Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan forlenge rekkevidden på en Elbil lovlig?


hean

Anbefalte innlegg

De som har fulgt med litt har sett at jeg har vært litt ivrig i å diskutere tema elbil i det siste. En naturlig ting da jeg for tiden vurderer å kjøpe en som da kanskje vil bli den første nye bilen jeg kjøper.

 

Det som hindrer meg litt og som gjør at kjøpet ikke allerede er gjort er så klart rekkevidde. Jeg lurer da på muligheten for å forlenge rekkevidden på bilen helt lovlig.... det jeg lurer på er egentlig dette:

 

Montere en bensindrevet lader som kan lade bilen mens man kjører.

 

Jeg tenker da på en liten lader, kanskje en generator eller noe som genererer 230 volt og som forlenger rekkevidden litt. Mener ikke den skal være så stor at man kan kjøre kontinuerlig med den men at den for eksempel kan øke rekkevidden med noen få mil eventuelt kan brukes til å lade bilen stillestående hvis man ikke har tilgang på strøm en annen plass.

 

Det som da må kunne gjøres er følgende:

 

1. montere tank, 10-15 liter hadde vært fint

 

2. få plass til generator, helst i motorrom

 

3. løse eksosutslippet på en god måte

 

4. andre farer... kjøling, trenger man det?

 

5. hva med vognkort, trenger vel ikke noen forandring der?

 

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan tenke meg til at vår stat vil ha $$$ om du har et fastmontert aggregat i bilen din.

Bilen blir jo bensin/diesel-elektrisk istedet for elektrisk. Tenker du må betale engangsavgifter, MVA. og årsavgift for den fossile delen av bilen din.

 

Helt ærlig tenker jeg man kommer lengre (no pun intended) ved å bare pakke et aggregat i bagasjerommet som du kan ta ut om du skulle få akutt behov for litt strøm, enn om du skulle ha det som en integrert del av bilen.

Lenke til kommentar

Kan tenke meg til at vår stat vil ha $$$ om du har et fastmontert aggregat i bilen din.

Bilen blir jo bensin/diesel-elektrisk istedet for elektrisk. Tenker du må betale engangsavgifter, MVA. og årsavgift for den fossile delen av bilen din.

 

Helt ærlig tenker jeg man kommer lengre (no pun intended) ved å bare pakke et aggregat i bagasjerommet som du kan ta ut om du skulle få akutt behov for litt strøm, enn om du skulle ha det som en integrert del av bilen.

 

Det var faktisk noe jeg tenkte på... situasjonen er den at jeg frykter rekkevidden på vinteren kan bli 1-2 mil for kort i noen sjeldne tilfeller. Kan da en slik gjøre susen?

 

http://biltema.no/no/Fritid/Hage/Maskiner/Stromaggregat/Stromaggregat-G-2502-17426/

 

Hvordan tror dere staten vil stille seg til en grisestor generator på tilhenger som lader mens man kjører?

 

Hadde vært fint med muligheten 1-2 ganger i året...

 

Edit: Tilhenger på elbil er vel ulovlig så det siste punktet svarer seg vel selv.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Ser ikke hvorfor man ikke skulle kunne ha et aggregat på en tilhenger. Man trenger jo ikke å betale NOX/Co2-avgift for kullkraft og gasskraft i stikkontakten ellers, så jeg tviler for at du må betale noe for å ha en stikkontakt på en tilhenger.

 

Men det er jo verdt å undersøke om bilen vil kjøre om laderen er tilkoblet.

Jeg har ikke noen erfaring med el-biler, men jeg vet at personløftere, elektriske trucker m.m. vanligvis nekter å kjøre om laderen er tilkoblet.

 

Forøvrig: Aggregatet ditt er 2,5-2,8 kVA, du burde ha minst 3,6 kVA. Slik at du får 16A istedet for maksimalt 11A. Det er vel det de fleste el-bilene er beregnet på.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Ser ikke hvorfor man ikke skulle kunne ha et aggregat på en tilhenger. Man trenger jo ikke å betale NOX/Co2-avgift for kullkraft og gasskraft i stikkontakten ellers, så jeg tviler for at du må betale noe for å ha en stikkontakt på en tilhenger.

 

Men det er jo verdt å undersøke om bilen vil kjøre om laderen er tilkoblet.

Jeg har ikke noen erfaring med el-biler, men jeg vet at personløftere, elektriske trucker m.m. vanligvis nekter å kjøre om laderen er tilkoblet.

 

Forøvrig: Aggregatet ditt er 2,5-2,8 kVA, du burde ha minst 3,6 kVA. Slik at du får 16A istedet for maksimalt 11A. Det er vel det de fleste el-bilene er beregnet på.

 

Takker for svar men som jeg redigerte innlegget til er vel det uansett ikke lov med tilhenger på elbil.

 

Når det gjelder beregning av størrelse på generator så burde jeg vel kunne det selv egentlig. Er utdannet elektroingeniør men etter å ikke har brukt kunnskapen på en del år så blir jeg mer og mer usikker.

 

Som jeg skjønner det vil effekt (W) og VA med ett batteri (er vel resistiv) som last bli det samme, ikke sant?

Lenke til kommentar

Ser ikke hvorfor man ikke skulle kunne ha et aggregat på en tilhenger. Man trenger jo ikke å betale NOX/Co2-avgift for kullkraft og gasskraft i stikkontakten ellers, så jeg tviler for at du må betale noe for å ha en stikkontakt på en tilhenger.

 

Men det er jo verdt å undersøke om bilen vil kjøre om laderen er tilkoblet.

Jeg har ikke noen erfaring med el-biler, men jeg vet at personløftere, elektriske trucker m.m. vanligvis nekter å kjøre om laderen er tilkoblet.

 

Forøvrig: Aggregatet ditt er 2,5-2,8 kVA, du burde ha minst 3,6 kVA. Slik at du får 16A istedet for maksimalt 11A. Det er vel det de fleste el-bilene er beregnet på.

Det er ikke lov å ha et påskrudd aggregat på henger mens du kjører. Om du vil bruke det må du stoppe og parkere for å lade bilen.

Lenke til kommentar

 

Man skal ikke se bort fra at diverse styringssystemer i bilen begynner å lure om den skal lade og kjøre samtidig..

Hvorfor det, du drar jo såklart ikke en kabel til tankekontakten... Bilen lager ellers når du bremser og i nedoverbakke.

 

 

Tror snylter har rett... skal man lade med en 230 volt generator må man gjennom strømforsyningen til en av standardladerne hvis da ikke dynamoen til regenereringen i utgangspunktet produserer 230 volt vekselspenning noe jeg strekt tviler på.

 

Så lenge den lader via strømforsyningen til lederen så vil jeg tro at bilen har en slags sperre... dette for at man ikke skal begynne å kjøre med ladekabelen i kontakten.

 

Noen elbileiere som kan bekrefte/avkrefte dette?

Lenke til kommentar

 

Man skal ikke se bort fra at diverse styringssystemer i bilen begynner å lure om den skal lade og kjøre samtidig..

Hvorfor det, du drar jo såklart ikke en kabel til tankekontakten... Bilen lager ellers når du bremser og i nedoverbakke.

 

Klart, men da må tilhengerens aggregat også utstyres med ladere som er tilpasset batteripakka i bilen..

Begynner å koste litt denne ladingen da..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Man skal ikke se bort fra at diverse styringssystemer i bilen begynner å lure om den skal lade og kjøre samtidig..

Hvorfor det, du drar jo såklart ikke en kabel til tankekontakten... Bilen lager ellers når du bremser og i nedoverbakke.

 

Tror snylter har rett... skal man lade med en 230 volt generator må man gjennom strømforsyningen til en av standardladerne hvis da ikke dynamoen til regenereringen i utgangspunktet produserer 230 volt vekselspenning noe jeg strekt tviler på.

 

Så lenge den lader via strømforsyningen til lederen så vil jeg tro at bilen har en slags sperre... dette for at man ikke skal begynne å kjøre med ladekabelen i kontakten.

 

Noen elbileiere som kan bekrefte/avkrefte dette?

 

Har rett? Jeg avkreftet jo det han sa. Jeg VET det ikke går (på tesla iallefall) da bilen krever jording for å ta imot lading via ladeport, noe du absolutt ikke har på 4 gummihjul.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...