Gå til innhold

[Løst] PC vil ikke starte med GPU - Pipe lyd fra PC! Deffekt GPU?


SD88

Anbefalte innlegg

OBS: LØST!!!

 

Hei.

 

Har et "lite" problem som jeg ikke helt klarer å finne ut av (tror jeg). PC'n døde helt plutselig i går mens jeg så på en youtube video. Når jeg prøvde å slå den på kom det bare en pipe lyd og ingenting annen skjedde.

Etter mye søk på nettet skulle vist problemet være dårlig/deffekt RAM brikke®, men selv etter ram bytte ville fortsatt ikke pc'n starte og lyden var fortsatt der.

 

Jeg fant så en artikkel hvor den var en forumbruker som skrev at det kunne være HK eller GPU som har tatt kvelden, jeg startet da med å ta ut GPU'en og koblet skjermen rett i HK og da fungerte alt helt normalt. Prøvde å rense for støv osv. og å montere GPU'en igjen, men da oppsto det samme problemet, bare en pipe lyd og svart skjerm...

 

Har skjermkortet tatt kvelden? Hadde planer om å bytte det ut med et gtx980 snart så det er ingen krise, men veldig kjiipt likevel =(

 

Kan nevne at GPU'en får strøm og alt av kabler sitter som de skal, men vil ikke starte.

 

 

Oppdatering!

Problemet viste seg å være skjermkortet. Startet med å kjøpe ny strømforsyning, men til ingen nytte, etter bytte av skjermkort fungerer alt som normalt igjen :)

Enyway, også kjekt med ny og modulær PSU :)

 

Endret av Malvado
La inn hva som var årsaken til feilen i førstepost og satte tråden til løst.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppdatering!

 

@ Christian: Nei, du sier jo noe der...

 

Etter "mye" fikling frem og tilbake virker det som lyden kommer fra PSU'en. Det er en slags buzzing lyd som kun kommer når jeg prøver å starte maskinen. Legger ved et bilde mens kortet sitter i maskinen, jeg er ingen ekspert på dette området, men tror ikke det er noe feil med GPU'en. Alt lyser som det skal på skjermkortet når jeg slå på maskinen, jeg hadde en misstanke om at det kunne være PCI express utgangene som var defekt, men det virker som alt er ok?

 

Så fort jeg kobler strømforsyning til GPU'en og prøver å starte maskinen kommer det en "buzzing" lyd fra PSU'en og ingenting skjer. Det rare er at når ikke GPU'en er tilkoblet PSU, så starter maskien som normalt...

 

Kan det være PSU'en som kødder? Kan det være det at den ikke klarer å lever nok strøm til kortet?

 

Bilde:

10405391_10152376831510938_1109465475543

Endret av 007_
Lenke til kommentar

Koster deg noen ganger for sendinga tilbake, samt om de finner noen feil som indikerer at du selv er ansvarlig/ikke er RMA så kan de fakturere deg typisk 500-700kr. Er lenge siden sist, så usikker på om de tar kortet i pant slik at du slipper denne etterbetalingen, men her er jeg usikker på praksisen.

Buzzing-lyd fra PSU og ingen boot hørtes ikke helt heldig nei. Det er noe jeg ville forventet ved et høyt strømtrekk (aka kortslutning). Som igjen kan medfører at PSUen kutter strømmen og forhindrer boot.

Så det høres veldig ut som defekt GPU ja.
Det kreves ikke så mye å boote et skjermkort, og PSUen bør være mer enn god nok for det.

Om du skal kaste kortet så sier jeg ikke nei til å ta en titt på korte i stede for. Se om det er mulig å reparere. Hvis jeg får reparert det og du ønsker kortet tilbake så er jeg medgjørlig å sende det tilbake, men da mot eventuell betaling.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ingen hastverk så det hadde vært flott om du kunne ta en kikk på kortet Andreas :-) Hvor i landet holder du til? Sandefjord/Vestfold her.

 

Du har også helt sikkert rett. Hadde det vært rn feil på noe annet i maskinen så hadde vel problemet fortsatt vært der selv om jeg tar ut gpu. Med tanke på at alt går som normalt når den er ute tyder nok på en gpu feil.

Lenke til kommentar

Da burde vel systemet ikke bootet til vanlig uten kortet?

Selvsagt, det kan godt være de få ekstra wattene som velter lasset, men ser ikke på det som fryktelig sannsynlig. Om du kjører en kjapp benchmarktest for å se om det er stabilt med systemet slik det er nå, så klarer nok nok lett å belaste systemet like mye som det å boote med et ekstra skjermkort. :hmm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette skjedde kun mens jeg spilte. Første gangen etter 1-2 timer, andre gangen etter ca 30 min, tredje gangen etter bare 5-10 minutter og fjerde og siste gangen ville ikke maskinen starte i det hele tatt med GPU'en. Kan være PSU'en og det kan være GPU'en...hvem vet!

 

Ettersom jeg hadde planer om å kjøpe ny GPU er det ikke noe krise, men hvis feilen ikke forsvinner selv med ny gpu blir det litt surt å måtte gå ut med 1000 kroner++ for ny. Hvis det skulle vise seg å være PSU'en, så blir det ikke noe mer Corsair iallefall, da går jeg for EVGA sin 850W.

Lenke til kommentar

PSU'en er under garanti, har ikke original emballasje, men får håpe at det ikke gjør noe? Men, jeg kan ikke sende den inn uten å vite om det en den eller skjermkortet som kødder. Vi får se hva det blir til...

 

Når det gjelder benchmarking, så spiller jeg med det integrerte kortet (HK) uten problem. Riktig nok på laveste oppløsning, men pc'n har aldri slått seg av.

Lenke til kommentar

Lettest for deg er å låne en gpu/psu av noen du kjenner, så kan du teste om det er psu eller gpu.

Riktig, men ingen jeg kjenner har en "gaming" maskin. Det nærmeste jeg kom var en gammel PSU som ikke engang hadde de kontaktene jeg trengte, og GPU'en som stod i denne maskinene var en som ikke trengte ekstern strøm for å fungere, denne gikk bare via PCI-E.

Tror jeg starter med å kjøpe ny PSU, har lest mye på nettet og det var spesielt en artikkel jeg fant hvor det var en person som hadde akkurat det samme problemet og det ble borte ved bytte av PSU.

 

Det som var feil i hans/hennes tilfelle var at PSU'en ikke klarte å levere nok strøm. Pc'n fungerte ikke med et HD7950, men fungerte helt fint med et 560ti, skjemkortet (hd7970) ble testet på en annen maskin og var uten feil, men ville ikke fungere på hans/hennes egen maskin (maskinen ville ikke boote). Etter PSU bytte var problemet borte...

 

Jeg er ganske sugen på en RM850 fra Corsair, tror du dette hadde vært et bra valg? Den er ikke så altfor ille priset heller :)

Lenke til kommentar

Om du ikke har bruk for det gamle så har jeg en maskin her hjemme som muligens trenger en Psu til donering eller Gpu om jeg hadde fått det til å fungere, Er blakk, men dine ting, du bestemmer :)

 

Si ifra hva du kjøper, kan godt anbefale Gigabyte G1 kortene og Ax serien til Corsair :)

Har sett mye på GTX970, men hører at 970 kortene sliter mye med coilwine. Har også hørt at 290X passer bedre for 1440p (spiller kun i 1440p).

 

Skjønner at du er blakk med de spec'sa du kjører lol :p Vi får se hva det blir til først, har som sagt ingen anelse på hva som egentlig er galt så langt...time will show :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...