Gå til innhold

Defekt strømforsyning

c4sh

Anbefalte innlegg

Har en strømforsyning som ser ut til å ha tatt kvelden. EVGA Supernova 750 GB, en mnd gammel.

Ca. en halvtime etter at jeg skrudde på pcen, kom det et lite pang, og rommet ble mørkt. Sikringa til huset hadde gått, og ble skifta ut. I det jeg koblet strøm til PSUen, gikk sikringa igjen.

Koblet den fra PC, og koblet til en "jumpstart" for å teste den alene. Sikringa gikk nok en gang når jeg kobla til strø3, nå i et annet rom på en annen krets.

Har sendt den inn til reparasjon, og bestilt ny. Lurer på hvordan jeg skal gå frem når jeg får den, i tilfelle andre komponenter er skadet/eventuelt er årsaken og det samme skjer igjen.. Tips?

Endret av c4sh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs hva som har gått på PSUen og hvilke overspenningsvern som finnes på de andre komponentene ved eventuell spenningstopp ut av PSU.

Jeg har ikke skrudd opp en PSU for å se hvorda disse er bygd opp, men det kan være et switchmode power med stepdown kretser etter trafo.

Hvis feks. en av stepdown ICene har tatt kvelden kan denne ha sluppet gjennom spenning direkte fra trafo før den evt har brent og dette kan igjen føre til at andre komponenter ryker, avhengig av hva slags overspenningsvern som sitter på disse.

Eventuelle utgangssikringer i PSUen vil nok ikke være raske nok til å stoppe eventuelle topper men det er jo andre måter å forhindre dette på også.. Blir bare spekulasjoner fra min side.

Det er alltid sjans for at andre komponenter tar kvelden når et PSU ryker men jeg skal ikke uttale meg om sannsynligheten da jeg ikke har noe tall på det.. :)

Har hatt 3 PSUer som har tatt kvelden hos meg tidligere og hver gang har det gått bra med de andre komponentene. Du vil sannsynligvis få en ny PSU fra leverandøren da de sjelden reparerer disse ved feil, det er iallefall min erfaring. :)

Lenke til kommentar

Om det er G2 (og ikke GB) så har den inrush max current på tett oppunder 40A

http://www.techpowerup.com/mobile/reviews/EVGA/SuperNOVA_G2_750/5.html

Som kan forklare at hus sikringen ryker når den slås på (om f.eks for kvikke sikringer)

Smellet er vel at bulk kondensator (bank) i psu'en gikk ad under ved inrush lading - da er den jo alt defekt.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Tja, det spørs vel hva man ser for seg ved ordet kraftig (det var en grunn til at jeg skrev "relativt kraftig"). At en kondensator avgir gasser er en regel da det blir en del varmeutvikling når den ryker som fører til utgassing/røyk. Men, orker ikke kverulere på det, jeg tror det var ganske klart hva jeg mente. :)

Det kan like gjerne ha vært en annen komponent på primærsiden, vanskelig å definere uten å ha hørt smellet / inspisert kortet.

Men dette er avsporing. Tror trådstarter har fått svar på det han lurte på :)

Lenke til kommentar

Ja - det er det.

Men det er stor forskjell på en "het kjørende" PSU i full bruk/load og en PSU som ikke har startet opp ut spenninger på sekundær side engang.

Jeg har aldri sett noe til "røyk utvikling" når PSUer har feilet når de blir slått på. Og det må være "lov å påpeke det".

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...