Tarzan93 Skrevet 22. november 2014 Del Skrevet 22. november 2014 (endret) Hei. Jeg tar relvar eliptia. Har gått på den lenge. Har også vært forkjølet lenge. Jeg er tung i hodet, nyser en sjelden gang. Dette blir ikke bedre. Vært forkjølet i uker nå. Kan temperaturforskjeller være årsaken til forkjølelse? Jeg har ikke begynt å gå med jakke ute enda. De gangene jeg skal på butikken så spretter jeg bare fort ut av bilen, og inn i butikken. Hvis gangavstanden er mindre 1 et min så tar jeg ikke på jakke, jeg orker ikke å drasse rundt på en. Fryser sjeldent, men kan bli kald. Jeg sover også på et rom som er litt kaldt. Kan dette være årsaken eller kan det være medisinen? Forkjølelse er en vanlig bivirkning av medisinen. 1 av 10 for den. Finnes det en måte å sjekke hva forkjølelsen kommer av ? Endret 22. november 2014 av Robinhood93 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 22. november 2014 Del Skrevet 22. november 2014 Rimelig potent medisin du tar. Du kan jo høre med legen din om du kan bruke noe annet som er noe mildere og som kan brukes når du får akutte symptomer hvis det er en løsning. Lenke til kommentar
Tarzan93 Skrevet 22. november 2014 Forfatter Del Skrevet 22. november 2014 (endret) Rimelig potent medisin du tar. Du kan jo høre med legen din om du kan bruke noe annet som er noe mildere og som kan brukes når du får akutte symptomer hvis det er en løsning. Jeg tar anfallmedisin også, hvis det er nødvendig. Jeg må ta relvar hver dag. Den gjør pusten min mye bedre. Så den er helt nødvendig. Hvis jeg ikke blir bedre med forkjølelsen så må jeg dra til legen å høre om å bytte til et annet merke. Er veldig fornøyd med den. Har tidligere gått på flutide, pulmicort, og symbicort. Ikke samtidig, og er en del år siden jeg gikk på disse. Symbicort byttet jeg fra for 1 år siden. Synes ikke den hadde noen effekt. Var slimete da jeg trente, og ble fort tungpusten. Ble også tungpusten da jeg gjorde daglig ting, som å gå i oppoverbakke. Etter å trent kondisjon lenge, og jeg fortsatt var veldig slimete i halsen samt tungpusten, dro jeg til legen og sa at den ikke hjalp. Da brukte jeg ikke ventolin i tillegg. Fikk først det da jeg byttet lege.Med relvar puster jeg mye lettere, også når jeg ikke anstrenger meg. Jeg tar ventolin diskus før trening, så det hjelper mye. Ikke sikkert jeg behøver å ta den før trening lenger heller Endret 22. november 2014 av Robinhood93 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 22. november 2014 Del Skrevet 22. november 2014 Ja, det er jo en balansegang, men medisinen presser kroppen ganske hardt da. Kan være lurt å prøve å ta bare akkurat det som må til. Du kan muligens få hjelp til det ? Lenke til kommentar
Tarzan93 Skrevet 22. november 2014 Forfatter Del Skrevet 22. november 2014 Ja, det er jo en balansegang, men medisinen presser kroppen ganske hardt da. Kan være lurt å prøve å ta bare akkurat det som må til. Du kan muligens få hjelp til det ? Oi, det har jeg ikke tenkt på. Kanskje jeg burde kontakte legen å bli henvist til en lungespesiallist. Kan ikke huske jeg har vært hos en. Fikk diagnosen som veldig liten, så aner ikke hvem som ga den til meg, eller om jeg var hos en da jeg var yngre. Veit du hvor mye en medisin skal fungere? Da jeg gikk på symbicort, brukte jeg den lenge. Tror brukte den i ca 3 år. Jeg synes ikke den hjalp noe. Ble veldig frustrert da jeg løp i gymmen fordi det tetta seg helt , jeg ble slimete, og det peip fra brystet. Jeg brukte ikke ventolin med symbicort, Kan hende det hadde hjulpet litt. Jeg bestemte jeg for teste om symbicort faktisk hjalp, så jeg trente mye, og det ble ikke bedre. Da jeg dro til legen så fikk jeg ny medisin. Da fikk jeg relvar eliptia. Synes ikke den hjalp noe særlig den heller. Jeg byttet lege og han sa at den dosen jeg hadde var for lav. Jeg bruker nå den største dosen av relvar eliptia. Tror det er ganske ny medisin. Apotekene må bestille den inn når jeg skal hente resept. Fikk også ventolin jeg kunne bruke ved siden av. Jeg merker forskjell nå. Jeg puster mye lettere enn jeg gjorde. Hvis jeg slutter på medisinen så vil jeg merke stor forskjell på pusten min. Det gjorde jeg ikke med symbicort. Føler jeg nå først har riktig medisin. Jeg er ikke like frustrert over astmaen som jeg var før. Jeg vet ikke hvor alvorlig astmaen min er, men i følge bruksanvisningen på relvar, så skal den tas ved alvorlig astma. Lenke til kommentar
Extraterrestrial Skrevet 22. november 2014 Del Skrevet 22. november 2014 Jeg fikk også forkjølelse som en bivirkning av astma medisin da jeg brukte det, i tillegg til hodepine. Bruker det forsåvidt ikke til vanlig, men har hatt behov for det et par ganger ved sykdommer, og de gangene har jeg brukt Ventoline. Det skal visstnok være normal bivirkning av generell astma medisin, men er nok ikke feil å teste ut et annet merke. Lenke til kommentar
Tarzan93 Skrevet 23. november 2014 Forfatter Del Skrevet 23. november 2014 Jeg fikk også forkjølelse som en bivirkning av astma medisin da jeg brukte det, i tillegg til hodepine. Bruker det forsåvidt ikke til vanlig, men har hatt behov for det et par ganger ved sykdommer, og de gangene har jeg brukt Ventoline. Det skal visstnok være normal bivirkning av generell astma medisin, men er nok ikke feil å teste ut et annet merke. Ok, takk for svar Hvor forkjølet var du? Jeg nyser sjeldent, men er litt småforkjølet. Har vært det en stund. For også litt vondt i hodet, og føler meg litt tung i hodet til tider.. Jeg blir ikke verre, og blir heller ikke bedre. Kan jeg spørre om hva du brukte da du opplevde forkjølelsen? Var du forkjølet hele tiden? Eller var du det i lange perioder ? Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 (endret) Du bør få deg en henvisning til lungespesialist. For meg kan det høres ut som om du kanskje også burde sjekkes for allergi. Jeg har selv vært plaget av allergi utløst astma, og i disse periodene hjelper det betraktelig med en allergitablett i tillegg. Dette kan du for så vidt prøve ut selv, ved å kjøpe en pakke reseptfri allergimedisin (Cetirizin/Zyrtec) på apoteket. Hvis dette hjelper, så tar du det opp med fastlegen slik at du kan få resept på medisinen (mye rimeligere). Har du perioder hvor du er mye plaget av slim, så kan Bronkyl brusetabletter være et mulig supplement i disse periodene. Bronkyl er nå reseptfritt, men her ville jeg ha snakket med fastlegen først. Endret 23. november 2014 av Omnithunder Lenke til kommentar
Tarzan93 Skrevet 23. november 2014 Forfatter Del Skrevet 23. november 2014 Du bør få deg en henvisning til lungespesialist. For meg kan det høres ut som om du kanskje også burde sjekkes for allergi. Jeg har selv vært plaget av allergi utløst astma, og i disse periodene hjelper det betraktelig med en allergitablett i tillegg. Dette kan du for så vidt prøve ut selv, ved å kjøpe en pakke reseptfri allergimedisin (Cetirizin/Zyrtec) på apoteket. Hvis dette hjelper, så tar du det opp med fastlegen slik at du kan få resept på medisinen (mye rimeligere). Har du perioder hvor du er mye plaget av slim, så kan Bronkyl brusetabletter være et mulig supplement i disse periodene. Bronkyl er nå reseptfritt, men her ville jeg ha snakket med fastlegen først. Hei Jeg har pollenallergi, også litt allergisk mot dyr. Jeg går på en spesiell nesespray, aerius tabeletter, og øyedråper om sommeren. Fastlegen ga meg også piller sist gang jeg var der .Han fortalte meg at hvis ikke dette hjalp så ville han sende meg til en lungespesialist. Jeg tar ikke pillene siden jeg føler relvar har hjulpet mye. Nå lurer jeg litt på om jeg kanskje er overmedisinert? Jeg vet ikke hvor mye en langtidsvirkene astmamedisin skal fungere. Jeg puster lettere enn jeg gjorde etter jeg gikk opp i dosen. Da jeg gikk på symbicort, og da jeg gikk på den laveste dosen av relvar, følte jeg ikke det hjalp noe. Symbicort var verst. Jeg fikke mye slim og det tettet seg helt hvis jeg trente. Hadde ikke ventolin ved siden av, så det kunne kanskje ha hjulpet hvis jeg hadde gått på ventolin i tillegg. ? Uansett følte jeg ikke at jeg pustet lettere slik jeg føler når jeg bruker relvar. Symbicort ga ikke samme effekt slik relvar gir. Jeg merket ingen ting, men den gjorde sikkert litt nytte. Tror jeg kanskje hadde vært mer plaget med slim utenom trening. Jeg har de siste mnd lest meg opp på astmaen.Jeg følte jeg visste for lite. Ga opp hele astmaen for noen år siden, fordi ingen ting hjalp meg. Etter jeg begynte med relvar så føler jeg at har landet på noe som fungerer. Nesten som om du begynner med briller. Det blir litt lettere å leve Allergien er plagsom om sommeren. Jeg merker ikke stort om vinteren. I følge min gamle lege, har jeg en blanding av allergisk astma, og anstrengelseastma. Nå vet jeg ikke hvor mye jeg skal stole på han, siden jeg ikke var fornøyd med han overhodet. Aldri blitt spurt om jeg vil bli henvist til lungespesialist før jeg snakket med en annen lege. Så er tydelig min gamle lege ga litt faen. Det gjorde jeg også etterhvert. Var også en periode jeg lurte på om jeg i det hele tatt hadde astma siden ingen ting fungerte. Utrolig frustrerende. I 2009 gikk jeg en del på ventolin. Da brukte jeg bare ventolin. Jeg hadde ventolin i spray. Nå har jeg i diskus, så ventolinen er i pulverform. Lenke til kommentar
Extraterrestrial Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Ok, takk for svar Hvor forkjølet var du? Jeg nyser sjeldent, men er litt småforkjølet. Har vært det en stund. For også litt vondt i hodet, og føler meg litt tung i hodet til tider.. Jeg blir ikke verre, og blir heller ikke bedre. Kan jeg spørre om hva du brukte da du opplevde forkjølelsen? Var du forkjølet hele tiden? Eller var du det i lange perioder ? Jeg ble ganske forkjølet, måtte snyte meg noen ganger for å si det sånn. Hjelper ikke medisinen i det heletatt? Hos meg så løsnet den opp, selv om jeg opplevde bivirkningene. Brukte Ventoline. Var forkjølet sålenge jeg måtte bruke medisinen, ja. Er egentlig aldri forkjølet ellers. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Diagnosen fra din gamle lege virker sannsynlig, men du burde ha blitt henvist til spesialist for lenge siden. Jeg har samme diagnose, og for meg har Seretide Diskus vært en god medisin. Ventoline bør du ikke bruke mer enn høyst nødvendig. Den forebyggende medisinen skal doseres slik at du ikke skal ha behov for Ventoline til dagen. Når det gjelder allergien, så har jeg sideallergi for enkelte matvarer som utløser astma. Egg tåler jeg ikke så mye av før jeg blir tungpustet. Jeg kan ikke hive innpå 2-3 egg om dagen lengre :-) I den senere tiden har jeg kuttet ned på melkeprodukter en del også, og føler at det hjelper litt. Dette er ting du må prøve deg litt frem med selv. Lenke til kommentar
Tarzan93 Skrevet 23. november 2014 Forfatter Del Skrevet 23. november 2014 Ok, takk for svar Hvor forkjølet var du? Jeg nyser sjeldent, men er litt småforkjølet. Har vært det en stund. For også litt vondt i hodet, og føler meg litt tung i hodet til tider.. Jeg blir ikke verre, og blir heller ikke bedre. Kan jeg spørre om hva du brukte da du opplevde forkjølelsen? Var du forkjølet hele tiden? Eller var du det i lange perioder ? Jeg ble ganske forkjølet, måtte snyte meg noen ganger for å si det sånn. Hjelper ikke medisinen i det heletatt? Hos meg så løsnet den opp, selv om jeg opplevde bivirkningene. Brukte Ventoline. Var forkjølet sålenge jeg måtte bruke medisinen, ja. Er egentlig aldri forkjølet ellers. Det er ikke slik jeg har det nå. Jo da, medisinen er knall den. Det er forkjølelsen som blir ikke blir verre eller bedre. Jeg kan vente til over nyttår. Hvis forkjølelsen ikke avtar, så får jeg heller bestille legetime Takk for raskt svar Lenke til kommentar
Extraterrestrial Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Ja, det kan nok være lurt å drøfte det med legen din, for det der høres ikke videre kjekt ut. Lykke til 1 Lenke til kommentar
Tarzan93 Skrevet 23. november 2014 Forfatter Del Skrevet 23. november 2014 Diagnosen fra din gamle lege virker sannsynlig, men du burde ha blitt henvist til spesialist for lenge siden. Jeg har samme diagnose, og for meg har Seretide Diskus vært en god medisin. Ventoline bør du ikke bruke mer enn høyst nødvendig. Den forebyggende medisinen skal doseres slik at du ikke skal ha behov for Ventoline til dagen. Når det gjelder allergien, så har jeg sideallergi for enkelte matvarer som utløser astma. Egg tåler jeg ikke så mye av før jeg blir tungpustet. Jeg kan ikke hive innpå 2-3 egg om dagen lengre :-) I den senere tiden har jeg kuttet ned på melkeprodukter en del også, og føler at det hjelper litt. Dette er ting du må prøve deg litt frem med selv. Seretide diskus, har jeg aldri vært borti. Kan hende den hadde blitt en fin erstatter for relvar hvis det blir nødvendig. Hvordan føler du deg etter du har tatt den? Den skal tas morgen og kveld? Relvar tas en gang om dagen på et fast tidspunkt. Tror det er en ganske så ny medisin på markedet. Fikk beskjed av legen at jeg kunne ta ventolin før trening. Egentlig tror jeg kanskje ikke det er nødvendig lenger, men kan prøve å droppe det. Matvarer har jeg aldri tenkt på. Jeg spiser ikke så mye egg. Kan du spise mat med egg i? Eller gjelder det bare omelett, eggerøre, kokte, og stekte egg? Jeg vet at melk kan gjøre at man blir mer slimete. Jeg har ikke opplevd noe negativt så langt når det kommer til melk. Lenke til kommentar
Tarzan93 Skrevet 23. november 2014 Forfatter Del Skrevet 23. november 2014 Ja, det kan nok være lurt å drøfte det med legen din, for det der høres ikke videre kjekt ut. Lykke til Tusen takk, Extraterrestrial Lenke til kommentar
Extraterrestrial Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Bare hyggelig 1 Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Diagnosen fra din gamle lege virker sannsynlig, men du burde ha blitt henvist til spesialist for lenge siden. Jeg har samme diagnose, og for meg har Seretide Diskus vært en god medisin. Ventoline bør du ikke bruke mer enn høyst nødvendig. Den forebyggende medisinen skal doseres slik at du ikke skal ha behov for Ventoline til dagen. Når det gjelder allergien, så har jeg sideallergi for enkelte matvarer som utløser astma. Egg tåler jeg ikke så mye av før jeg blir tungpustet. Jeg kan ikke hive innpå 2-3 egg om dagen lengre :-) I den senere tiden har jeg kuttet ned på melkeprodukter en del også, og føler at det hjelper litt. Dette er ting du må prøve deg litt frem med selv. Seretide diskus, har jeg aldri vært borti. Kan hende den hadde blitt en fin erstatter for relvar hvis det blir nødvendig. Hvordan føler du deg etter du har tatt den? Den skal tas morgen og kveld? Relvar tas en gang om dagen på et fast tidspunkt. Tror det er en ganske så ny medisin på markedet. Fikk beskjed av legen at jeg kunne ta ventolin før trening. Egentlig tror jeg kanskje ikke det er nødvendig lenger, men kan prøve å droppe det. Matvarer har jeg aldri tenkt på. Jeg spiser ikke så mye egg. Kan du spise mat med egg i? Eller gjelder det bare omelett, eggerøre, kokte, og stekte egg? Jeg vet at melk kan gjøre at man blir mer slimete. Jeg har ikke opplevd noe negativt så langt når det kommer til melk. Seretide er en kombinasjonsmedisin som består av Flutide og Serevent. Hvis du må bruke Ventoline mer enn 2 ganger om dagen, så er du feil-/undermedisinert. Hvis du stort sett kun bruker den i forbindelse med trening så er det greit. Jeg kan spise både egg- og melkeprodukter, men ikke i for store mengder. Epler, jordbær og sitrusfrukter må jeg også begrense meg litt på, men disse går mest på allergien min. Husk at det er ventetid på å komme til spesialist, så jeg ville ha fått en henvisning snarest. Du trenger ikke nødvendigvis legetime for å få dette. Det holder sikkert å snakke med legekontoret. Det er på tide at du får en skikkelig utredning. Lenke til kommentar
Tarzan93 Skrevet 23. november 2014 Forfatter Del Skrevet 23. november 2014 Diagnosen fra din gamle lege virker sannsynlig, men du burde ha blitt henvist til spesialist for lenge siden. Jeg har samme diagnose, og for meg har Seretide Diskus vært en god medisin. Ventoline bør du ikke bruke mer enn høyst nødvendig. Den forebyggende medisinen skal doseres slik at du ikke skal ha behov for Ventoline til dagen. Når det gjelder allergien, så har jeg sideallergi for enkelte matvarer som utløser astma. Egg tåler jeg ikke så mye av før jeg blir tungpustet. Jeg kan ikke hive innpå 2-3 egg om dagen lengre :-) I den senere tiden har jeg kuttet ned på melkeprodukter en del også, og føler at det hjelper litt. Dette er ting du må prøve deg litt frem med selv. Seretide diskus, har jeg aldri vært borti. Kan hende den hadde blitt en fin erstatter for relvar hvis det blir nødvendig. Hvordan føler du deg etter du har tatt den? Den skal tas morgen og kveld? Relvar tas en gang om dagen på et fast tidspunkt. Tror det er en ganske så ny medisin på markedet. Fikk beskjed av legen at jeg kunne ta ventolin før trening. Egentlig tror jeg kanskje ikke det er nødvendig lenger, men kan prøve å droppe det. Matvarer har jeg aldri tenkt på. Jeg spiser ikke så mye egg. Kan du spise mat med egg i? Eller gjelder det bare omelett, eggerøre, kokte, og stekte egg? Jeg vet at melk kan gjøre at man blir mer slimete. Jeg har ikke opplevd noe negativt så langt når det kommer til melk. Seretide er en kombinasjonsmedisin som består av Flutide og Serevent. Hvis du må bruke Ventoline mer enn 2 ganger om dagen, så er du feil-/undermedisinert. Hvis du stort sett kun bruker den i forbindelse med trening så er det greit. Jeg kan spise både egg- og melkeprodukter, men ikke i for store mengder. Epler, jordbær og sitrusfrukter må jeg også begrense meg litt på, men disse går mest på allergien min. Husk at det er ventetid på å komme til spesialist, så jeg ville ha fått en henvisning snarest. Du trenger ikke nødvendigvis legetime for å få dette. Det holder sikkert å snakke med legekontoret. Det er på tide at du får en skikkelig utredning. Ok, jeg forstår. Ja, enig. Skulle vært der for lenge siden. Blir mange spørsmål når jeg ikke aner hva som er best for meg. Jeg er hvertfall ikke undermedisinert, det er helt sikkert. Etter det ble nevnt i tråden at det beste er at man skal ha en medisin som gir effekt med minst mulig dose ,tenker jeg at det kan være lurt å ta en tur. I følge felleskatalogen er min dose beregnet på alvorlig astma. Jeg aner ikke hvilken grad min astma er, men den er ikke mild, det er jeg sikker på. Tenker du på å ta ventolin når du blir andpusten? Fordi jeg husker jeg tok den mye før. Så byttet jeg til flutide, etter noen mnd eller 1 år, byttet jeg til brykanyl. Følte ikke det hjalp, men jeg gikk ikke på ventolin da. Symbicort følte jeg ikke hadde noe effekt, men hadde heller ikke ventolin da heller. Hva skjer hos en lungespesialist? Må jeg løpe`? Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Med riktig dosert forebyggende medisin, så skal det ikke være nødvendig å bruke Ventoline annet enn ved sterk fysisk påkjenning eller ved anfall. Ventoline er hurtigvirkende, men virker ikke over lang tid. Jeg tar Ventoline hvis jeg blir andpusten og jeg tar ventoline før kraftig anstrengelse. Hvis du blir andpusten flere ganger hver dag slik at du må ta Ventoline, så er du mest sannsynlig feil-/undermedisinert. Hos spesialisten blir det tatt en anstrengelsestest, mest sannsynlig på ergometersykkel. Diverse pusteprøver og en hjerteundersøkelse. Det hele er unnagjort i løpet av 1-2 timer, og det er ingen nåler involvert :-) Helt ufarlig med andre ord. Du kommer i vanlige klær som på en vanlig legetime, og det er ingen dusjing etter timen. Spesialisten vil kunne forklare deg mer om sykdommen din og om medisinene du skal gå på. 1 Lenke til kommentar
Tarzan93 Skrevet 23. november 2014 Forfatter Del Skrevet 23. november 2014 Med riktig dosert forebyggende medisin, så skal det ikke være nødvendig å bruke Ventoline annet enn ved sterk fysisk påkjenning eller ved anfall. Ventoline er hurtigvirkende, men virker ikke over lang tid. Jeg tar Ventoline hvis jeg blir andpusten og jeg tar ventoline før kraftig anstrengelse. Hvis du blir andpusten flere ganger hver dag slik at du må ta Ventoline, så er du mest sannsynlig feil-/undermedisinert. Hos spesialisten blir det tatt en anstrengelsestest, mest sannsynlig på ergometersykkel. Diverse pusteprøver og en hjerteundersøkelse. Det hele er unnagjort i løpet av 1-2 timer, og det er ingen nåler involvert :-) Helt ufarlig med andre ord. Du kommer i vanlige klær som på en vanlig legetime, og det er ingen dusjing etter timen. Spesialisten vil kunne forklare deg mer om sykdommen din og om medisinene du skal gå på. Jeg bruker ventolin akkurat som deg. Jeg veit ikke hvor plagsom astmaen er ved dagelige aktiviteter, bortsett fra at jeg kunne bli andpusten og tett av ting andre kanskje ikke hadde det. Det var som regel ved lett anstrengelse,. Jeg var også plaget av en del slim. Takk for hjelpen. Du har vært til stor hjelp! Plusspoeng til deg Tenker jeg skal snakke litt med fastlegen min å høre. Veit han ikke har noe problem med å sende meg til en lungespesialist. Ha en flott kveld videre, Omnithunder Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå