Gå til innhold

Hva ville dine ti bud ha vært?

Anbefalte innlegg

Men hvis det er et av flere valg så er det ikke et bud, men fortsatt et forslag. Et bud er en leveregel, og dersom denne leveregelen ikke er fullkommen, så kan den ikke være en leveregel til å begynne med, og da mener jeg selvfølgelig at den definitivt ikke kan være en leveregel, praktisk sett kan den kanskje fungere i et øyeblikk, men øyeblikk er heller ikke et mål av en livslengde. Så det er store komplikasjoner i logikken der.

Så perfeksjon er det eneste som duger når man tar valg i livet? Man må vite alle faktorer, og kunnskapen må være absolutt på alle nivåer? Da er det bare å gjøre kort prosess med en gang, for perfeksjon er et nobelt mål, men fullstending urealistisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men hvis det er et av flere valg så er det ikke et bud, men fortsatt et forslag. Et bud er en leveregel, og dersom denne leveregelen ikke er fullkommen, så kan den ikke være en leveregel til å begynne med, og da mener jeg selvfølgelig at den definitivt ikke kan være en leveregel, praktisk sett kan den kanskje fungere i et øyeblikk, men øyeblikk er heller ikke et mål av en livslengde. Så det er store komplikasjoner i logikken der.

Så perfeksjon er det eneste som duger når man tar valg i livet? Man må vite alle faktorer, og kunnskapen må være absolutt på alle nivåer? Da er det bare å gjøre kort prosess med en gang, for perfeksjon er et nobelt mål, men fullstending urealistisk.

Ja nettopp, du må være Gud for å klare det. Det betyr ikke at du ikke kan lage noen veldig gode bud som folk kommer til å like godt, men det ville vært dumt og uprofesjonelt å legge de frem som "bud". Hvorfor ikke bare legge de frem som helt vanlige forslag.

Lenke til kommentar

Ja nettopp, du må være Gud for å klare det. Det betyr ikke at du ikke kan lage noen veldig gode bud som folk kommer til å like godt, men det ville vært dumt og uprofesjonelt å legge de frem som "bud". Hvorfor ikke bare legge de frem som helt vanlige forslag.

Avhenger av definisjonen av 'bud' såklart. Dersom det betyr at det er en absolutt uttalelse som er korrekt uansett tidspunkt, så ja. Men jeg mener, som de fleste andre vil jeg tro, at bud i denne sammenhengen vil si regler å leve etter. Og de kan vi fint lage selv, selv om vi har på langt nær perfekt kunnskap om alt.

Lenke til kommentar

Du skal ikke ha andre Guder enn meg er interressant.

Sannelig, for hvis det faktisk var en uttalelse fra den kristne guden så innrømmer han åpenlyst at det også eksisterer andre guder enn han.

joh.10:33 jødene svarte:" Vi steiner deg ikke for noen god gjerning, men for gudsbespottelse: Du som er et menneske gjør deg til Gud"

Jesus svarte: "Står det ikke skrevet i deres egen lov: Jeg har sagt ' Dere er guder?'

De som Guds ord kom til,blir altså i loven kalt Guder, og skriften kan ikke settes ut av kraft. Hvorfor sier dere da om ham som Far har hellighet og sendt til verden:'Du spotter Gud', når han sier: ' jeg er Guds sønn' ?

Hvis jeg ikke gjør min fars gjerninger, så tro ikke på meg. Men hvis jeg gjør dem, så tro i det minste gjerningene, om dere ikke tror på meg. Da skal dere skjønne og innse at Far er i meg og jeg i Far."

forstår det ikke

Endret av Sabell
Lenke til kommentar

Sannelig, for hvis det faktisk var en uttalelse fra den kristne guden så innrømmer han åpenlyst at det også eksisterer andre guder enn han.

joh.10:33 jødene svarte:" Vi steiner deg ikke for noen god gjerning, men for gudsbespottelse: Du som er et menneske gjør deg til Gud"

Jesus svarte: "Står det ikke skrevet i deres egen lov: Jeg har sagt ' Dere er guder?'

De som Guds ord kom til,blir altså i loven kalt Guder, og skriften kan ikke settes ut av kraft. Hvorfor sier dere da om ham som Far har hellighet og sendt til verden:'Du spotter Gud', når han sier: ' jeg er Guds sønn' ?

Hvis jeg ikke gjør min fars gjerninger, så tro ikke på meg. Men hvis jeg gjør dem, så tro i det minste gjerningene, om dere ikke tror på meg. Da skal dere skjønne og innse at Far er i meg og jeg i Far."

forstår det ikke

Så kristendom er, i motsetning til klassisk oppfatning, en polyteistisk religion?

Lenke til kommentar

forstår det ikke

Så kristendom er, i motsetning til klassisk oppfatning, en polyteistisk religion?

Kristendom er mysteriereligion, satt sammen av ulike religioner nyttenkning, gamle tradisjoner/ trosretninger, historier, myter og fakta..Det fantes feks mange Gudesønner av Gud. Men de var ikke Guder. men "engler" Jesus kan feks ikke være av Davids ætt om ikke Josef var faren hans heller. Er man kristen tror man at Jesus hadde den samme Guden som moses og johannes og slikt. Og holder seg til Jesus..Den treenige Gud. Altså ikke polyteisme, men kan en grad av det i forhold til skriften! Allikevel Gud faderen, sønnen og den hellige ånd. Også hedensk. Mens kristne allikevel har forskjellige Guder b.l.a p.g.a trosoppfatningen. Derfor også mange menigheter t.eks som kan stå sammen og mot hverandre i forhold til troen forkynnelser også. Mens Jesus Gud allikevel er den samme.

Endret av Sabell
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hmm, godt spørsmål.

Mine ti bud ville vært som nevnt nedenfor:

1. Din mening er din, og din alene. Ikke la andre påvirke den.

2. Spør spørsmål. Spør andre, spør deg selv, og let fram til svarene selv.

3. Ditt synspunkt er viktig, men ikke dytt den på andre.

4. Vold og å skade andre mennesker eller andre vesner er ikke tillatt, uansett grunn.

5. Ha et åpent sinn, men ikke automatisk kast bort meningen din fordi det er bevis er for det motsatte. Argumenter, snakk, og diskuter med andre mennesker før du skifter mening.

6. Elsk din neste, uansett hvem det er. Eller i det minste tolerer og aksepter dem som et annet medmenneske.

7. Ikke bær hat rundt med deg som en STD. Er det noen du ikke liker, fortell dem det så dere kan finne en løsning på problemet.

8. Alt du hører fra andre mennesker kan være totalt bullshit. Spør om de har fakta for det de sier hvis du er i tvil om det er sant eller ikke.

9. "Respect is not given, it is earned". <-- Sier seg selv, egentlig. Ikke forvent respekt. Den kommer av seg selv når du er et godt menneske.

10. Napoleonskake er godt! <3

Seriøst, fant ikke på noen for nummer 10. Vil nok komme fra noen andre forhåpentligvis. :p

P.S: Er ateist, men dette er de 10 bud jeg ville gitt hvis jeg ville framme en tro.

Lenke til kommentar

Er ikke nummer 9 litt optimistisk? Historien viser vel at du ikke får respekt selv om du er et godt menneske (homofile for eksempel). Bør en ikke også ha med en regel om at en må dele de fordommer som er på moten slik at en blir respektert i eget samfunn?

Interessante regler!

Et samfunn som fremmer hat, forskjellsbehandling, økonomiske svingninger, fordommer, krig, fanatisme, arroganse, å være ignorant, etc, er dessverre et samfunn vi lever i i dag.

Det at du nevnte homofile er jeg ikke overrasket over. Se regel nummer 6.

Fordommer er aldri bra, uansett hva det er eller omhandler. Trodde du allerede visste dette? "Fordi alle andre gjør det/tenker det" betyr ikke at det er rett på noen måte.

Personlig blir jeg fornærmet over folk som sier "fordi alle andre gjør det", eller "bli akseptert i et samfunn, så må du gjøre/tenke slik og slik". Hvis et samfunn ikke klarer å takle å akseptere deg for den du er, er det samfunnet ikke egnet for deg.

Endret av Yakamaru
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Er ikke nummer 9 litt optimistisk? Historien viser vel at du ikke får respekt selv om du er et godt menneske (homofile for eksempel). Bør en ikke også ha med en regel om at en må dele de fordommer som er på moten slik at en blir respektert i eget samfunn?

Interessante regler!

Du undervurderer den viktigste personen som bedømmer, som er deg selv .. Det er ett helt vanlig fenomen at når du bare er konsekvent "snill", så får du 99% positivt tilbake. Men hvis man aldri prøver lenge nok, og begynner å porsjonere godheten, så er det ikke lengre noe godt i den typen godhet. Jeg gapskratter av folk som sutrer; "du er snill bare fordi det får deg til å føle deg godt" osv .. Hvort tittentei må man være i hodet for å virkelig tro at det er bedre å være gnien på seg selv, og ikke føle seg så veldig vel?

Jeg ønsker meg absolutt ingenting fra gniere, de har det jævlig nok, tro jeg ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja, det burde det virkelig, for jeg hater meg selv!

Da har du kanskje et problem? Hat til seg selv er ikke normaltilstanden for mennesker. Alle prøver å forbedre sine liv. Selv de som sier de hater seg selv, prøver å finne måter å komme ut av problemene på, og gjøre livet sitt bedre og lettere å leve. Betyr ikke det at også selv-hatere egentlig er glade i seg selv? Det høres selvmotsigende ut at du har gode ønsker og håp for den du hater.

Lenke til kommentar

Ja, det burde det virkelig, for jeg hater meg selv!

Da har du kanskje et problem? Hat til seg selv er ikke normaltilstanden for mennesker. Alle prøver å forbedre sine liv. Selv de som sier de hater seg selv, prøver å finne måter å komme ut av problemene på, og gjøre livet sitt bedre og lettere å leve. Betyr ikke det at også selv-hatere egentlig er glade i seg selv? Det høres selvmotsigende ut at du har gode ønsker og håp for den du hater.

Det finnes da nok av folk som hater seg selv nok til å ta eget liv i sine mørkeste stunder, dessverre. Har hatt nærkontakt med dette, og det virker som at de ser på seg selv som problemet og vil bli kvitt problemet.

Lenke til kommentar

Det finnes da nok av folk som hater seg selv nok til å ta eget liv i sine mørkeste stunder, dessverre.

Men gi dem håp om et bedre liv, og de kommer straks på andre tanker. Det vitner ikke om hat til eget liv? Heller er det vel misnøye med det livet de lever. Kanskje er det fysiske eller emosjonelle smerter som er vanskelig å holde ut. Men selv det er til å holde ut om det er håp om lindring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...