Gå til innhold

Markant bedre ytelse med NAS enn USB til router?

Anbefalte innlegg

Kjører i dag en Asus RT-AC68U router med en WD MyBook tilkoblet USB3 for backup og media osv. Fungerer selvfølgelig helt fint for å streame video osv. Men, kopierer ganske jevnlig filer til disken (HD-film, backup osv), og synes ikke datahastighet på ca 26MB/s er særs imponerende. Har kablet GB-nettverk til PC (Cat5e). Vil jeg få kraftig forbedret ytelse om jeg går over til å bruke en ok NAS istedenfor, og har dere i så fall noen spesifikk å anbefale?

Om jeg skal gå over til NAS vil jeg helst ha en 2-bay, ønsker mulighet for ftp-server i tillegg til samba og gjerne andre nyttige funksjoner, og den må takle at flere eksterne (ftp) og interne klienter streamer media samtidig. Er det noen som ev. har funksjoner for å prioritere intern trafikk fremfor ekstern?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg har Asus RT-AC66U router og har observert dårlig opplasting ved test på nettfart.no, dette gjelder både med WiFi og kabel. Får nedlasting på 24,5Mbit/s og 9,7 i opplasting, har montert en switch etter modemet (mellom det og Asus routeren min) og med kabel til den får eg både nedlasting og opplasting på ca. 25Mbit/s

Mulig det er et oppsett som er feil i min Asus RT-AC66U som gjør at opplasting er ca 1/3 av nedlasting.

Ta en test på nettfart.no og se hvordan det er hos deg, før switchen blei montert satt eg en laptop rett i modemet og fikk 25Mbit/s både som nedlasting og opplasting.

Blir en NAS koblet til ASUS routeren blir sannsynligvis opplastingen til den og bremset( Går nettet via en switch og Asus routeren blir på utsiden, koblet til switch som en enhet og ikke fordeler datastrømmen burde kommunikasjon til og fra NAS gå så raskt som mulig uten fartshumper.

Lenke til kommentar

[...]

For et fjas av et innlegg....

TS, hvordan er det hvis du kobler denne WD MyBook til maskinen din og prøver å kopiere samme fil? Oppnår du høyere hastigheter?

Lenke til kommentar

Mulig jeg forklarte meg litt dårlig. Snakker om ytelse på nettverket innomhus, og i MB ikke Mbit. Utomhus har jeg 75Mbit/s inn og ut(teoretisk og i praksis), innomhus har jeg teoretisk 1000Mbit/s men skriveytelse på ca 200Mbit/s til disk, derfor jeg lurer på om jeg kan få vesentlig bedre ytelse med en dedikert NAS.

Lenke til kommentar

Har ikke prøvd 2-bay NAS, men jeg hadde en Synology 4-bay, og fikk opp mot maks av det nettverket klarte å levere med den. (1 Gb-nett)

Den ble byttet ut fordi jeg trengte mer diskplass, men også fordi CPU var relativt svak, og den sleit med å kjøre mer enn et par tjenester samtidig.

Lenke til kommentar

USB3 skal kunne overføre opp til 625Mb/s et stykke fra skriveytelsen i nettet med 200Mb/s.

Som sagt over koble USB3 disken direkte til maskin og se på ytelsen da.

NAS har 6Gb/s (Sata3) skriveytelse og kan heve denne med raid. Som sagt over må maskina i en NAS også være effektiv for at ytelsen skal være på topp.

Eksempel på en NAS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...