Gå til innhold

Hvordan lede varme ut av skap

Anbefalte innlegg

Hei.

Har et skap på skolen som jeg har lyst å sette inn litt gadgets i, men dessverre utvikler noen av tingene varme. Jeg har skap nederst til venstre, så jeg har tre skap over meg. Har tilgang til strøm. Det er et mål at det skal se så kamuflert og usynlig ut som mulig. Har tenkt på å henge en radiator på utsiden, men det blir for glorete. Kunne hatt en liten kjøleribbe festet magnetisk på et vis, men dette ville blitt lite effektivt siden skapene er konstruerte av to lag stål med 1,5cm luft i mellom. Har 4-5 hull i front med diameter på ca 1cm hver. Vil helst unngå at noe blir synlig under der.

Endret av sevs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lag hull, kjøp en PC strømforsyning og sett inn PC-vifter på strategiske plasse.

Problemet er at jeg ikke vil modifisere skapet. Vil ha muligheten til å ta ut alt i en fei hvis jeg får beskjed om å måtte ta det ut. Har pc-psu jeg vil bruke, men blir så vanskelig :s

Hadde vrt mye bedre hvis jeg hadde skap øverst. Da kunne varmen slippe unna via naturlig konveksjon.

Endret av sevs
Lenke til kommentar

Er dette eit stål skap? I tilfelle vil jo metallett i seg sjølv transportere ein del varme. Kan ikkje sjo noko problem med at det blir 30 grader i skåpet. Og det skal jo være litt av nokre gadgets du skal putte inni der om dei genererar så mykje varme..

Det er bare det at de i skapene rundt kanskje ikke blir glade og lurer på om det er "brannfarlig", fordi de ikke forstår hvordan ting fungerer. Du vet...

Planlegger å kanskje senere sette inn et lite termoelektrisk kjøleskap, som kan generere en del varme. Lurer da på om jeg kanskje skal ha en liten radiator under skapet, siden jeg har seks hull på 1,5cm i diameter hver (pluss noen andre små ubrukelige hull) som jeg kan ha slanger gjennom. Men får prøve uten noe og se hvordan det går. Kjøleskapet kommer sikkert ikke før jul eller noe.

Lenke til kommentar

Ta et bilde så kan vi kanskje komme med noen kreative løsninger...

Har bare et par dårlige bilder, men får duge så lenge.

Jeg har skap nederst til venstre.

Hadde bare Diskusjon fungert nå...

QLzu2Ht.jpg

cydbocl.jpg

Vannkjøling?

Tenkte kanskje det, men vil helst ikke legge mye penger i dette. Håpte på å finne noe bra brukt i her i Norge, men ser ut til at det ikke er altfor enkelt å få tak i.

Her er en billig radiator fra performance-PCs, men aner ikke hvor dyrt det hadde blitt med frakt. I tillegg må jeg først av alt ha pumpe, men vannblokk, plasticizer-fri slange og res (hardplast-brusflaske?) hadde vært greit, selv om jeg sikkert kan få tak i de tre siste andre steder. Har en 80mm-vifte som jeg tror ikke bråker alt for mye og et deksel liggende som sikkert kan brukes. Det burde gå fint å tre 1/2"OD slange gjennom hullene i front bunnen, men mer usikker på om 5/8"OD går gjennom.

Endret av sevs
Lenke til kommentar

Kjøp et AIO sett og en peltier +en stock kjøleribbe. Eller AIO-sett med kjøleribbe på blokken bare. Vil nok ikke kjølelike bra, mem ekstremt lett å sette opp.

Koble alt til en vanlig laptoplader eller lader med mulighet for å velge spenning/12v-strømadapter, eller hva som er grenseverdiene.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Kjøp et AIO sett og en peltier +en stock kjøleribbe. Eller AIO-sett med kjøleribbe på blokken bare. Vil nok ikke kjølelike bra, men ekstremt lett å sette opp.

Koble alt til en vanlig laptoplader eller lader med mulighet for å velge spenning/12v-strømadapter, eller hva som er grenseverdiene.

AIOen må være mulig å demontere i så fall. Må få slangene gjennom to små hull.

Tenkte å bruke denne på innsiden.

jnshUO8.jpg

Tenkte å bruke en 400w gammel Dell-PSU, men ulempen er at den tar opp mer plass nn jeg egentlig liker. Er bare det at jeg ikke har noe annet å bruke den til siden den ikke følger ATX-formfaktoren.

Lenke til kommentar

Ja, må nok ta ut slangene ja. Problemet er faren for at det kommer til luft.

Så anbefaler at du f.eks åpner det under vann elns. Og så plugger dem under vann. At litt av væsken flyter ut og blir erstattet med væsken i bøtta er nok uproblematisk. :)

Eller at man bruker filport/tank. Man AIO var jo mest for å spare pæng og kompakt løsning. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hva med denne istedenfor en stor ATX PSU?

Måtte da hatt 5stk.

Har allerede en (flere faktisk) Dell-PSU som ikke passer i vanlige kabinett, må jo finne et bruksområde til den. :)

Ja, må nok ta ut slangene ja. Problemet er faren for at det kommer til luft.

Så anbefaler at du f.eks åpner det under vann elns. Og så plugger dem under vann. At litt av væsken flyter ut og blir erstattet med væsken i bøtta er nok uproblematisk. :)

Eller at man bruker filport/tank. Man AIO var jo mest for å spare pæng og kompakt løsning. :)

En del arbeid å sitte å fkle med på skolen. Bedre å bare skjule en halvlitersflaske bak alt annet, der PSUen tar opp plass uansett.

Har funnet ut at jeg prøver litt og litt og ser hvor varmt det blir, blir det for varmt må jeg nok gjøre noe.

Endret av sevs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...