Gå til innhold

Uke 50mm - 2014

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Beklager å måtte være en gledesdreper, men i uke 50mm så er det 50mm som gjelder - det er en hyllest til 50mm som brennvidde, Så da er slingringsmonnet akkurat +/- 0mm.

Også her har vi arvet den snåle begrensninget at det er kun fast-objektiver som gjelder.

Kanskje tiden er moden for en viss tilpasning til en ny tid, samt det beklagelige forholdet at her er snart ikke folk igjen - målet må vel være at flest har mulighet til å delta.

Et objektiv med 50mm som brennvidde gir ulike utsnitt med forskjellige sensorstørrelser, utgangspunktet for et "ekte" 50mm utsnitt får en kun med fullformat, dermed blir det feil å generelt å kalle f.eks et 50mm objektiv på et cropkamera som en hyllest til 50mm som brennvidde når utsnittet blir feil i forhold til utgangspunktet - egentlig blir det litt meningsløst.

Min mening er at man bør heller justere regelverket til at "utsnittet skal være noenlunde tilsvarende 50mm på fullformat". Dermed er man faktisk på linje med et utsagn om at det skal være en hyllest til 50mm som brennvidde/utsnitt. Det store plusset blir og at flere med cropsensorer da kan delta og at alle får noenlunde samme utsnitt reelt sett (noe som vel egentlig er den eneste fornuftige løsningen)

At man ikke kan tillate zoomobjektiver blir etter min oppfatning bakstreversk og lite fornuftig - zoomobjektiver er ypperlige til å justere seg inn på en faktisk ønsket brennvidde. Dette punktet føler jeg er noe som henger igjen fra gamle dager da forumet var dominert av folk med sterke (positive) meninger om fordelene med fastobjektiver og ditto negative meninger om zoomobjektiver.

Det er mye som har forandret seg her blandt brukerne på akam siden regelverket ble bestemt og veldig mye som har forandret seg på kamerafronten med bla flere sensorformater.

Tor

• Liker 3
Lenke til kommentar

Et objektiv med 50mm som brennvidde gir ulike utsnitt med forskjellige sensorstørrelser, utgangspunktet for et "ekte" 50mm utsnitt får en kun med fullformat, dermed blir det feil å generelt å kalle f.eks et 50mm objektiv på et cropkamera som en hyllest til 50mm som brennvidde når utsnittet blir feil i forhold til utgangspunktet - egentlig blir det litt meningsløst.

Min mening er at man bør heller justere regelverket til at "utsnittet skal være noenlunde tilsvarende 50mm på fullformat". Dermed er man faktisk på linje med et utsagn om at det skal være en hyllest til 50mm som brennvidde/utsnitt. Det store plusset blir og at flere med cropsensorer da kan delta og at alle får noenlunde samme utsnitt reelt sett (noe som vel egentlig er den eneste fornuftige løsningen)

Det har vi hatt et par ganger, under begrepet "en helt normal uke", men det fikk aldri samme oppslutningen som 50mm-uka.

50mm uke er gøy, og det er i kategorien "fordi". Uke 50 og 50mm - begge har tallet 50 i seg, og det er mer det det er snakk om enn et utsnitt.

Dette er ikke en hyllest til utsnittet 50mm gir på et fullframehus - det er ganske enkelt bare en sær og morsom tradisjon - at vi tilfeldigvis skal bruke en fast 50mm fordi det er uke 50.

Og - av fastoptikk er 50mm for mange systemer det billigste man får. Og forøvrig - en lyssterk 50mm gir nesten mer mening på crop - så får man et billig og godt lyssterkt portrettobjektiv.

Endret av Trondster
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Kanskje tiden er moden for en viss tilpasning til en ny tid, samt det beklagelige forholdet at her er snart ikke folk igjen - målet må vel være at flest har mulighet til å delta.

(klipp-klipp)

Det er mye som har forandret seg her blandt brukerne på akam siden regelverket ble bestemt og veldig mye som har forandret seg på kamerafronten med bla flere sensorformater.

Tor

Stiller meg bak TorVidle i dette!

Synes dagens regler virker ekskluderende. Sitter selv med et kremobjektiv på 55mm som brukes på Sony A7 og har ingen planer om innkjøp av en 50mm kun for denne utfordringens skyld. Vil heller bruke de pengene på noe annet som gir meg utvikling og nye muligheter enn noe tilsvarende man har fra før.

For meg er alternativet å ikke være med eller finne en annen tilsvarende utfordring som faktisk inkluderer selv om man sitter med 55mm, 56mm, etc.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som Trond sier, så er det faktisk koblingen mellom 50mm og uke 50 som er hele greia ...

At vi kunne finne på noe for de av oss som ikke har 50mm i tillegg, det er selvsagt mulig.

Det jeg ikke liker med uke 50mm, er ikke det at jeg ikke har en 50mm (det kan jeg låne); men at det er på en tid av året da det er mer enn nok annet å holde på med. Lysforholdene er ikke et problem, da det handler om et lyssterkt objektiv.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg er totalt uenig i at 50 mm i uke 50 er et problem. Er det ekskluderende? Ja sannsynligvis, men hva så!

Er det et mål at alle "tilstelninger" skal være for "alle"? Nei, jeg ser ingen grunn til det.

Er det et problem å holde på tradisjoner? Overhode ikke.

Vi har den samme "krangelen" når det gjelder fastobjektiver i oktoberfesten, men likevel så er det ofte den festen som har best oppsluttning.

Når Tomsi i sin gode gjerning med å holde liv i utfordringdelen her på forumet velger å holde tradisjonene i hevd så støtter jeg helt og holdent opp om det.

Hvorfor kan ikke dere som er så uenig i disse "tradisjonene" bidra med å starte utfordringer uten om de "tradisjonelle" som er mer "inkluderende", istedet for å kritisere de innarbeidede utfordringene?

Hvorfor ikke lage en utfordring som omfatter alle objektiv (fast &zoom) som omfatter brennvidder mellom f.eks. 50 og 60 mm i en annen uke enn uke 50 eller parallelt med Uke 50 utfordringen? Det er åpent for alle å starte utfordringer her på forumet, så hvorfor skal denne debatten årlig komme opp når det gjelder Uke 50 og oktoberfesten?

Endret av polljen
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg ser ingenting i veien for at det går an å ha to utfordringer samtidig, en "50" og en "ca 50". Kjør i gang, hvem som helst kan starte den.

Hmm.. jeg har mest lyst til å ta makro. Men har bare 65mm og 100mm. Da kan jeg jo bruke 65mm siden det er nærmest 50. ? Eller 100mm og croppe bort halve bildet.. 100/2 er jo 50.. bare for å få "50" inn i opplegget.

Jeg mener .. jeg må jo kunne bruke noe annet selv om jeg har en 50, om andre skal få lov, siden jeg heller vil bruke noe annet. Jeg kunne jo bare postet bildene i f.eks. månedstråden.. men det blir jo ikke det samme.

Lenke til kommentar

Jeg ser ingenting i veien for at det går an å ha to utfordringer samtidig, en "50" og en "ca 50". Kjør i gang, hvem som helst kan starte den.

Hmm.. jeg har mest lyst til å ta makro. Men har bare 65mm og 100mm. Da kan jeg jo bruke 65mm siden det er nærmest 50. ? Eller 100mm og croppe bort halve bildet.. 100/2 er jo 50.. bare for å få "50" inn i opplegget.

Jeg mener .. jeg må jo kunne bruke noe annet selv om jeg har en 50, om andre skal få lov, siden jeg heller vil bruke noe annet. Jeg kunne jo bare postet bildene i f.eks. månedstråden.. men det blir jo ikke det samme.

Cropper du bort halve bildet av 100 mm får du noe som tilsvarer 200 mm, ikke 50.

Uansett: Jeg tror vi må akseptere at utfordrer Tomsi bestemmer diktatorisk reglene for utfordringen. Om noen ønsker en annen utfordring kan hvem som helst lage en ny.

Lenke til kommentar

Cropper du bort halve bildet av 100 mm får du noe som tilsvarer 200 mm, ikke 50.

Uansett: Jeg tror vi må akseptere at utfordrer Tomsi bestemmer diktatorisk reglene for utfordringen. Om noen ønsker en annen utfordring kan hvem som helst lage en ny.

Jo, men hvem snakker om utsnittet? Skulle bare finne en måte å få 100 til å bli 50. Og det må jo være lov å være kreativ. Tenkte også litt på å lage en utfordring til, så har jeg 3. :)

Ene er uke 50mm - da bruker jeg fast 50mm

Andre er "uke 50 - nesten 50mm" der bruker jeg en zoom - må¨låne en 24-70,

Tredje er "uke 50 - uten 50mm", der skal jeg ha regler sånn at jeg bare kan bruke fastobjektiver, men .. IKKE 50mm.

Lenke til kommentar

Jeg regnet ikke med særlig forståelse/støtte fra de vel etablerte her, men man bør kunne tåle en diskusjon selv om det man kaller tradisjoner. Det blir og litt for enkelt å avfeie forslag med at man heller da bare kan starte en egen utfording. Jeg har og flere ganger gitt honnør til tomsi for å holde liv i disse oppleggene, men samtidig må ikke oppleggene dermed bli nesten hellige angående reglene for å delta.

Uke 50 og 50mm - det er jo ikke dette jeg personlig ønsker at man skal forandre, i såfall har man misforstått litt. 50mm på fullformat er/var jo en slags etablert normalbrennvidde, men da på fullformat/film. Jeg tror at stadig færre vil kjøpe et 50mm objektiv av naturlige årsaker (forskjellige cropformat, kameraprodusenter som ikke lager 50mm objektiv, 50mm faller mellom stoler på flere format osv).

Det hele kan løses enkelt (og fremdeles kalles en 50mm uke) ved å gå bort fra et absolutt krav om at objektivet må være 50mm og heller bruke brennvidde som regel, og da ca tilsvarende 50mm på fullformat. Jeg kan ikke se at det vil bryte med tradisjoner, det handler kun om tilpasninger/justeringer til en ny tid og fremtid. Gjør man ingen tilpasninger og ønsker å tviholde på regelverket, er jeg redd man stadig får mindre og mindre oppslutning av naturlige årsaker (som nevnt over) - man kan ikke forvente at folk skal kjøpe et objektiv (noe som i tillegg kanskje ikke finnes engang til det kameraet man har) kun for bruk i uke 50 og ikke alle kan låne et objektiv. Og det er ikke alltid selv et lånt objektiv kan brukes dersom fatningen ikke er lik.

Tor

Lenke til kommentar

Hva med å respektere denne tråden for det den handler om, nemlig en fest/oppgave dedikert til 50mm fastobjektiv, og ikke noe annet! :hmm: Premissene står fast, og det er det ingenting å gjøre med (heldigvis).... :roll:

Ha en fin fest med en eller flere 50mm, alle som deltar!!! :yes: (var ca. 30 som meldte seg på i fjor, så det gjenstår å se om vi matcher det i år.....)... :fun:

Endret av smort1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg regnet ikke med særlig forståelse/støtte fra de vel etablerte her, men man bør kunne tåle en diskusjon selv om det man kaller tradisjoner. Det blir og litt for enkelt å avfeie forslag med at man heller da bare kan starte en egen utfording. Jeg har og flere ganger gitt honnør til tomsi for å holde liv i disse oppleggene, men samtidig må ikke oppleggene dermed bli nesten hellige angående reglene for å delta.

Tor

Diskusjoner er sunt, men jeg er totalt uenig i at det er for enkelt med å avfeie en diskusjon med å foreslå en parallell (egen) utfordring. Det ville kanskje øke aktiviteten mer her på forumet hvis flere hadde tatt initiativ til å starte utfordringer utenom de periodene der vi har etablerte utfordringer.

Alle utfordringer eller eventuelle konkurranser her på forumet eller "elsewhere" som har begrensninger blir kritisert. Det synes å være en allmenn "menneskelig" regel, men jeg er av den mening at ikke alt trenger å være "åpent" for alle, om det nå er på fotofronten eller ellers i livet. Og i denne sammenhengen så er vel det ekskluderende elementet om man har tilgang til et 50 mm objektiv eller ikke.

Jeg kan forsåvidt forstå og tildels også godta enkelte av de innvendingene som har kommet i denne debatten, men vi dødelige har vel den egenskapen at hvis vi blir gitt "lillefingeren" så vil vi også ha resten.

For meg er spørsmålstillingen veldig enkel: skal alle utfordringer være åpne for alt "fotografisk utstyr" eller skal det være lov å ha begrensinger. Velger man å si at alt skal være tillatt så er det greit da har vi ikke så mye å krangle om. Problemet er når man aksepterer begrensinger, da vil det alltid være noen som er uenige uansett hvor man setter grensen.

Når det gjelder at man ikke kan forvente forståelse av de vel etablerte her, så virker det på meg som at det er vel etablerte forumbrukere som sitter på begge sider i denne "krangelen" :)

Vi har fem etablerte utfordringer i året hvorav tre er uten begrensinger, april - mai - august, de to siste i oktober og uke 50 har begrensninger og det synes jeg vi kan leve med. I tillegg så hadde vi i år en ekstra utfordring i februar som var viet etterbehandling, og jeg ser gjerne at vi i februar 2015 får en ny utfordring uansett om det er etterbehandling eller ett annet tema.

Da har jeg vel egentlig sagt det jeg har å si i denne debatten og skal la andre føre den videre i denne omgang :)

Endret av polljen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Jeg kan ikke være mere enig med deg altså!! Aktiviteten på akam-forumet har falt drastisk som en oversikt som en bruker kom opp med her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=891491&p=22163141

Og dette er rimelig drastisk! Kanskje vi skal endre litt på reglene slik at alle som har et 50 -> 56ish objektiv får bli med? Det handler å forsøke å beholde et miljø, og ikke ytterligere prøve å splitte det opp mere enn hva som er tilfellet i dag!

Vi trenger all aktiviteten som vi kan komme opp med, hvis si skal ha en liten mulighet til å bevare restene av brukermassen til akam. Fortsetter det slik fremover så frykter jeg at om en 2 - 3 år eksisterer ikke akam.no eller forumet til akam. Og spør dere meg så hadde det vært tragisk og kjedelig, for da er vi overlatt til oss selv på 500px, flicr eller FB.

Det jeg prøver å si er at vi burde kanskje som sagt se på ulike særregler og om disse stimulerer til økt aktivitet i forumet eller ei?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...