Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Rettslære 2 - Privatisteksamen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
OPPDATERING: Lagt til link for nytt og oppdatert kapittel for angrerettloven av 2014! Masse masse takk til SuperHanne :thumbup:
Hvis dere bruker Rettslæreboka fra Dalefag:
Forberedelse
Sett deg inn i
− reglene som gjelder dersom en kjøper mener at varen han har kjøpt, har en
mangel
6.5 Kjøperens krav ved mangelfull levering: 200-227
− reglene som gjelder dersom en person mener at en avtale er inngått av en
fullmektig
5.3 Fullmakt: 134-152
− reglene som gjelder når to parter skal inngå en avtale
5.1 Grunnprinsippene og 5.3 Avtaleinngåelsen: 120-133
− reglene i angrerettloven

6.6 Angrerettloven: 228-236

NB: Ny lov! Angrettloven av 2014

Trykk her for oppdater kapittel

Det skal dekke hele forberedelses delen :)

Lenke til kommentar

Du kan bruke lovdata gratis til å finne alle aktuelle lovene her, anbefaler deg å printe dem ut og ha dem med som et hefte, da internett ikke er tilatt under eksamen. Evt lagre på pc'n lokalt.

De lovene som er mest sentrale er:

- Forbrukerkjøpsloven av 2002

- Kjøpsloven av 1988

- Angrerettloven av 2014

- Avtaleloven av 1918

I tillegg til dette kan det hende at du kan få bruk for andre lover. Vanskelig å si uten å ha sett oppgavene,

Lovsamlingen kan også kjøpes i butikk. Anbefaler deg å ringe med butikken først, ganske sikker på at Norli Universitetsgata har den inne på lager. Koster ca 200 kr etter hukommelsen å dømme.

Håper det ordner seg :D

Endret av Panny60
Lenke til kommentar

Du kan bruke lovdata gratis til å finne alle aktuelle lovene her, anbefaler deg å printe dem ut og ha dem med som et hefte, da internett ikke er tilatt under eksamen. Evt lagre på pc'n lokalt.

- Kjøpsloven av 1988

- Angrerettloven av 2014

I tillegg til dette kan det hende at du kan få bruk for andre lover. Vanskelig å si uten å ha sett oppgavene,

Lovsamlingen kan også kjøpes i butikk. Anbefaler deg å ringe med butikken først, ganske sikker på at Norli Universitetsgata har den inne på lager. Koster ca 200 kr etter hukommelsen å dømme.

Husk avtaleloven av 1918 også :)

Lenke til kommentar

- Kjøpsloven av 1988

- Angrerettloven av 2014

- Avtaleloven av 1918

Takk skal du ha! Bra svar :)

Lenke til kommentar

Hei igjen. Avtaleloven §39 andre punkt angående re integra-prinsippet. Hva går den ut på? At man kan ved særlige grunner (eks sykdom) trekke seg fra avtalen? Dette står i lovverket, men jeg skjønner ikke teksten:

"Naar efter denne lov en viljeserklærings forbindende kraft er betinget av, at den anden part ikke kjendte eller burde ha kjendt et bestemt forhold eller forøvrig var i god tro, kommer det an paa det tidspunkt, da viljeserklæringen kom til hans kundskap. Dog kan, hvis særlige grunde tilsiger det, hensyn tages til, at han efter dette tidspunkt, men før han endnu har indrettet sig efter viljeserklæringen, har faat eller burde ha faat kjendskap til forholdet"

Lenke til kommentar

Interessant spørsmål! Boka går ikke inn i dybden på §39. Men slik jeg har skjønt det så kan re-integra prinsippet gjøres gjeldene selv om et tilbud er gitt, med forutsetning om at kjøperen ikke har innrettet seg. Med innrettet seg vil si at de har gjort seg kjent med innholdet i tilbudet, men kan dog feks ha mottatt det i posten (ikke fasit men min forståelse).

Det er ingen eksempler på "særlige grunner" i boka og av den grunn tviler jeg på at vi får en oppgave som baserer seg på §39. Kan hende det er mulig å trekke inn §39 i et evt svar hvis man aimer i det øvre sjiktet hva angår karakter, men tviler på at det har noen stor betydning.

Fant en artikkel som omhandler det her :)

Lenke til kommentar

”Spørsmaalet om hvad der skal til for at den anden part kan siges at ha indrettet sig efter erklæringen, maa avgjøres av domstolene efter omstændigheterne i det enkelte tilfælde. Nogen almindelig regel kan ikke opstilles. Paa den ene side vil det være klart at ikke enhver ubetydelig foranstaltning, som mottageren har truffet i tillid til at kunne gjøre en god forretning, medfører at han maa siges at ha indrettet sig efter erklæringen. Paa den anden side vil det være likesaa klart, at han har indrettet sig efter erklæringen, naar han har overdraget videre den ret som støtter sig til den. Mellem disse to ydergrænser ligger imidlertid mange tvilsomme tilfælde. Som en veiledende regel kan det opstilles, at den anden part har indrettet sig efter erklæringen, hvis han har foretat noget som ikke uten skade eller uleilighet kan omgjøres, eller hvis han har undlatt noget som han ellers vilde gjort”.

Ganske heavy forklaring :/

Lenke til kommentar

Det ligger i rettspraksis en viktig begrensning i at regelen om re integra normalt ikke kommer til anvendelse i kommersielle forhold (profesjonelle parter), selv om unntak kan forekomme. Jo mer kommersielt og profesjonelt kontraktsforholdet er, jo mindre rom vil det normalt være for anvendelse av regelen om tilbakekall re integra.

Lenke til kommentar

Det er ingen eksempler på "særlige grunner" i boka og av den grunn tviler jeg på at vi får en oppgave som baserer seg på §39. Kan hende det er mulig å trekke inn §39 i et evt svar hvis man aimer i det øvre sjiktet hva angår karakter, men tviler på at det har noen stor betydning.

Fant en artikkel som omhandler det her :)

Jeg får gå ut ifra det :D

Lenke til kommentar

Om avtaler uten rettsvirkning.

Det er snakk om svake ugyldighetsgrunner som mild tvang, svik, utnytting osv og som resulterer i at avtalen ikke er ugyldig, altså gyldig, selv ved overdragelse til tredje person som er i god tro.

Hva vil overdragelse til tredje person si? Jeg skjønner om det hadde vært 2 parter, og den ene utførte mild tvang og dermed ville avtalen vært ugyldig, men overdragelse til tredje person i god tro?

Har noen en enkel praktisk eksempel?

Lenke til kommentar

Jeg skal også ha eksamen i morgen. Jeg lærte først nå at det er kommet en ny angrerettlov for 2014. Har jo øvet mye på den angrerettloven for 2000, føler at det er litt seint å begynne å lære meg angrerettloven på nytt... Tror dere at man må bruke den nye loven, eller at man kan bruke den gamle om man sir at man bare har tilgang til den? jeg har lovsamlingen for 2013-2014

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...