Gå til innhold

- EU ønsker å dele opp Google-tjenester


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel ingen tvil om at Google bruker penger de tjener på monoplet de har på søk til å bane seg veg innpå andre markeder og underkutte andre selskaper ved å gi bort sine produkter "gratis" samtidig som de gir sine egne produkter best mulig plassering i søkene. Dette er vel omtrent så likt en kan komme det Microsoft gjorde med IE.

Ser gjerne at Google blir delt i 3.

- Søk/reklame
- OS/mail/office
- Media

Da vil vi fortsatt ha tre separate selskaper som har tilnærmet monopol i (noen) av sine felt istedenfor ett som har monopol i alle.

Tror nok det hadde blitt best for kundene på samme måte som det fort kunne blitt best for kundene om det samme ble gjort med Microsoft for 15 år siden. Da hadde vi kanskje fått den innovasjonene vi har fått derfra de siste årene for lenge siden.

Endret av Zicozz
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Hva med MS sin tette knytting av OS og skytjenester? hva med MS sin knytting mellom OS og ALT som kommer fra MS og den totalte mangelen på vilje fra MS til å støtte frie og åpne protikoller? Når skal EU se på dette?

 

Men for all del, om europeiske mediehus ikke har lyst å bli vist i Google sine søk, så lykke til.

 

Videre, om Google pålegges restriksjoner her så må ALLE andre søketjenester bli pålagt samme restirksjonene. Lurer på hva MS mener om det...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Det er vel ingen tvil om at Google bruker penger de tjener på monoplet de har på søk til å bane seg veg innpå andre markeder og underkutte andre selskaper ved å gi bort sine produkter "gratis" samtidig som de gir sine egne produkter best mulig plassering i søkene. Dette er vel omtrent så likt en kan komme det Microsoft gjorde med IE.

 

Ser gjerne at Google blir delt i 3.

 

- Søk/reklame

- OS/mail/office

- Media

 

Da vil vi fortsatt ha tre separate selskaper som har tilnærmet monopol i (noen) av sine felt istedenfor ett som har monopol i alle.

 

Tror nok det hadde blitt best for kundene på samme måte som det fort kunne blitt best for kundene om det samme ble gjort med Microsoft for 15 år siden. Da hadde vi kanskje fått den innovasjonene vi har fått derfra de siste årene for lenge siden.

 

Kan vi pålegge MS i å bli delt opp tilsvarende? Ett for OS, ett for DB og ett for kontorstøtte-aplikasjoner? Videre, ett for reklame, ett for søk og ett for underholdning.
Lenke til kommentar

Jeg ser problemene med en aktør på hele markedet, men hvis, og bare hvis, google ikke har gjort noe som går imot regelverket om konkurranse på markedet, men vunnet "fair and square", blir ikke dette litt feil?

 

Det er flott at EU beskytter sine innbyggere mot ulovlig manipulering av markedet, men hva om et produkt har fått dominans som resultat av å være best, ikke ved å manipulere hverken markedet eller media? Hva gjør man da? Straffe de for å være for gode? La monopolet være? Subsidiere alle konkurrentene for konkurransen sin skyld?

 

Jeg vet ikke om google har gjort noe galt eller ei, men om det viser seg at de ikke har gjort noe som helst galt (lite sannsynlig, for mange forskjellige regelverk), hva da?

 

Kommentaren din ser ut til å basere seg på at "galt" betyr i strid med gjeldende lovverk. Det er for så vidt riktig. Men det vil alltid være mulighet til å endre lover med kraft som virker tilbake (i saker som dette, ikke f.eks. straffesaker). Hva skjer hvis man i ettertid oppdager at det lovverket som gjaldt ikke lenger dekker situasjonen tilfredsstillende? Når det gjelder regulering av markedet må det jo være mulighet for å gjøre inngrep i den bestående situasjonen. Det er det EU vurderer å gjøre.

 

Et annet spørsmål er om Google har gjort noe ulovlig og derfor kan straffes etter gjeldende regler. Dette diskuteres ikke.

 

Man kan ikke blande disse sammen og si at begrunnelsen for lovendringen er å straffe selskapet fordi de har gjort noe som ikke på tiden var ulovlig. Motsatt kan man heller ikke argumentere for at siden det de gjorde ikke var ulovlig, så kan man ikke gjøre endringer som vil medføre straffelignende inngrep i selskapets virksomhet. Det har vært lang historie for inngrep i monopoler.

Lenke til kommentar

Hva med MS sin tette knytting av OS og skytjenester? hva med MS sin knytting mellom OS og ALT som kommer fra MS og den totalte mangelen på vilje fra MS til å støtte frie og åpne protikoller? Når skal EU se på dette?

 

Men for all del, om europeiske mediehus ikke har lyst å bli vist i Google sine søk, så lykke til.

 

Videre, om Google pålegges restriksjoner her så må ALLE andre søketjenester bli pålagt samme restirksjonene. Lurer på hva MS mener om det...

 

Nei det må en ikke. Det er bare Google som har monopol på søk. På samme måte som bare Microsoft ble straffet for å bundle nettleseren med OS.

 

Ellers så er Microsoft blitt langt bedre på å samarbeide med andre selskaper, de inngikk nylig samarbeid med Box som gjør at en kan lagre dokumenter til Box rett fra Office.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nei det må en ikke. Det er bare Google som har monopol på søk. På samme måte som bare Microsoft ble straffet for å bundle nettleseren med OS.

Har du noen tall som støtter påstanden din om at Google har monopol på søk?

Er det ikke nok å se på markedsandelen?

Lenke til kommentar

Jeg ser problemene med en aktør på hele markedet, men hvis, og bare hvis, google ikke har gjort noe som går imot regelverket om konkurranse på markedet, men vunnet "fair and square", blir ikke dette litt feil?

 

Det er flott at EU beskytter sine innbyggere mot ulovlig manipulering av markedet, men hva om et produkt har fått dominans som resultat av å være best, ikke ved å manipulere hverken markedet eller media? Hva gjør man da? Straffe de for å være for gode? La monopolet være? Subsidiere alle konkurrentene for konkurransen sin skyld?

 

Jeg vet ikke om google har gjort noe galt eller ei, men om det viser seg at de ikke har gjort noe som helst galt (lite sannsynlig, for mange forskjellige regelverk), hva da?

 

Problemet er ikke at de er en dominerende aktør innen søk i seg selv, men om de bruker sin dominans innen et marked for å få konkurransefordeler i andre marked.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...