Lami Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 Hei, Førerkort klasse AM gjelder lett, altså 50cc eller mindre. Men hva med elektrisk ATV som denne: http://www.solpower.no/products/elektrisk-atv-4000w/ Kan jeg kjøre denne på bil-lappen, altså AM? Står jo ingen kubikk, så... Takk for svar! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 For å pirke litt, A1 er lett-mc og AM146 er moped. Sikker på om du får regget den da? Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 (endret) Spørsmålet er vel - Hvorfor? Garantert noe kinesisk skrap. Dyr er den jo også. Maksfart på 40 km/t, altså dårligere enn en moped. Rekkevidde på under 5 mil. Pluss vekt på 240(!) kg, om informasjonen er riktig. Og som SuperSaxy nevner her så blander du klasser. Med klasse B kan du uansett kjøre 50cc moped/scooter. AM146 er som nevnt moped, og gjelder da bare for moped. Har aldri sett en helelektrisk firhjuling før, så aner ikke hvordan regelverket stiller seg her. Men med tanke på toppfart, bør den jo kunne gå under moped. Endret 21. november 2014 av Vertical^ Lenke til kommentar
Lami Skrevet 21. november 2014 Forfatter Del Skrevet 21. november 2014 Skrev lett fordi tenkte at 50cc var lett(i mitt hode)men ja. Jeg vet ikke, men på sertifikatet mitt står det at jeg kan kjøre klasse AM, så moped. Hvorfor hva? Nei tenkte kunne vært greit med en ATV jeg kan bruke også ved siden av bil. Hmm ja, ligger en slik ute på finn til 22k. Var litt rare greier. Litt dyr også tenker jeg Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 Greia her er at du ikke aner hva du får. Er ikke Yamaha eller Honda som produserer denne. (Mest sannsynlig). Står ingenting om produsent, så vil anta det er noe billig kinadrit. Ville helt klart styrt unna. Firhjulinger og moped er veldig billige i drift, så ville gått for noe anerkjent. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 tenkte kunne vært greit med en ATV jeg kan bruke også ved siden av bil. Hvorfor ATV og ikke bare en helt vanlig moped? Lenke til kommentar
Lami Skrevet 22. november 2014 Forfatter Del Skrevet 22. november 2014 (endret) Takker for svar! Liker ATV bedre. Men kan jeg kjøre noe over 50cc? Vegvesenet sier: Vegvesenet sier følgende: Utvidede førerrettigheter i klasse B Klasse B gir også internasjonal rett til å kjøre moped (klasse AM) og 4-hjuls motorsykkel. Er klasse B tatt før 19. januar 2013, gjelder klasse B også for 3-hjuls motorsykkel. Har 3- eller 4-hjuls motorsykkel slagvolum over 125 ccm, kan du trekke tilhenger etter denne hvis dette er godkjent ved merknad i motorsykkelens vognkort. Er dersom den er registrert som 4-hjuls motorsykkel, eller?I tillegg leser jeg siste svar her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1535516 At han har 250cc med hvite skilter. Jeg har ATV nå, 50cc, med hvite skilter. Kan jeg kjøpe noe over 50cc nå? Edit: Slik jeg forstår det så kan kjøre over 50cc på klasse B. Endret 22. november 2014 av Lami Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 (endret) Hei, Førerkort klasse AM gjelder lett, altså 50cc eller mindre. Men hva med elektrisk ATV som denne: http://www.solpower.no/products/elektrisk-atv-4000w/ Kan jeg kjøre denne på bil-lappen, altså AM? Står jo ingen kubikk, så... Takk for svar! Aner ikke noe om hva du har lov til å kjøre eller ikke, men for guds skyld stur unna denne. Mye er nevnt, men en vekt på 240kg, rekkevidde på 45km (sikkert veldig teoretisk også) oppladingstid på 3-4 timer og maksfart på 45km/t.... Å sist men ikke minst... 30.000,-(!!) Kontaktinformasjonen på siden gjør meg også skeptisk. - Det er et enkeltmannsforetak med EN ansatt. - Markedsføring er tydeligvis ikke viktig for fyren - Hjemmesiden virker simpel og gratis - Kun et mobilnummer som er oppgitt Så kommer det store spørsmålet: Hvilket verksted skal du forholde deg til ved evt. servicer og garantisaker? Sjansen for at slike enkeltpersonforetak går dukken er veldig stor og da sitter du med skjegget i postkassen. For den prisen ville jeg MYE heller kjøpt meg en moped fra en annerkjent produsent. Her ser du den samme fyren selger en som er brukt: http://m.finn.no/mc/atv/ad.html?ci=0&sort=0&ref=fas&finnkode=52955359 Her er rekkevidden plutselig 20-30km... Han skriver også at den trolig er den eneste i Norge. Altså sikkert den eneste han har solgt som ikke forrige eier ville ha. EDIT: Å sist men ikke minst, så fant jeg hjemmesiden til dem som lager denne: http://www.bodevehicle.com/ATV_DIRTBIKE_about.asp Ekte Kina vare dette... På hjemmesiden står det også at batteriet tåler 3-400 oppladinger. Trekker du fra litt for kjentfolk etc. så må du ha nytt batteri etter ett år, ved en oppladning pr. dag i snitt, og det bør du nok ha med maks 20-30km rekkevidde... Hvis ikke dette er nok til å gjøre deg skeptisk, så synes jeg synd på deg Endret 25. november 2014 av Bjerknez Lenke til kommentar
Zetheus Skrevet 25. november 2014 Del Skrevet 25. november 2014 Jeg velger å linke til en generell artikkel fra politiet om ATV: Regler for bruk av ATV Det blir ikke spesifisert her om den er drevet av elektrisk motor eller bensinmotor. Problemet vil jeg tro er å få den registrert som motorvogn i så fall. Forhør deg eventuelt med både forhandler og Statens Vegvesen. Angående førerkortbestemmelser: Motorvogn Klasse AM (Moped) Her spesifiseres det også at maks konstruktiv hastighet er 45 km/h. Det skrives også at det er to ulike sertifikat, avhengig av om vekt uten batteri er over eller under 150 kg. Denne har totalvekt på 240kg, og vil derfor i teorien kunne føres kun av personer over 18 år med korrekt førerkort (AM147). Ettersom du har førerkort på bil, gjelder derimot dette: "Klasse B gir også internasjonal rett til å kjøre moped (klasse AM) og 4-hjuls motorsykkel. " Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå