marped23 Skrevet 22. november 2014 Del Skrevet 22. november 2014 Hei Har byttet fra en eldre 500gb harddisk til en Samsung Evo 840 256GB i min HP Envy 14 (1240eo). Kopierte recovery programmet til HP over på DVD via deres verktøy, byttet disker og kjørte igang. Alt gikk fint, brukte alle 7 diskene men når maskinen restartet for å innstallere videre kom det først opp noe ledetekst om at SSD'en var for liten, og deretter til et HP skjermbilde med "restoration incomplete". Dette var "systemgjenoppretting" Når jeg prøver "gjenopprett fabrikkinnstillinger" får jeg beskjed at harddisken er mindre enn den som ble levert med maskinen og at jeg ikke kan fortsette. Noen måte å omgå dette på? Er det noe noe jeg kan fjøre eller må jeg laste ned en iso av win7 og ta det derfra? Det er Home Premium 64 og den finner jeg ikke i norsk utgave. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 22. november 2014 Del Skrevet 22. november 2014 (endret) Du kan bruke Windows sin system avbildning for å gjenopprette Windows installasjonen (partisjon) til en ny disk enten den er ssd / hdd . Har du problemer med størrelse må du ta hensyn til det i forkant. Eksempel. Du har system partisjon C på 100GB Data partisjon D på 400GB hvor du også har installert programmer til. Windows avbildning vil da kreve åt du tar avbildning av begge pårtisjonene for å gjenopprette. Og da får man problemet om måldisk er mindre. Jeg ville anbefalt deg Paragon Migrate OStoSSD , har du dette kan du klone C partisjon pluss oppstarts partisjon til SSD med resize muligheter i samme slengen. Det kan kjøpes på nett og koster vel ca en "hundrings" nå. Endret 22. november 2014 av syar2003 Lenke til kommentar
marped23 Skrevet 22. november 2014 Forfatter Del Skrevet 22. november 2014 Takk for svar. Hvis jeg har forstått deg rett så svarte du mht at jeg skal ha med innhold fra nåværende harddisk. Ønsker helst en clean install med programvare og drivere fea HP. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 22. november 2014 Del Skrevet 22. november 2014 (endret) Med 7 DVD disker har du nok ikke laget en recovery av kun blankt operativsystem. Det blir heller ikke pr definisjon windows clean install om man bruker produsentenes recovery OS. Klone recovery partisjoner og bruke F11 ville vært en bedre metode å prøve å få gjennomført. Eller installere helt på nytt fra Microsoft ISO/DVD. Men da får du aktivering/lisens problem. Drivere finner du hos hp allikevel. Alternativt finne oem cert xrm key file og kode https://www.google.no/search?redir_esc=&client=tablet-android-samsung&hl=nb-NO&safe=images&oe=utf-8&q=hp%20envy%20slic%20oem%20slp&source=android-browser-type&qsubts=1416665695239&devloc=0#hl=nb-NO&q=hp+envy+14+windows+7+slic+oem+slp Eller får du søke på nettstedet til HP om tips http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c01860395&cc=no&dlc=no&lc=en&product=5098641 Endret 22. november 2014 av syar2003 Lenke til kommentar
marped23 Skrevet 22. november 2014 Forfatter Del Skrevet 22. november 2014 Har allerede prøvd ISO med engelsk win 7 og det fungerte fint. Fikk aktivert med nøkkelen. Men manglet noe progeamvare som jeg ikke fant. Riktig Volum og brightness display og et par andre småting. Det var såpass irriterende at jeg hadde lyst til å bruke original programvare. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 22. november 2014 Del Skrevet 22. november 2014 (endret) Brente hp recovery dvd sett vil ikke funke på mindre drives dessverre. http://forums.anandtech.com/archive/index.php/t-2222625.html Så da har du de to mulighetene jeg har nevnt allerede. Gjøre en fresh hp recovery installasjon med 500gb disken , migrere c partisjon til ssd etterpå. Eller klone recovery partisjonen fra hdd til ssd og gjøre recovery med ssd drive som den eneste installerte. Edit: Om du har slettet recovery partisjonen har du gjort det litt vanskeligere for deg selv. Endret 22. november 2014 av syar2003 Lenke til kommentar
marped23 Skrevet 22. november 2014 Forfatter Del Skrevet 22. november 2014 Migrering hørtes vel enklest ut da ja. Har ikke samsung egen programvare for sånt? Må jeg ha en spesialkabel for å koble den til usb? Har ikke sletter recovey partisjonen. Den er intakt. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 22. november 2014 Del Skrevet 22. november 2014 Jo samsung har egen sw for migrering http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/minisite/SSD/global/html/about/whitepaper11.html Har du ikke kjøpt ssd som laptop kit. Der får man med både software og usb/sata overgangs kabel. Du "må" ha den tilkoplet samtidig som den interne hdd under migrasjon og/eller kloning. Lenke til kommentar
marped23 Skrevet 22. november 2014 Forfatter Del Skrevet 22. november 2014 Kjøpte ikke kit, bare ssd'n og noe software som fulgte med. Trenger vel bare kabel da. Evt software, hvis det ikke finnes på dvden som fulgte kan jeg vel bare laste ned? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 22. november 2014 Del Skrevet 22. november 2014 (endret) Sw for migrering kan du laste ned fra nettsiden dems. Bør vel gjøre uansett for siste versjon. Mener den kun sjekker om den finner en tilknyttet samsung ssd så du trenger ingen sw key. Kabel/adapter må du kjøpe. Jeg har brukt å kjøpe et 2.5" sata enclosure så bruker jeg dette videre som ekstern disk med hdd som tas ut. Sist gang kjøpte jeg noen slike hos DI . Funker helt greit. https://www.dustinhome.no/product/5010745427/external-cabinet-25-sata-6gbs-usb-30-black Endret 22. november 2014 av syar2003 Lenke til kommentar
marped23 Skrevet 23. november 2014 Forfatter Del Skrevet 23. november 2014 Det er supert. Takk så mye for god hjelp. Lenke til kommentar
Holmgren Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Hei, Litt off topic, men jeg har selv en HP Envy14 som jeg slet litt med og tenkte å dele litt kjennskap. Da jeg installerte "clean" windows fra scratch på den for å slippe HP sin software, slet jeg med å få WiFi til å fungere. Jeg løste det til slutt med å flashe BIOS med en modifisert utgave som støttet en modifisert driver. Om du klarer å bruke HP sin egen software er jobben din enklere. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 :-) Lykke til , hva nå enn fremgangsmåten du velger blir. Du må gjerne oppdatere tråden ethvert med avsluttende informasjon . Bytting av drives er et "hot" topic om dagen og det vil le vært bra med en avslutning og oppsummerings info her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå