viktigste burde være å få folk til å slutte å kjøpe pose hver gang de handler, men slik det er nå får jeg inntrykk av at dette er ment å være innbringende for staten.

 

Fullgode alternativer er det idag alle rede. Man får egne ruller med avfallsposer. Ikke veldig dyre heller.

Lenke til kommentar

En rull med 20 poser i samme størrelse koster vel typisk rundt 10 kroner, altså det same som 4 enkeltposer med den nye avgiften. Jeg kan se for meg at folk vil kjøpe ruller av 20 i stedet for 4 enkeltposer med reklame når de skal handle 3-4 poser med varer eller mer. Sånn at noen av de etter hvert får et overskudd av halvbrukte ruller hjemme.

Lenke til kommentar

 

 

Er det virkelig noen som kommer til å slutte med handleposer om den koster ett par kroner?

 

kr. 2,50 x 2 kanskje opptil flere ganger i uka, nei det er ikke allverden. Men hvorfor ikke børste støvet av det gode gamle handlenettet i sakens anledning? Man brukte jo ikke annet før i tiden, og det gikk det og? Jeg er gammel nok" til å huske "kolonialen på hjørnet epoken" og da kom folk ofte med egne handlenett/vesker.

 

Det blir selvsagt å kjøpe en pose i ny & ne sånn i all hast, men kanskje det blir en ny trend nå, så ta en tur i kjelleren eller på loftet å se om man finner den gamle brune bagen til onkel Hjalmar :)

 

Nå vet jeg ikke hvordan det er nede i sør men her langt oppe i nord så brukes butikkposene som søppelposer så det blir dyrt i lengden uansett på hvordan du ser på det, var bedre med oransje poser som man i det minste fikk fra søppelbilene.

 

Jeg kan ikke begripe hvorfor den gjennomsnittlige karen skal få økt skatt mens de som sitter på mer enn nok til å leve komfortabelt uten bekymringer skal få skattelette, det henger ikke i hopen.

 

Du kan godt si at 2,50 per pose ikke er allverden men det er mange små avgifter rundt oss som ikke er allverden men som til sammen utgjør massive summer i løpet av vår levetid.

 

 

De rike kan bare flytte hvis de må betale skatt, derfor kan de ikke skattlegges like mye som resten av befolkningen som ikke kan flytte like enkelt og derfor "tåler" mer skattelegging.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Handelsnæringen hamstrer titalls millioner bæreposer før plastposeavgiften innføres 15. mars. Titalls er kanskje en underdrivelse ettersom det bare gjelder én leverandør på vestlandet.

 

Er det ikke skattefritt og tollfritt å innføre varer for inntil 3000/6000 kr i Norge? Det burde være ganske mange kroner å spare på å kjøpe en 500-pakk med poser på Svinesund/Nordby/etc. Søppelposer må man uansett ha og da kan man like gjerne reklamere for Nordby når man gjør de daglige innkjøpene på Coop/Rema/Kiwi etc.

Lenke til kommentar

 

Er det ikke skattefritt og tollfritt å innføre varer for inntil 3000/6000 kr i Norge? Det burde være ganske mange kroner å spare på å kjøpe en 500-pakk med poser på Svinesund/Nordby/etc.

 

Hvis harry-handlerne plutselig begynner å raske med seg 500-pack bæreposer fra ICA og MaxiMat etc. innfører disse butikkene restriksjoner vil jeg tippe. De fleste næringsdrivende har vel "nok med seg sjøl" dvs. kun sørge for det nødvendige antall poser som brukes til å fylle opp med matvarer folk kjøper.

 

Det kunne evt. selges i Stor-pack i noen andre typer butikker der borte, men er det noe å tjene på det? :hmm: (innpris vs utpris)

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

 

 

Er det ikke skattefritt og tollfritt å innføre varer for inntil 3000/6000 kr i Norge? Det burde være ganske mange kroner å spare på å kjøpe en 500-pakk med poser på Svinesund/Nordby/etc.

 

Hvis harry-handlerne plutselig begynner å raske med seg 500-pack bæreposer fra ICA og MaxiMat etc. innfører disse butikkene restriksjoner vil jeg tippe. De fleste næringsdrivende har vel "nok med seg sjøl" dvs. kun sørge for det nødvendige antall poser som brukes til å fylle opp med matvarer folk kjøper.

 

Det kunne evt. selges i Stor-pack i noen andre typer butikker der borte, men er det noe å tjene på det? :hmm: (innpris vs utpris)

 

 

Blir vel som alle andre varer, kan fint tjene på å selge bæreposer også, om man vil det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Men hvis man da skal ha meg seg plastposer, hvorfor ikke bare bruke nett da ? Mye sterkere og bedre å bære. På Kiwi får man ny så mange ganger man vil

På Kiwi får du kjøpt grønne tøyposer med Kiwi-logo til 16 kr om jeg husker rett. Disse grønne med Kiwi-logo på kan du bytte til et nytt grønt med Kiwi-logo på dersom det er slitt. Du får ikke fylt opp beholdningen av ekstra miljøfiendtlige søppelposer gratis.

Lenke til kommentar

Vel.

Da har saken gått i media i noen dager så jeg regner med de fleste kjenner til den.

 

Planen er slik jeg ser den å ta 1,50kr i avgift per pose laget av materialer som plast eller papir i de sammenhenger hvor kjøpet av posen er en del av en større handles hvor flere varer medfølger, og posens primærhensikt er å frakte resterende varer fra utsalgs-stedet.

 

 

 

Er det rette riktig?

 

Vil man kunne kjøpe f.eks en slik rull uten å blakke seg helt?

2410.jpg

Og hva vil butikkene gjøre? Vil den fortsette med plastposer, eller vil dem finne et nytt materiale å lage posene av?

 

 

 

 

Selv har jeg ikke egentlig noen sterke meninger om saken enda, selv om jeg kanskje er mer i mot den enn for den.

 

Sannsyneligvis vil de forsette å selge poser. De tjener jo litt på dem..

 

Kiwi, som er nevnt flere ganger her.. Selger jo også ruller med søppelposer.. (Ja og sekker, se forskjellen..)

 

Forbruket av plast må ned. Evt må vi finne et alternativt materiale å lage plast av, som er biologisk nedbrytbart... Hamp plast er et godt alternativ. Desverre vil ikke oljebransen gi slipp på inntektene sine så lett....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...