Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kappe ben på vitrineskap i stål og glass?

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Jeg håper dere kan hjelpe en ikke så altfor handy kar med et mini prosjekt.

Har fått tak i 2 stk vitrineskap i glass som er dekket av stålkanter som rammeverk. Ettersom jeg egentlig er på utkikk etter et glassmonter til å utstille samleobjekter i har jeg en ide som jeg trenger hjelp til å utføre på best mulig måte.

Tanken min som dere kan se på bildene jeg legger ved er å få kuttet ned benene på det ene skapet så det er bare litte grann ben igjen. Dette er da delen som skal stå på gulvet i bunnen.

Skap nummer 2 hadde jeg tenkt å kappe ben helt av på så jeg kan sette dette skapet oppå det andre.

Kappene har jeg illustrert markert i rødt på bildene. Legger også ved originalbilde uten noe rødt samt bilde av hvordan jeg ser for meg hvordan dette skal bli til slutt.

Ser for meg å kanskje feste skapene sammen med å borre hull i hvert hjørne og sette inn skruer og muttere.

Utfordringene mine er flere:

● Jeg eier akkurat nå ingen metallkutte verktøy utennom håndsag.

● Vil forslaget mitt kunne fungere? Tenker på vekten det nederste skapet vil få oppå seg.

● Er mest redd for å kappe benene på underste skap feil eller ugjevnt.

● Tenker siden dette er stål så vil toppen av underste delen og bunnen av øverste delen muligens ikke være helt gjevne når de kommer sammen oppå hverandre. Må kanskje legge en liten gummiliste imellom hele veien rundt før jeg fester med skruer og muttere i alle hjørnene?

● Skapene er ferdig montert allerede, kjøpes brukt. Vet ikke om ben lar seg demontere før kapping.

● Etter kapping av nederste skap som skal ha littegrann ben igjen så vil jeg tro jeg må ha noe under benene etterpå så hele konstruksjonen ikke riper eikeparketten. Forslag?? Kanskje slike gummiføtter som vanligvis blir brukt mellom vaskemaskin og tørketrommel? Sikkert ikke så pent men...

post-53277-0-60438500-1416615953_thumb.jpg

post-53277-0-31021200-1416615977_thumb.jpg

post-53277-0-17387400-1416616007_thumb.jpeg

post-53277-0-75553800-1416616026_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hvis konstruksjonen er av stål så er vekten ingen problem, så dette bør nok la seg gjennomføre uten alt for store problemer.

Kuttingen av bena kan du enkelt få gjort med f.eks. en vinkelsliper. Dersom du ikke har selv eller kan låne av bekjente så vil det nok ikke koste så alt for mye å leie dette av Naboen e.l. Kuttene bør da pusses ned med sandpapir, og så vil jeg tro at filtknotter under bena vil gjøre susen for å unngå oppskraping av gulv. (Filtknotter kan også enkelt kuttes til å passe benas form, og dermed ikke bli like sjenerende som gummiknotter kan bli.)

Som du nevner bør det nok også legges gummi mellom skapene, da en ikke kan vite nøyaktig hvor jevne de er. Dersom stålrammen rundt er ganske jevn og glassene ikke berører hverandre så kan det nok trygt monteres direkte på hverandre uten gummilist.

Det jeg ville vært mest skeptisk til er å få festet de to skapene til hverandre på en pen måte. Skruer og muttere på utsiden blir fort stygt dersom de ikke kan dekkes til på noe vis. Dersom du har det inni selve skapet blir det noe bedre, og lettere å dekke til vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Takker for svar!

Rammene er av stål som nevnt og glassene kommer ikke i kontakt med hverandre. Jeg har funnet ut i etterkant at disse vitrineskapene ble solgt på IKEA for ca. 1 år tilbake. Jeg håper ikke det har noe å si på kvaliteten på stål eller stabilitet. Skapene virker rimelig stødige.

Det jeg har fundert litt på er å kanskje legge en litt kraftig dobbeltsidig teip rundt hele rammen på nederste skapet og løfte det andre oppå.

Da tenker jeg kanskje det gir meg den lille "dempingen" imellom stålrammene samt at øverste del ikke sklir noen vei.

Ulempen er selvsagt at det blir vrient å ta de ifra hverandre senere.

Etter nærmere innspeksjon så lar det seg nok ikke gjøre å skru sammen pga lite stål å feste i rundt bunn og toppplatene.

Lenke til kommentar

Hadde det vært meg så tror jeg da at jeg hadde gått for silikon/fugemasse rundt hele rammen. Veldig vanlig feks under vasken (mest for å tette for vann, men den vil også holde det sammen).

Litt avhengig av total høyde og vekt, bør da skapet kanskje på et vis sikres med vinkler e.l. til veggen slik at det øverste skapet ikke skulle finne på å dette av det nederste.

Lenke til kommentar

Silikon er i grunnen ikke så dumt nei. Jeg har lite erfaring med silikon da jeg bare har brukt det ett par ganger tidligere. Lurer sånn sett på om jeg rekker å påføre det rundt hele rammen for å så løfte oppå det andre skapet før det begynner å herde?

Vekten er jo det jeg er mest usikker på egentlig. Høydemessig så er det ikke så galt tror jeg. Nedeste delen blir ca. 60cm høy og øverste delen ca. 50cm høy.

Begge skapene er 120cm i bredde og 40cm i dybde.

Lenke til kommentar

Lurer sånn sett på om jeg rekker å påføre det rundt hele rammen for å så løfte oppå det andre skapet før det begynner å herde?

Burde være null stress. Hvis du mot formodning skulle være for treig så kan du lett skjære av herdet silikon med f.eks. en brytebladkniv og prøve på nytt.

Med totalthøyde ikke mer enn en rundt meter så ville jeg ikke vært bekymret om å måtte sikre det til vegg, med mindre du har smårollinger løpende rundt daglig e.l.

Lenke til kommentar

Det er ingen smårollinger enda så det skal gå fint. De hadde neppe fått lov til å herje så mye rundt disse skapene uansett :)

Leste litt lengre opp i tråden på første svaret ditt igjen. Du skriver ben bør pusses ned med sandpapir. Tenker du da vanlig sandpapir og eventuelt for hånd eller med noe form for verktøy?

Tenker bare å få tak i alt jeg trenger før jeg setter i gang.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...