Gå til innhold

Begynner å bli mektig lei av MSI K7N2GM-IL

gixer

Anbefalte innlegg

Som mange har sikkert lest tidligere har jeg hatt en del problemer med min søsters datamaskin.

Det hele startet med at jeg kjøpte et MSI K7N2GM-IL hovedkort sammen med 512mb PC3200 Twinmos ram. Denne kombinasjonen funker dårlig sammen fant jeg ut og byttet rammen med 512mb PC3200 Corsair Value S ram. Dette funket bedre og jeg fikk legge inn winXP. Men da jeg skulle spille av filmer så restartet maskinen seg helt uten varsel. Det kom også opp små artifacts på skjermen.

"Jaha, da sender jeg kortet i retur og venter på en ny en" tenkte jeg.

Etter en drøy uke (er imponert over hvor fort det gikk) fikk jeg tilbake et nytt hovedkort. Jeg satte den inn, men de samme problemene oppstod.

Oppgitt dro jeg til Komplett butikken i Trondheim og spurte om råd. Der sa de at jeg måtte oppdatere BIOS'en. De sa at det helt sikkert ville gjøre susen. Men det jeg ikke skjønner er hvorfor man må oppdatere BIOS for at man skal kunne se film? V 1.0 av BIOS'en må jo klare det!

Ettersom jeg aldri har oppdatert BIOS før valgte jeg å ringe supporttelefonen til komplett. Utrolig nok fikk jeg samme råd der.

Tilslutt valgte jeg å høre på det de sa og oppdaterte til V 1.4 som er den nyeste BIOS versjonen. Tror dere det funka?

Nope! Selv med nyeste BIOS så funker det ikke å se på film og artifacts'ene er der fremdeles.

Hva skal jeg gjøre nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker du det innebygde skjermkortet? isåfall kan det hende at litt aggresive minnetiminger eller øking av FSB kan ha noe å gjøre med artifacts. jeg hadde nemlig samme problemet med et A7V266-VM kort fra Asus, jeg prøvde å endre på timings og FSB og da fikk jeg artifacts allerede i POST..

Lenke til kommentar

Det er ikke timing på ram eller FSB. Har justert alt i alle hastigheter, loada "failsafe settings" osv. Alt uten hell.

Tror heller ikke at det er feil i codec'ene siden det kommer artifacts selv på skrivebordet uten at jeg kjører noe som helst.

Skjermkortet? Ja, det er der jeg tror problemet ligger, men skjermkortet jeg bruker er den som er innebygget på hovedkortet. Altså da må jeg nok bytte hele kortet én gang til... :\

Lenke til kommentar

Jo, jeg kan sikkert det, men problemet er at jeg bor i Moss mens søstra mi (med datan) bor i Trondheim.

Men er det ikke rart at jeg har fått to hovedkort med de samme feilene?

Jeg har ingen ekstrakort i maskinen så det må enten være CPU (XP1900+) som jeg tviler på, RAM (Corsair Value s pc3200) eller hovedkortet.

Lenke til kommentar
Njeeaaa..... Har ikke tro på at to like HK har samme feil.

Hvis ikke du fikk det samme kortet tilbake da ?

Var litt redd for det. Jeg valgte å ikke sende med driver-CD'en da jeg sendte kortet i retur. Da jeg fikk tilbake kortet så fulgte det med en driver-CD. Så jeg tror det er et nytt kort.

MEN, da jeg ringte inn til komplett så spurte jeg hva som var feil med det gamle kortet og de svarte at de ikke hadde hatt tid til å teste det. Jeg spurte også om det da var mulig at jeg hadde fått det samme kortet i retur og han sa at det var lite sannsynlig.

Jeg har en siste teori. Kabinettet maskinen står i er et billig Q-tec kabinett. Jeg vet at PSU'en ikke er av det beste slaget, men jeg kjenner 3 folk som har dette kabinettet uten problemer (de har hk fra ABIT og ASUS). Men siden jeg har fått inntrykk av at MSI rett og slett er møkkakort så kan det hende at den ikke klarer å holde seg stabil på den strømmen PSU'en gir.

EDIT: Hey!! Post nummer 500! Skulle bare ønske at post 500 var en glad post da.. :grine:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...