Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Rettslære 2 - Privatisteksamen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bruk den nye, presiser at det er det som er gjeldene lov og at det er derfor du velger å bruke sen. Siden jeg antar at du kan begge kan du legge ved et alternativ forenklet løsningsforslag, om utfallet hadde blitt vesentlig annerledes ved å ta i bruk den gamle loven. Evt kan du bare gi en kommentar om at forskjellene ikke hadde utgjort en betydning.

 

Da viser du til sensor at du kan stoffet og det vil virke positivt for karaktersettingen :)

Lenke til kommentar

Så, hvordan gikk det? Hva fikk dere(konkluderte) på de 4 oppgavene?

 

Gikk ganske dårlig med oppgave 1 for meg. Vet egentlig ikke hva som skjedde, bare klarte det ikke......når jeg BURDE klare det.

 

Håper egentlig at jeg bare ikke stryker.

 

Kom nettopp på at jeg glemte kildeliste..... er det mulig.... :(

Endret av Instinkt
Lenke til kommentar

Det gikk som forventet, ganske bra :)

 

Oppgave 1: Gerd Holm har rett til å kreve heving av kjøpet.

Oppgave 2: Avtalen er rettslig bindende

Oppgave 3: Avtalen er rettslig bindende

Oppgave 4: Caroline har rett til å bruke angreretten

 

Selvfølgelig har ikke konklusjonen noen som helst verdi uten argumenter, og aktuelle lovparagrafer. Men det var det konklusjonene mine ble på de forskjellige oppgavene.

 

Hva kom dere frem til? :)

Endret av Panny60
Lenke til kommentar

Det gikk som forventet, ganske bra :)

 

Oppgave 1: Gerd Holm har rett til å kreve heving av kjøpet.

Oppgave 2: Avtalen er rettslig bindende

Oppgave 3: Avtalen er rettslig bindende

Oppgave 4: Caroline har rett til å bruke angreretten

 

Selvfølgelig har ikke konklusjonen noen som helst verdi uten argumenter, og aktuelle lovparagrafer. Men det var det konklusjonene mine ble på de forskjellige oppgavene.

 

Hva kom dere frem til? :)

 

Jeg kom faktisk til det samme, men ikke på oppgave 3, der jeg kom fram til at den ikke er rettslig bindende siden Peder Gran kom med et konkret motforslag under forhandlingene som regnes som et avslag + et nytt tilbud som selgeren selvsagt avslo.

Lenke til kommentar

Mm, det er faktisk ikke noe fasitsvar på den oppgaven, jeg tolket telefonsamtalen mellom Peder Gran og Kåre Berg som en samtale der det ikke ble gitt noen viljeserklæringer, men der de kun hadde en konversasjon angående prisen. Jeg tror hverken det ene eller andre er feil så lenge man begrunner det og viser til lovparagrafer. Her er et utdrag fra det jeg skrev:

 

Spørsmålet er da om telefonsamtalen mellom Peder Gran og Kåre Berg den 10. februar kan anses som et avvikende aksept, jf § 6(1). Under samtalen nevnte Peder Gran at han «syntes prisen Kåre forlanger er for høy og om det er mulig å sette ned prisen til kr 290 per stykk». Dette avviser Kåre.

 

Samtalen kan ikke betegnes som en avvikende aksept, men heller vanlig diskusjon rundt prisen, det ble ikke gitt noen viljeserklæringer under telefonsamtalen.

Jeg har derfor kommet frem til at avtalen mellom Buksemakeren ved Kåre Berg og Klesdesign ved Peder Gran har inngått en rettslig bindende avtale. Et av grunnprinsippene ved avtaleinngåelse er at avtaler skal holdes, jf. Norske Lov av 1687, 1 og 2 art.

Endret av Panny60
Lenke til kommentar

Det gikk som forventet, ganske bra :)

 

Oppgave 1: Gerd Holm har rett til å kreve heving av kjøpet.

Oppgave 2: Avtalen er rettslig bindende

Oppgave 3: Avtalen er rettslig bindende

Oppgave 4: Caroline har rett til å bruke angreretten

 

Selvfølgelig har ikke konklusjonen noen som helst verdi uten argumenter, og aktuelle lovparagrafer. Men det var det konklusjonene mine ble på de forskjellige oppgavene.

 

Hva kom dere frem til? :)

Akkurat det samme som deg, bare at jeg konkluderte med at på oppgave 3 så var avtalen ikke lengre bindende, grunnet avtaleloven §6 som sier at hvis et tilbud blir svart med en nytt tilbud så er ikke lengre tilbyderen bundet.

 

Skrev 2470 :D

Lenke til kommentar

Jeg syns også at det gikk ganske bra!

Oppg. 1 Gerd kan heve kjøpet

Oppg. 2 Haakon Hanssen får mehold i at det foreligger en avtale mellom partene

Oppg. 3 Det foreligger ikke en rettslig bindende avtale

Oppg. 4 Caroline kan levere tilbake nettbrettet fordi hun har angreretten i behold.

 

Skrev rett over 2000 ord :)

 

Vett noen får vi får svar?

Endret av SuperHanne
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...