Gå til innhold

Hvordan grusomme handlinger forsvares i religion

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så lenge menneskene er moralsk ansvarlig for handlingene sine, vil jeg påstå at det er like galt å mishandle noen som troende eller ikke-troende. Det blir tatt utganspunkt i at vi er mennesker med fri vilje og har derfor moralsk ansvar (sykdom et unntak).

Vold i nød (selvforsvar) er den eneste godkjente grunnen til å utøve fysisk vold ovenfor et annet menneske i mine øyne. Religion og tro er en like dårlig grunn til å mishandle noen som sjalusi eller aggresjon. Absolutt ingen unnskyldning. Psykisk terror og traumer som kan oppstå ved en slik behandling som tenåringene opplevde burde ha like lang strafferamme som fysisk vold. Det er minst like ødeleggende. Man trenger ikke dra ut av landet for å høre om mishandling av unge. Bastøy er jo et eksempel.

Jeg finner det absolutt ikke vanskelig å være kritisk til religiøse idioter som bruker religion sin til unnskyldning for vold og terror. Det er ikke akseptabelt, uansett grunn.

Endret av Espp
Lenke til kommentar

Den dokumentaren så drøy ut. Den skal sees. Det verste med mennesker med ekstreme religiøse holdninger, er at de ikke ser ut til å spare barna sine engang. Det er selvfølgelig svært få mennesker, prosentvis, som hører til under denne kategorien.

Det lå også en video ute på vg.no for en stund siden. Moren og faren skjelte ut/brukte vold mot sønnen sin, å kastet han på gaten, fordi han var homofil.

I en bedre verden, ville barnevernet bli kontaktet i sånne situasjoner. Akkurat som med alkohol/narkotikaproblemer i barnefamilier.

Lenke til kommentar

Enig med Essp og ClarkGable, men jeg tror ikke den beste måten å hjelpe på er å være lik tilbake. Leste en artikkel her for litt siden om en mor som hadde støtt ut sin sønn fordi han hadde fortalt henne at han var homofil. Hans bestefar skrev et brev til sin datter og fortalte hvor uakseptabelt han fant det. Vel og bra. Men så avsluttet han med å støte ut datteren og ta til seg sitt barnebarn. Flott at han tok til seg gutten, men utstøting av datteren med samme mynt fører nok ikke til noen "happy ending" er jeg redd. Det kan isteden føre til noe enda værre. At datteren f.eks. låser seg fullstendig inne i sin egen bitterhet, og at sønnen, selv om han en dag skulle ville tilgi sin mor - ikke oppnår noen forsonelse fordi moren sitter innestengt i sitt eget bitre tankefengsel. Tapet blir til slutt da både morens og guttens.

Istedenfor at moren kun hadde sittet å kjent på bitterhet (og sønnen på sorg over en tapt mor) kunne man trigget mors-instinktet, kjærligheten og samvittigheten hennes - slik at det hadde hatt større sjanser for å gå opp for henne at det var hun som var problemet - og ikke sønnen.

Vi har nok alle noen ting vi kunne gjort bedre. Vi er forskjellige mennesker med forskjellige egenskaper. På både godt og vondt. Hvis vi alle gikk i oss selv litt mer - og tilbydde en utstrakt hånd til de vi ser trenger en - da er jeg sikker på at mange familier kunne vært et annet sted enn hvor de ellers ville vært.

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
Lenke til kommentar

Noen tillfeller, som du nevner, kan nok skværes opp i på en god måte. Men i tilfeller som denne videoen, ser det dårlig ut for sønnen. I dette tilfellet er han over 18 år, å evner å klare seg på egenhånd. Så det gjelder selvfølgelig BU18 år. Å i tilfeller der det helt tydelig ikke vil bedres med litt opplysningsarbeid.

http://www.dagbladet.no/2014/09/12/nyheter/dbtv/daniel_ashley_pierce/homofili/ungdom/35244026/

«Du kan snakke om vitenskap så mye du vil, men jeg snakker fra Guds ord. Siden du har valgt dette vil vi ikke støtte deg lenger. Du må flytte ut og finne deg et nytt sted og bo. For jeg vil ikke at folk skal tro at jeg støtter ditt valg,» sier stemoren i videoen.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Tittet på videoen frem til den hadde rukket ca 30 min ut i dokuen, men forstår enda ikke hva som er selve "casen" - javel, de kristne bruker samme metoden som eks "forsvaret" bruker for å strukturere og forme mennesker, and so what?

Lenke til kommentar

Tittet på videoen frem til den hadde rukket ca 30 min ut i dokuen, men forstår enda ikke hva som er selve "casen" - javel, de kristne bruker samme metoden som eks "forsvaret" bruker for å strukturere og forme mennesker, and so what?

Forskjellen er at forsvaret gjøres frivillig, noe som er veldig annerledes enn tvang. Mye av det de gjør i forsvaret ville vært tortur hvis det var tvang, og den viten om at man kan droppe ut i forsvaret gjør det mye bedre. Og det faktum at det har vært ren mishandling av barn og seksuell misbruk hadde du sett hele.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...