*F* Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Vel.Da har saken gått i media i noen dager så jeg regner med de fleste kjenner til den.Planen er slik jeg ser den å ta 1,50kr i avgift per pose laget av materialer som plast eller papir i de sammenhenger hvor kjøpet av posen er en del av en større handles hvor flere varer medfølger, og posens primærhensikt er å frakte resterende varer fra utsalgs-stedet. Er det rette riktig? Vil man kunne kjøpe f.eks en slik rull uten å blakke seg helt? Og hva vil butikkene gjøre? Vil den fortsette med plastposer, eller vil dem finne et nytt materiale å lage posene av? Selv har jeg ikke egentlig noen sterke meninger om saken enda, selv om jeg kanskje er mer i mot den enn for den. 1 Lenke til kommentar
Papegøye Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 For å vurdere plastposeskatten hjelper det å se på den som to deler: 1. Den delen av plastposer som brukes som søppelposer. Disse plastposene har ikke noen miljømessig kostnad, all den tid vi ikke har noe bedre alternativ for å kvitte oss med avfallet i. Dette er plastposer alle må bruke, og skatten som rammer disse plastposene kan dermed betraktes som en lump sum skatt. Lump sum skatter har den attraktive fordelen med at de ikke er vridende, siden de rammer alle likt. Til gjengjeld er det en regressiv skatt, som rammer de med lave inntekter prosentvis mer enn de med høye inntekter. Som inntektskilde for staten er skatten god, men av likhetshensyn er den dårlig. 2. Den delen av plastposer som brukes til andre ting enn avfall. Gitt at ikke alle disse plastposene resirkuleres, eller at resirkuleringen ikke er perfekt, så har de en miljømessig kostnad. For denne andelen av plastposer er skatten en bra ting, siden den gir insentiver til å i stedet bruke gjenbrukbare og miljøbesparende plastposer. Skatten har dermed potensiale for å føre oss nærmere et samfunnsøkonomisk optimalt forbruk av plastposer. Alt i alt er jeg noe ambivalent til skatten, men det er langt i fra den dummeste skatten som noen sinne har blitt innført. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Jeg kan se for meg et par bieffekter av avgiften: - Flere vil bruke tøyposer, men flere vil nok også droppe pose eller benytte brødposene ved brødskjæremaskina eller fruktposene når de handler mindre mengder. - Søppelsorteringa vil bli dårligere. Folk som bruker avgiftsfrie poser vil få underskudd av poser og kaste mer søppel i brødposer, fruktposer, i feil fargekodet pose (rullene man får utlevert i deler av landet) og uten pose. 4 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 (endret) Får vi et fullgodt alternativ til butikkposer i søppelbøtta er jeg helt for. Avgiften burde kanskje vært langt høyere, jeg tenker fem kroner for en plastpose ikke ville vært urimelig. Det viktigste burde være å få folk til å slutte å kjøpe pose hver gang de handler, men slik det er nå får jeg inntrykk av at dette er ment å være innbringende for staten. Endret 23. november 2014 av Isbilen Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Hvis det virkelig var en "miljøavgift" burde alle pengen som kommer fra til øremerkes til å komme opp med et bedre alternativ. 3 Lenke til kommentar
Woods Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Er jeg en av de få som ikke helt ser problemet her? Altså, det er vel viktigere saker i poltikken å diskutere enn noen kroner for en plastpose. Media er fantastisk flinke til å skyte fillesaker til enorme dimensjoner. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Får vi et fullgodt alternativ til butikkposer i søppelbøtta er jeg helt for. Avgiften burde kanskje vært langt høyere, jeg tenker fem kroner for en plastpose ikke ville vært urimelig. Det viktigste burde være å få folk til å slutte å kjøpe pose hver gang de handler, men slik det er nå får jeg inntrykk av at dette er ment å være innbringende for staten. Tja, søppelposer bør være engangs. Hvor skal vi få tak i posene til søppel om vi ikke kjøper de i butikken? Er det mer miljøvennlig å få posene fra et annet sted? Lenke til kommentar
Papegøye Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Hvis det virkelig var en "miljøavgift" burde alle pengen som kommer fra til øremerkes til å komme opp med et bedre alternativ. Poenget med miljøskatter er ikke at pengene skal gå til miljøformål, men at forbruket skal reduseres til et mer optimalt nivå ved at forbrukerne må internalisere miljøkostnadene. 3 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Gevinsten kommer nok først og fremst i form av at man ikke har flere poser enn man trenger, men la oss være realistiske. Noen eliminering av plastposer er det jo ikke snakk om. Lenke til kommentar
EternalSunshine Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Er jeg en av de få som ikke helt ser problemet her? Altså, det er vel viktigere saker i poltikken å diskutere enn noen kroner for en plastpose. Media er fantastisk flinke til å skyte fillesaker til enorme dimensjoner. Når partiet som er grunnlagt på "til sterk nedsettelse av skatter og avgifter" og partiet "for folk flest" klasker til med en regressiv skatt som soper inn over 1 milliard så er det selvsagt en sak. Miljøgevinsten er som kjent tvilsom. Når budsjettkameratene i tillegg krangler åpent om hvem som egentlig har ansvaret for denne avgiften så er det mange vinkler for pressen her. 3 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Noe må de jo finansiere skattelettet med. 1 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 23. november 2014 Forfatter Del Skrevet 23. november 2014 Det sier seg vel selv at FRP ikke har presset på for å få denne saken igjennom. Jeg skjønner ikke denne forvirringen rundt hvem som har "ansvaret". Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Hvis det virkelig var en "miljøavgift" burde alle pengen som kommer fra til øremerkes til å komme opp med et bedre alternativ. Poenget med miljøskatter er ikke at pengene skal gå til miljøformål, men at forbruket skal reduseres til et mer optimalt nivå ved at forbrukerne må internalisere miljøkostnadene. No shit? Hva har det med utsagnet mitt å gjøre? 1 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 23. november 2014 Forfatter Del Skrevet 23. november 2014 eBay blir kanskje løsningen for søppel osv, greie priser der ser det ut som http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=plastic+bags&_sop=15&LH_BIN=1&_from=R40&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xplastic+shopping+bags&_nkw=plastic+shopping+bags&_sacat=0 Lenke til kommentar
Papegøye Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Hvis det virkelig var en "miljøavgift" burde alle pengen som kommer fra til øremerkes til å komme opp med et bedre alternativ.Poenget med miljøskatter er ikke at pengene skal gå til miljøformål, men at forbruket skal reduseres til et mer optimalt nivå ved at forbrukerne må internalisere miljøkostnadene.No shit? Hva har det med utsagnet mitt å gjøre? Ut fra utsagnet ditt virker det som at du ikke har forstått hva miljøavgifter egentlig er? Hva inntektene fra en slik skatt går til er fullstendig irrelevant 2 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 23. november 2014 Forfatter Del Skrevet 23. november 2014 Rudde påpeker hva en miljøskatt burde være, ikke hva den er 2 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 eBay blir kanskje løsningen for søppel osv, greie priser der ser det ut som http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=plastic+bags&_sop=15&LH_BIN=1&_from=R40&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xplastic+shopping+bags&_nkw=plastic+shopping+bags&_sacat=0 Eller du kan kjøpe vanlige plastposer, fra forskjellige norske butikker, som f.eks Biltema. Hva er litersinnholdet på norske butikk poser BTW? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Gevinsten kommer nok først og fremst i form av at man ikke har flere poser enn man trenger, men la oss være realistiske. Noen eliminering av plastposer er det jo ikke snakk om. Jeg har alltid for få poser og må aktivt droppe tøyposene minst annenhver gang jeg handler for å få nok plastposer til å kaste søppel i. Mange jeg kjenner har samme problem. Få av de jeg kjenner har flere poser enn de har behov for til søppel. Skatten vil for mange av oss bare bli en ekstra utgift uten at vi har reell mulighet til å redusere poseforbruket. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Gevinsten kommer nok først og fremst i form av at man ikke har flere poser enn man trenger, men la oss være realistiske. Noen eliminering av plastposer er det jo ikke snakk om. Jeg har alltid for få poser og må aktivt droppe tøyposene minst annenhver gang jeg handler for å få nok plastposer til å kaste søppel i. Mange jeg kjenner har samme problem. Få av de jeg kjenner har flere poser enn de har behov for til søppel. Skatten vil for mange av oss bare bli en ekstra utgift uten at vi har reell mulighet til å redusere poseforbruket. Jeg kjenner meg igjen i dette, plastposebeholdningen min synker veldig sakte, ca 2-3 ganger i året blir det tomt. AtW Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 (endret) Men jeg er en av disse idiotene som aldri husker å ta med verken tøy -eller plastpose når jeg går og handler, og det er på grunn av oss vi trenger en slik avgift. Hvis ikke dere vil ha litt poser av meg, da. Gis bort ved henting. Endret 23. november 2014 av Isbilen 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå