Gå til innhold

Netthets rammer et mindretall. Og menn mer enn kvinner

Anbefalte innlegg

Det er kanskje derfor folk flest ikke griper inn mot mobbing og netthets, fordi de ikke vile være den som "virkelig blir satt på plass fysisk". (Eller psykisk, for den saks skyld.) Jeg tror tross noen motforestillinger at jeg er glad for at vi har noen Aschberger som gjør jobben vi andre er for pysete til å gjøre selv.

Jeg har bare marginalt med sympati med mobberne, her som i skolen, og heier på de som tar ofrenes parti.

Geir :)

Ved å støtte bølla Aschberg, så støtter du en mobber. Du støtter at folk kan få sine liv ødelagt, kun pga. ufine kommentarer på nett mor kjendiser og politikere. Hva tenker du om Det Geir?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker at bøllen er de som mobbet i utgangspunktet, og at de får smake sin egen medisin. At det i dine øyne "kun" dreier seg om "ufine kommentarer på nett mor kjendiser og politikere" får stå for din regning. Netthets rammer ikke bare kjendiser, og den tar liv. Ikke at jeg mener at kjendiser eller politikere fortjener hets.

Disse lavpannede pysene som sitter og leker Charles Bronson fra sofakroken tenker jeg at først burde tenke på at de ødelegger andres liv, før de forventer at jeg skal føle noen overdreven sympati for deres...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenker at bøllen er de som mobbet i utgangspunktet, og at de får smake sin egen medisin. At det i dine øyne "kun" dreier seg om "ufine kommentarer på nett mor kjendiser og politikere" får stå for din regning. Netthets rammer ikke bare kjendiser, og den tar liv. Ikke at jeg mener at kjendiser eller politikere fortjener hets.

Disse lavpannede pysene som sitter og leker Charles Bronson fra sofakroken tenker jeg at først burde tenke på at de ødelegger andres liv, før de forventer at jeg skal føle noen overdreven sympati for deres...

Så du støtter tann for tann metoden. Den som mobber, skal mobbes, selv om det tar livet av personen.

Netthets er oppskrytt er min påstand. Fordi folk tar seg selv alt for høytidelig. Mennesker som selv henger seg ut på Facebokk og andre nettarenaer og tror at alle er spesielt interessert i nettopp dem. De ber om og få skarpe og ufine kommentarer. Det er en del av spillet, den som er med, den for tåle. Politikere og kjendiser som bretter sitt privatliv, eller ytrer seg om alt og alle. De må også regne med kommentarer de selv ikke liker. Personlig er det meg totalt likegyldig hva folk måtte skrive eller mene om meg som person. Folk i dagens samfunn har ikke selvtillit. De er mer opptatt av hva alle andre måtte mene om en selv. Nei, stikker du tryne frem, så for du faen meg være voksen nok til og høre hva andre mener om deg, ellers burde man holde kjeft. Sutre kultur vil jeg kalle det.

Lenke til kommentar

Så du støtter tann for tann metoden. Den som mobber, skal mobbes, selv om det tar livet av personen.

Tja. Jeg støtter vel om trent den samme metoden du forfektet mot mobbing i en annen tråd. Der mente du løsningen var å gi mobberen en omgang:

Det har kommet noen forslag i denne tråden. Men den mest effektive har vel ingen av oss ennå kommet med. Det er å ta saken i egne hender og ta den konsekvensen som måtte komme. Som jeg startet denne tråden med å fortelle om en far som tok tak i slasken og ristet han i skolegården. Det har til nå fungert.

Der foreslo du også hjemmebesøk:

Toget med brennende fakler burde heller ta en tur hjem til enkelte mobbere i de kommuner og byer man har tenkt fakkeltog. Mange vet jo hvem de er og hvor de bor. Mulig det ville vært noe mer fruktbart en og vandre i kalde gater og si slagord uten kraft ut i tomme lufta.

Hvorfor er du plutselig så opptatt av mobberens ve og vel istedet for ofrene? Er du selv blitt en av de "særnorske" :

Her viser barnevernspedagog Linn H Stokke hvorfor så mange barn lider daglig ved Norske skoler. Denne Linn sier i sitt innlegg at hun bryr seg om ofrene. Men viser tydelig at hennes hjerte ligger mobberne nærmest. Jeg har tidligere i denne tråden påpekt det særnorske ved og støtte gjerningspersonene, fremfor ofrene. Det er noe som sitter i ryggmargen til enkelte i dette land at vi skal forstå gjerningspersonen. Det gjør oss ofte handlingslammet. Dette fenomen kan vi se på mange områder i dette tafatte naive land

Så da ender vi vel opp med at mobbing på nettet ikke er så farlig...:

Netthets er oppskrytt er min påstand.

Og jeg mener du tar feil. Netthets tar liv, det tar livslykken fra folk, og det ødelegger nettdebatten i seg selv.

Det var derfor jeg som mod/admin innførte leveregelen "Du kan si hva du vil, men ikke hvordan du vil." Det har vært med på å gjøre dette til et av de bedre diskusjonsforumene i Norge.

Endret av tom waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tja. Jeg støtter vel om trent den samme metoden du forfektet mot mobbing i en annen tråd. Der mente du løsningen var å gi mobberen en omgang:

Det har kommet noen forslag i denne tråden. Men den mest effektive har vel ingen av oss ennå kommet med. Det er å ta saken i egne hender og ta den konsekvensen som måtte komme. Som jeg startet denne tråden med å fortelle om en far som tok tak i slasken og ristet han i skolegården. Det har til nå fungert.

Toget med brennende fakler burde heller ta en tur hjem til enkelte mobbere i de kommuner og byer man har tenkt fakkeltog. Mange vet jo hvem de er og hvor de bor. Mulig det ville vært noe mer fruktbart en og vandre i kalde gater og si slagord uten kraft ut i tomme lufta.

Hvorfor er du plutselig så opptatt av mobberens ve og vel istedet for ofrene? Er du selv blitt en av de "særnorske" :

Her viser barnevernspedagog Linn H Stokke hvorfor så mange barn lider daglig ved Norske skoler. Denne Linn sier i sitt innlegg at hun bryr seg om ofrene. Men viser tydelig at hennes hjerte ligger mobberne nærmest. Jeg har tidligere i denne tråden påpekt det særnorske ved og støtte gjerningspersonene, fremfor ofrene. Det er noe som sitter i ryggmargen til enkelte i dette land at vi skal forstå gjerningspersonen. Det gjør oss ofte handlingslammet. Dette fenomen kan vi se på mange områder i dette tafatte naive land

Og jeg mener du tar feil. Netthets tar liv, det tar livslykken fra folk, og det ødelegger nettdebatten i seg selv.

Det var derfor jeg som mod/admin innførte leveregelen "Du kan si hva du vil, men ikke hvordan du vil." Det har vært med på å gjøre dette til et av de bedre diskusjonsforumene i Norge.

Det er forskjell mellom å mobbe et barn på skolen Geir, en og hetse litt på nett. Der en tulling eller ei skrulle legger ut bilder av seg selv og skriver ned sine tanker og meninger.

Jeg forsvarer aldri mobbing. Men jeg ser ikke den nett hetsen mange hyler og skriker om. Man ber selv om det, når man henger seg selv ut på nett. Tar man seg selv så høytidelig, ja da for man stoppe og henge seg selv ut som blogger og alt mulig annet tøv enkelte driver på med.

Mobbing, eller hets som man så populært kaller det, er oppskrytt og jeg tar det svært lite alvorlig. Fordi, disse menneskene selv har valgt å være på nett og henge seg selv ut. Det er noe helt annet med mobbing på skoler og arbeidsplasser. Nettet velger man selv og delta på. Slik vi to gjør Geir. Om du nå velger å hetse meg, ja hva så? Jeg har selv valgt og delta her på forumet. Riktig nok anonym, men vi ser jo at mange her også tar seg selv høytidelig. Derfor er hets på nett ikke noe alvorlig som man skal bruke tid på. Det man heller skal lære unge mennesker, er selvtillit og holde seg unna idioti som facebook og andre nettsteder om man ikke tåler og være med på leken.

Lenke til kommentar

Det er forskjell mellom å mobbe et barn på skolen Geir, en og hetse litt på nett. Der en tulling eller ei skrulle legger ut bilder av seg selv og skriver ned sine tanker og meninger.

Jeg forsvarer aldri mobbing. Men jeg ser ikke den nett hetsen mange hyler og skriker om. Man ber selv om det, når man henger seg selv ut på nett. Tar man seg selv så høytidelig, ja da for man stoppe og henge seg selv ut som blogger og alt mulig annet tøv enkelte driver på med.

Mobbing, eller hets som man så populært kaller det, er oppskrytt og jeg tar det svært lite alvorlig. Fordi, disse menneskene selv har valgt å være på nett og henge seg selv ut. Det er noe helt annet med mobbing på skoler og arbeidsplasser. Nettet velger man selv og delta på. Slik vi to gjør Geir. Om du nå velger å hetse meg, ja hva så? Jeg har selv valgt og delta her på forumet. Riktig nok anonym, men vi ser jo at mange her også tar seg selv høytidelig. Derfor er hets på nett ikke noe alvorlig som man skal bruke tid på. Det man heller skal lære unge mennesker, er selvtillit og holde seg unna idioti som facebook og andre nettsteder om man ikke tåler og være med på leken.

Ok da for andre å begrense min ytringsfrihet fordi det ikke blir nødvendig at jeg deltar på slik offentlige steder som Facebook ?
Lenke til kommentar

tom waits for alice støtter altså borgerværn og gapestokk. Han syns også det er greit å "ta igjen" på veiene av andre langt utenfor enhver proposjon for egen profitt. Fint at vi har fått det avklart.

Folk som har fulgt tråden får selv vurdere om de synes du har belegg for den framstillingen.

En manns "den som er med på leken, får tåle steken" er nemlig er en annen manns mobbing. Og ja, jeg synes at det er greit å ta igjen mot mobbere. Også på vegne av andre. Jeg synes faktisk at man skal ta ofrenes parti mot mobberen om man kan.

Men nei, jeg synes derimot ikke det er greit om det er "langt utenfor enhver proporsjon". Men så har vi da også forskjellig syn på proporsjonene her.

Det er åpenbart snakk om en gapestokk, nemlig den som hetseren opprinnelig puttet offeret i. Bare for å oppdage at den kan brukes mot ham/henne selv.

Angående profitt så er jeg som liberalist (om enn av den sosiale typen) av den mening at å gjøre det rette ikke blir hverken mer eller mindre riktig fordi om man tjener på det. Om vi som ikke "tjener" på det hadde tatt avstand fra netthetsen, så hadde det ikke vært noe marked for Aschbergs program. Det er vår dårlige samvittighet som skaper det.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Fordi, disse menneskene selv har valgt å være på nett og henge seg selv ut. Det er noe helt annet med mobbing på skoler og arbeidsplasser. Nettet velger man selv og delta på.

Jeg begynne å få følelsen av at du er av min generasjon, Goth. Vi som valgte om vi ville være på nett. Faren min gjorde det, valgte å la være. Mine barnebarn kan ikke velge det bort. Og mange av de som henges ut av netthetserne blir jo satt i gapestokken helt uavhengig av om de selv er aktive på nett. Med mindre du flytter til Nepal, vil netthetsen ramme deg via omgivelsene uansett, fordi de er på nett selv om ikke du er der.

Beklager, jeg kan ikke fordra den ideen om at offeret kan skylde seg selv om det våger seg utenfor døra. Enten det er fysisk eller digitalt. Ja, vi skal lære ungene nettvett, men det betyr ikke at det er deres egen feil hvis de tråkker feil. Mobbing, enten det er fysisk eller psykisk, og enten det er i naturlige eller digitale sammenhenger, er mobberens feil.

Jeg føler meg litt hensatt - uten sammenligning forøvrig! - til ideen om at hvis jenter ikke vil bli voldtatt så er det bare å la være å gå på byen om kvelden uten burka. Det er frivillig det også...

• Liker 4
Lenke til kommentar

Enig med tom waits for alice her. Blir en veldig feil og unyansert fremstilling å si at dersom man har satt foten på internett så har man automatisk skrevet under på disclaimeren som sier at man kommer til å bli mobba på den arenaen.

An eye for an eye would make the world blind.

Det er helt greit å 'ta igjen' synes jeg, i enkelte tilfeller med samme mynt. Men igjen er det snakk om nyanser og proporsjoner. Dersom noen banker opp meg, skal jeg ha juridisk rett til å banke opp de etterpå? Enkelte vil kanskje støtte en slik simplistisk ordning, men jeg er ikke av den oppfatning. 2 dårlige handlinger utgjør ikke 1 god handling.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Fordi, disse menneskene selv har valgt å være på nett og henge seg selv ut. Det er noe helt annet med mobbing på skoler og arbeidsplasser. Nettet velger man selv og delta på.

Jeg begynne å få følelsen av at du er av min generasjon, Goth. Vi som valgte om vi ville være på nett. Faren min gjorde det, valgte å la være. Mine barnebarn kan ikke velge det bort. Og mange av de som henges ut av netthetserne blir jo satt i gapestokken helt uavhengig av om de selv er aktive på nett. Med mindre du flytter til Nepal, vil netthetsen ramme deg via omgivelsene uansett, fordi de er på nett selv om ikke du er der.

Beklager, jeg kan ikke fordra den ideen om at offeret kan skylde seg selv om det våger seg utenfor døra. Enten det er fysisk eller digitalt. Ja, vi skal lære ungene nettvett, men det betyr ikke at det er deres egen feil hvis de tråkker feil. Mobbing, enten det er fysisk eller psykisk, og enten det er i naturlige eller digitale sammenhenger, er mobberens feil.

Jeg føler meg litt hensatt - uten sammenligning forøvrig! - til ideen om at hvis jenter ikke vil bli voldtatt så er det bare å la være å gå på byen om kvelden uten burka. Det er frivillig det også...

Tror nok jeg er litt yngre en deg Geir. Men uansett. Alle velger hva dem vil, unge som gamle. Jeg forstår selvsagt at ungdommer er på nett og at det er vanskelig om de ikke skulle vært. Men det er et valg om de vil brette ut om seg selv og hva de står for osv. Jeg har selv 3 barn, jenter der den eldste er 15 og sitter mye på nett. Men hun har nettvett. Hun vet farene ved å brette ut om seg selv og hva slags konsekvenser det kan bli. For det er hva man legger ut om seg selv som kan bli et problem. Stikker man tryne frem, ja så vil det alltid være dem som tar tak i det, på godt og vondt. Slik har det alltid vært. Jeg var selv som 15 åring aktiv med i FpU og opplevde mobbing på min første arbeidsplass. De eldre arbeiderne ville ikke sitte ved samme bord å spise. Men dette rister man selvsagt av seg og går stolt med hode hevet forbi slike tullinger. Det er problemet i dag. Vi lar en sutrete generasjon få vokse opp. De tar seg selv altfor høytidelig og tåler ingen ting, før de hyler hets. Også de mer voksne, ofte feminister kaster seg ut i trenden med å hyle hets, når noen er stygge mot dem. Gi nå F i hva andre måtte mene om deg. Si og skriv det du vil og hev nå ditt hode og gå videre. Er man tøff nok til å ha blogg og dele alt om seg selv. Ja da for man være tøff nok til og ignorere alle idiotene der ute som gjerne vil ytre seg mot deg. Det handler om selvtillit.

Lenke til kommentar

Ok da for andre å begrense min ytringsfrihet fordi det ikke blir nødvendig at jeg deltar på slik offentlige steder som Facebook ?

Ingen andre en staten som begrenser din ytringsfrihet. På nett kan du opprette en blogg og skrive akkurat det du vil. Men vær da voksen nok til å tåle alle idiotene som gjerne vil mene en hel masse om deg. Sikkert også dem som vil true deg osv. Men løft ditt hode og vær stolt. Ikke legg deg ned å begynne å sutre og opptre som et offer. For du er ikke et offer. Du er en person som ytrer deg for alle som vil lese og da må du regne med at tullingene er de første til og ville «ta» deg. Dette må vi dessverre leve med og jeg tror egentlig det er bra. Fordi det styrker oss. I dagens samfunn lever folk for beskyttet. Vi tåler ingen ting lengre. Alle er så opptatt av hva alle andre måtte mene om en selv. Vi har blitt en egosentrisk bortskjemt gjeng her på berget. Alle hyler hets, vi føler oss krenket og alle forventer at alle skal respektere meg. Det er meg, meg, og atter meg. Ingen mennesker har automatisk respekt, respekt er noe man får om man fortjener det. Vi oppfører oss som en gjeng puddinger.

Lenke til kommentar

nett kan du opprette en blogg og skrive akkurat det skolen kan du kle deg akkurat som du vil. Men vær da voksen nok til å tåle alle idiotene som gjerne vil mene en hel masse om deg. Sikkert også dem som vil true deg osv. Men løft ditt hode og vær stolt. Ikke legg deg ned å begynne å sutre og opptre som et offer. For du er ikke et offer. Du er en person som ytrer deg for alle som vil lese kler deg sm du vil og da må du regne med at tullingene er de første til og ville «ta» deg. Dette må vi dessverre leve med og jeg tror egentlig det er bra. Fordi det styrker oss. I dagens samfunn lever folk for beskyttet. Vi tåler ingen ting lengre. Alle er så opptatt av hva alle andre måtte mene om en selv. Vi har blitt en egosentrisk bortskjemt gjeng her på berget. Alle hyler hets mobbing, vi føler oss krenket og alle forventer at alle skal respektere meg. Det er meg, meg, og atter meg. Ingen mennesker har automatisk respekt, respekt er noe man får om man fortjener det. Vi oppfører oss som en gjeng puddinger.

Jeg ser fortsatt ikke forskjellen. Og ja, jeg er enig med deg i det første, ytringsfriheten er ikke truet om du bli sagt imot. Og det siste, respekt er noe man gjør seg fortjent til. Men som noen sa det et annet sted: Hadde vi alle vært slosskjemper, så hadde det ikke vært mobbbing. Hvorfor skal en eller annen tilfeldig person som ikke kjenner deg og ikke har bedt om å bli kjent med deg være avhengig av din "respekt" for å få leve i fred fra din drittslenging? Det er helt greit om du ikke respekterer folk, men det gir deg ikke fritak fra alminnelig folkeskikk.

Og nei, mobbing styrker ikke oss. Det er bare tull. Om det styrker "oss" som samfunn så er det på bekostning av ofrene. Det vil si at vi lar andre betale prisen for et hardere samfunn. Det er ikke OK. Og det forutsetter jo at et hardere samfunn er en god ting i utgnagspunktet. Det er ikke min drøm for fremtiden.

Så får det våge seg at du rettferdiggjør ideen med at ofrene er "sutrete feminister", som om det betyr at de fortjener det. Det er selvsagt ikke slik. Ofrene er i alle lag, på alle sider av politikken, eller ikke politiske i det hele tatt. Noen av dem søker offentlighet og får smake pisken, men mange gjør det ikke. Og påstå at netthets bare rammer folk som selv har bedt om det er feil.

Noen vil ha et samfunn der man tåler tyn, jeg vil ha et samfunn der man slipper.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Litt av problemet med å "ta igjen med samme mynt" og "oute" andre er at personer som Ascheberg blir dommer jury og bøddel, og vi får kun den delene av historien der vedkommende er slem, og andre "tar igjen". I noen tilfeller har kanskje ikke "offeret" vært det spor bedre selv, andre ganger er det ikke tvil, og politiet burde tatt tak i saken. Jeg viste til et tilfelle av førstnevnte tidligere i tråden, med feministen som henger ut menn på nettet fordi hun mener de objektiviserer henne i meldingene hun får av dem på sjekke/sex-appen "Tinder". Blant de hun "hevner" seg på, som aftenposten så fint skrev det, var gutter som hadde skrevet uskyldige ting som "du er sexy".

Her mener jeg to problemstillinger i denne tråden krysser. På den ene siden forestillingen om at kvinner utsettes for mye mer, og verre, netthets som fort gjør at vi automatisk tar det antatte offerets parti, selv om "hetsen" ikke består i noe verre enn et kompliment. Samtidig aksepterer vi mobbing av det som angivelig er hets, i nevnte tilfelle var det åpenbart ikke det, og applauderer dette. Den som blir mobbet er allerede dømt, i og med at mobberen tross alt kun handlet i selvforsvar. Uansett har vi kun sistnevntes ord å gå etter.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ingen andre en staten som begrenser din ytringsfrihet. På nett kan du opprette en blogg og skrive akkurat det du vil. Men vær da voksen nok til å tåle alle idiotene som gjerne vil mene en hel masse om deg. Sikkert også dem som vil true deg osv. Men løft ditt hode og vær stolt. Ikke legg deg ned å begynne å sutre og opptre som et offer. For du er ikke et offer. Du er en person som ytrer deg for alle som vil lese og da må du regne med at tullingene er de første til og ville «ta» deg. Dette må vi dessverre leve med og jeg tror egentlig det er bra. Fordi det styrker oss. I dagens samfunn lever folk for beskyttet. Vi tåler ingen ting lengre. Alle er så opptatt av hva alle andre måtte mene om en selv. Vi har blitt en egosentrisk bortskjemt gjeng her på berget. Alle hyler hets, vi føler oss krenket og alle forventer at alle skal respektere meg. Det er meg, meg, og atter meg. Ingen mennesker har automatisk respekt, respekt er noe man får om man fortjener det. Vi oppfører oss som en gjeng puddinger.
Uenig, jeg ønsker aldri å begrense ens ytringfritheten til å snakke styggt, men det som har selv regulerte det før det digitale verden var at du oftest kjente hvem som mobbet deg og det begrenset en hel del hets som ikke begrenses i det digital verden.

Jeg er enig at vi må tåle mer enn kanskje vi tåler idag, men jeg mener at de som mobber bør miste sin anonymitet og derfor ta ansvar for det de sier. Ytringsfrihet betyr ikke at du kan si hva du vill uten å ta ansvar for det du sier.

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

Et annet aspekt av dette er at det antagelig er mye syke og rusede mennesker som nå får utløp på internett. Jeg tror det siste disse trenger er å bli hengt ut i offentlighet, ref dama i england som tok selvmord etter et slikt stunt.

Ellers er jeg enig i at de værste drittsekkene fortjener en slik reaksjon. Problemet er at vi ikke i tilstrekkelig grad kan skille disse ut fra de syke eller konflikter der begge parter er like gode.

Lenke til kommentar

Et annet aspekt av dette er at det antagelig er mye syke og rusede mennesker som nå får utløp på internett. Jeg tror det siste disse trenger er å bli hengt ut i offentlighet, ref dama i england som tok selvmord etter et slikt stunt.

Ellers er jeg enig i at de værste drittsekkene fortjener en slik reaksjon. Problemet er at vi ikke i tilstrekkelig grad kan skille disse ut fra de syke eller konflikter der begge parter er like gode.

Hvilken "reaksjon" refererer du til?

Lenke til kommentar

Hvilken "reaksjon" refererer du til?

At de som mobber og hetser fortjener å bli eksponert.

Lenke til kommentar

Uenig, jeg ønsker aldri å begrense ens ytringfritheten til å snakke styggt, men det som har selv regulerte det før det digitale verden var at du oftest kjente hvem som mobbet deg og det begrenset en hel del hets som ikke begrenses i det digital verden.

Jeg er enig at vi må tåle mer enn kanskje vi tåler idag, men jeg mener at de som mobber bør miste sin anonymitet og derfor ta ansvar for det de sier. Ytringsfrihet betyr ikke at du kan si hva du vill uten å ta ansvar for det du sier.

Ytringsfriheten skal aldri begrenses. Alle skal kunne ytre fritt hva dem mener. Men man velger selv og delta i diskusjoner. Før kjente man ofte dem som mobbet, i dag kan man bli «mobbet» av helt ukjente. Ja hva så? Det er da langt verre og bli utsatt for hets og mobbing av kjente. Hva en ukjent tulling måtte mene om deg eller meg, er da totalt uinteressant. Som jeg har påpekt flere ganger i tråden. Folk i dag tar seg selv alt for høytidelig og vi er på vei til og få en generasjon puddinger som hyler og skriker for alt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...