Centrux Skrevet 22. november 2014 Del Skrevet 22. november 2014 Hei!Kort og godt:Jeg trenger virkelig å renske PC'en min (tilbakestille), men jeg får ikke til å gjøre dette via de vanlige metodene.Jeg lurer på om jeg kan kjøpe en minnepenn eller noe slikt som jeg kan utføre tilbakestillingen fra siden det ikke virker fra selve PCen?Dette er en Asus Zenbook med Win 8.1.Rimelig sikker på at det var Win 7 på den når jeg kjøpte den.Den har ikke CD-rom, så må være USB.Finnes det en slik "tilbakestillings-minnepenn" som jeg kan renske PCen fra, og eventuelt hvor kjøper jeg dette? Link gjerne til nettsider.Takk! Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 22. november 2014 Del Skrevet 22. november 2014 Hvis du hadde Windows 7 på den da den var ny, så betyr jo det at du har kjøpt Windows 8 i ettertid. Kan du ikke bruke samme installasjonsmedie som du brukte da du oppgraderte til Windows 8? Kjøpte du Windows i DVD-format eller via Microsoft sin nedlastningstjeneste? Lenke til kommentar
Centrux Skrevet 22. november 2014 Forfatter Del Skrevet 22. november 2014 Hvis du hadde Windows 7 på den da den var ny, så betyr jo det at du har kjøpt Windows 8 i ettertid. Kan du ikke bruke samme installasjonsmedie som du brukte da du oppgraderte til Windows 8? Kjøpte du Windows i DVD-format eller via Microsoft sin nedlastningstjeneste? Hmm. Mulig at jeg husker feil. Jeg vet i alle fall at jeg ikke har kjøpt og betalt for noe. Husker at jeg gikk gjennom en oppdateringsprosess på PCen for en god stund siden, men husker ikke om det var fra 7 til 8 eller fra 8 til 8.1. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 22. november 2014 Del Skrevet 22. november 2014 (endret) Det er ingen magi her, så du må nesten ha en lisensnøkkel. Hva står det på den lille grønne lappen under laptopen din? Er ikke ute etter nøkkelen din altså, men det står der hvilken OS laptopen ble levert med. Når du finner ut det så kan man begynne å snakke om enkleste metode for å få tak i en installasjon. I mellomtiden kan du ta sikkerhetskopi av alt du måtte ønske å spare på, fordi en ny installasjon av windows (som er det du er ute etter..) vil medføre at ALT på drevet ditt blir tapt. Endret 22. november 2014 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Centrux Skrevet 22. november 2014 Forfatter Del Skrevet 22. november 2014 Det er ingen magi her, så du må nesten ha en lisensnøkkel. Hva står det på den lille grønne lappen under laptopen din? Er ikke ute etter nøkkelen din altså, men det står der hvilken OS laptopen ble levert med. Når du finner ut det så kan man begynne å snakke om enkleste metode for å få tak i en installasjon. I mellomtiden kan du ta sikkerhetskopi av alt du måtte ønske å spare på, fordi en ny installasjon av windows (som er det du er ute etter..) vil medføre at ALT på drevet ditt blir tapt. D'uh! PCen kom visst med Windows 8 ja Når det kommer til sikkerhetskopiering osv så vet jeg ikke om det er nødvendig? Alt av filmer, serier, spill, notater osv som jeg hadde på PCen overførte jeg til en ekstern harddisk for lenge siden. Så det eneste som er på PCen nå er alle programmene som har blitt installert over tid (skriveprogram, antivirus, spotify, vuze, osv osv) Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 22. november 2014 Del Skrevet 22. november 2014 (endret) Akkurat, så du har oppdatert fra Win8 til win8.1. Denne biten må da gjøres på nytt etter re-installasjon av win8. Du har mest sansynlig en recovery-partisjon på din laptop, så du kan trykke F9 (tror jeg) under boot/POST. Dette vil gi deg laptopen som den var første gang du brukte den. Positivt: Enkelt og greit Negativt: Du vil få tilbake all såkalt bloatware som laptoper normalt kommer med. Du må deretter oppgradere til win8.1 på nytt Alternativt 2, som jeg personlig foretrekker, er å kjøpe en windows 8.1 DVD, rippe denne til ISO slik at du kan boote på en USB pinne. Da får man en ren kopi uten noe tullball. Etter hvert som man blir dreven med dette kan man ha en USB 3 stick med alt av drivere, software og oppdateringer man behøver, som gir en enormt rask reinstall av windows. Kanskje for spesielt interesserte ..... Hvis du er på win8.1 per i dag kan du også forsøke dette: http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/create-reset-refresh-media (Har ikke prøvd den selv, men skal være good shit) Endret 22. november 2014 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå